checkbox
Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 20-11-09 00:12

Hej

Jeg henter værdier fra Access og vil have dem vist i bl.a. en
checkbox. På min lokale pc med IIS vises det efter hensigten -
men på mit webhotel er checkboxene altid tomme! Hvorfor mon? Kan
det have noget med dansk/engelsk at gøre?

I Acess har jeg ja/nej-feltet Aktiv.

Jeg skriver (jeg har udeladt det uvæsentlige)

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

' er kunden aktiv?
if rs("Aktiv") = "Sand" then
medlemaktiv = "checked='" & rs("Aktiv") & "'"
Else
medlemaktiv = ""
End if

Response.write "Aktiv:&nbsp;<input type='checkbox' name='aktiv'
value='valgt'" & medlemaktiv & " />"

Kan I se fejlen - som kun er på webhotellet - ikke på min lokale
pc.

mvh.
Jens

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-11-09 03:05

Jens R. Rasmussen wrote:

> Kan
> det have noget med dansk/engelsk at gøre?

Ja.

> I Acess har jeg ja/nej-feltet Aktiv.

Generelt er det ikke så god en ide at bruge disse felter, da forskellige
databaser har forskellige værdier for true/false.

Jeg bruger altid et talfelt, og tester på f.eks. 0 eller 1.

> ' er kunden aktiv?
> if rs("Aktiv") = "Sand" then

Den hedder sikkert true i stedet for Sand, men prøv dig frem.

> medlemaktiv = "checked='" & rs("Aktiv") & "'"

Jeg tror den rigtige syntaks er checked="checked".
SVJH, så var det nok 'før i tiden' at skrive checked, så måske er det derfor
det virker.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-11-09 08:16

Stig Johansen skrev:

> Generelt er det ikke så god en ide at bruge disse felter, da forskellige
> databaser har forskellige værdier for true/false.
>
> Jeg bruger altid et talfelt, og tester på f.eks. 0 eller 1.

Jeg kunne slet ikke finde ud af hvilke værdier man skulle tjekke på i
ja/nej-felter i Access/ASP (og da slet ikke da mit daværende webhotel
konstant skiftede mellem dansk og engelsk opsætning), så jeg endte også
med at bruge lave et talfelt og bruge 0 som "nej" og 1 som "ja". [1]

> Jeg tror den rigtige syntaks er checked="checked".
> SVJH, så var det nok 'før i tiden' at skrive checked, så måske er det derfor
> det virker.

SVJV er det tilladt med bare 'checked' i html 4.01, i hvert fald hvis
man ikke bruger strict. I XHTML skal det være checked="checked".

Note (offtopic)
[1] Jeg husker en gang i sommeren 1983, da min mor ville prøve at lave
et kryds & bolle-spil på min lillebrors ZX81'er. Sproget var Basic.

Hun nummererede de 9 felter og "satte flag" som hun kaldte det. Dvs. hun
gav dem værdierne 0 eller 1 alt efter om felterne var ledige eller ej.
(Muligvis brugte hun også 2, så man kunne se forskel på om det var kryds
eller bolle).

Jeg gik ud fra at "flag" var et udtryk hun havde lært på EDB-skolen.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 20-11-09 08:41

Philip Nunnegaard:

> [...]
> brugte hun også 2, så man kunne se forskel på om det var kryds eller bolle).
>
> Jeg gik ud fra at "flag" var et udtryk hun havde lært på EDB-skolen.

Jeg tror du husker forkert - i hvert fald husker jeg omvendt.
Før i tiden kunne man skrive checked="1" eller checked="true" eller
checked="on".
Nu skal du blot skrive checked ( mener også checked="checked" bliver
accepteret).
I js, kan du toggle med checked="checked" eller checked="".

Et "flag" bruges om en "værdi" der gemmes i et enkelt bit - f.eks. om
checked er "sat" eller ikke. Booleans (sand eller falsk, 0 eller ikke
0) kan også repræsenteres som "falg".
Din mor har formentlig ikke brugt tallet 2, da det kræver 2 bits.
Ofte samler man "flag" for et givet object i een variabel, og sparer
derved plads - med den ulempe, at man skal maske sig til data, og
skrive fyldige kommentarer, for at andre (og een selv, på et senere
tidspunkt) kan forstå koden.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-11-09 17:11

Birger Sørensen skrev:

> Jeg tror du husker forkert - i hvert fald husker jeg omvendt.

Kan hænde at jeg forveksler checked og selected med hinadnen.

http://www.html.dk/tutorials/xhtml/lektion4.asp

Se under 4.3 - Minimerede atributter.
Den tyder på at det i html 4.01 er tilladt at skrive <option selected>,
mens man i xhtml skal skrive <option selected="selected">

Jeg havde bare en ide om at selected og checked var i samme båd i denne
sammenhæng.

> Et "flag" bruges om en "værdi" der gemmes i et enkelt bit - f.eks. om
> checked er "sat" eller ikke. Booleans (sand eller falsk, 0 eller ikke 0)
> kan også repræsenteres som "falg".

Så var det som jeg gættede på.

> Din mor har formentlig ikke brugt tallet 2, da det kræver 2 bits.

Det er så ikke til at sige, om hun så bare har brugt ordet forkert i den
sammenhæng.
I den "dialekt" af basic som ZX81'eren brugte, kunne man kun definere
streng- og talvariabler. Intet andet.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-11-09 01:09

Philip Nunnegaard forklarede:

> [...]
> Den tyder på at det i html 4.01 er tilladt at skrive <option selected>, mens
> man i xhtml skal skrive <option selected="selected">

HTML og XHTML er *kun* forskellige hvad angår semantik. Betydningen er
den samme, og parametre angives på samme måde.
<option selected> er svjv den "rigtige" mens
<option selected="selected"> hvis accepteret af den ene, bør af begge.

> Jeg havde bare en ide om at selected og checked var i samme båd i denne
> sammenhæng.

Det mener jeg også de er.

> [...]
> sammenhæng.
> I den "dialekt" af basic som ZX81'eren brugte, kunne man kun definere streng-

F (15 eller 1111) AND 1 (0001) = 1
F AND 2 = 2 (0010)
F AND 4 = 4 (0100)
F AND 8 = 8 (1000)
Det kan bruges som fire separate flag indeholdt i 4 bit.
Det har garanteret kunne gøres på ZX81. Jeg har selv gjort det på
CBM64... ;>)
Og det kan selvfølgelig lade sig gøre at bruge 2 bit ad gangen også -
Man har så 4 værdier (0-3), og man skal så bare holde tungen mere lige
i øret når man masker af, og det er ikke det der helt forstås ved et
flag.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-11-09 04:43

Birger Sørensen wrote:

> [...]
> <option selected> er svjv den "rigtige" mens
> <option selected="selected"> hvis accepteret af den ene, bør af begge.

Det har sikker noget at gøre med, at man ikke i xml kan have 'tomme'
attributter, som checked eller selected er i disse tilfælde.

Derfor bliver man nødt til at skrive et eller andet.
Principielt burde det virke hvis man skriver hvad som helst, men en
generering af noget nyt xml i xmlspy sætter checked="checked"

Det står vist også som implied et eller andet sted i DTD'en.
Jeg kunne ikke finde noget på w3c, men fandt denne her:
<http://www.htmlgoodies.com/beyond/xml/article.php/3473511>
Attributes may not be minimized
HTML allows certain attribute to be minimized, such as:
<input type="checkbox" checked>
The word "checked" in this example is actually a minimized attribute.
XHTML requires attributes to be denoted in full, thus:
<input type="checkbox" checked="checked" />

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-11-09 06:32

Birger Sørensen skrev:

> Det kan bruges som fire separate flag indeholdt i 4 bit.
> Det har garanteret kunne gøres på ZX81. Jeg har selv gjort det på
> CBM64... ;>)

Jeg har også på fornemmelsen at du ikke har siddet ved en ZX81'er eller
ZX Spectrum.
Man kunne definere op til 26 forskellige talvariabler (a-z) og 26
forskellige strengvariabler (a$-z$), og det var det. Muligvis kunne man
lidt mere hvis man brugte deres "poke" og "peek", men det brugte jeg
aldrig, da det var for kryptisk. Nogle ting som man skulle bruge poke og
peek til på C64'eren, kunne klares med simpel basic-syntaks på
ZX-computerne. Bl.a.:

print at 10,5; a$

(Betyder at variablen a$ skulle udskrives på skærmposition 100 linjer
nede og 5 tegn inde fra venstre.)
Meget nyttigt til bipspil, hvis a$ f.eks. var en ost.

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-11-09 09:56

Philip Nunnegaard skrev:

> Jeg har også på fornemmelsen at du ikke har siddet ved en ZX81'er eller
> ZX Spectrum.

Det er lige meget, eftersom boolsk logik er det samme på alle
maskiner... Det er ligesom decimaltsystemet eller hexadecimalsystemet,
det kan der heller ikke laves om på, for det er bare som det er.

Hvis du interesserer dig for anden elektronik, vil du også se det
beskrevne princip med flags brugt andre steder. F.eks. i en controller
box til et lysshow med 4 scannere, kan man styre hver scanner ved at
give dem bitværdier, så at:

scanner 1; bit0; 1 decimalt, 2^0
scanner 2: bit1; 2 decimalt, 2^1
scanner 3: bit2; 4 decimalt, 2^2
scanner 4; bit3; 8 decimalt, 2^3

Hvis du så skal styre f.esk. scanner 1+4, skal du bruge de tilhørende
bitværdier og sætte dem ON:

scanner 1 + scanner 4 = bit0 + bit3 = 0^2 + 3^2 = 1 + 8 decimalt

hvilket giver 9. Hvis du derfor KUN vil have de scannere tænkt, skal
værdien 9 POKEs ind i den del af hukommelsen, som styrer, hvilke "porte"
eller "kanaler", der må få output (hvordan det foregår er forskelligt -
på visse er det via fysiske switches). Det er helt unikt på den måde, og
du kan ikke risikere, at andre af scannerne "blander sig" i det.

Ved at bruge AND, OR og XOR samt NOT, kan man trække bestemte scannere i
OFF, eller i ON eller en invertering af tilstanden, men uafhængigt af
andre scanneres status.

Skal du f.eks. efterfølgende slå scanner 3 ON uden de andre berøres,
skal du OR dens bitværdi (4 decimalt) med indholdet af alle scannernes
bitværdier lagt sammen (bit0+bit1+bit2+bit3) *).

Med dette in mente, kan man begynde at lave egentlige styringer, hvor
scannernes forskellige tilstande (farver, bevægelser, hastighed mv.)
også får bit- eller BYTEværdier i dertil hørende adresser. Så kan man
lave udsagn, som:

HVIS scanner 1 er rød OG scanner 2 IKKE er blå, skal scanner 4 vise gul.

Man kan lave logiske ligninger udfra dette, hvilket jeg har glemt,
hvordan man gør. Ligeledes lærte jeg på et tidspunkt at indsætte disse
udsagn i Karnaugh-diagram for at minimere udtrykkene (det var så til
mindre PLC-styringer), det har jeg også lykkeligt glemt - men det var
vildt smart.

MVH
Rune Jensen

*)
På 64eren foregik læsning af hukmmelsesadresser med PEEK.

Fra : Leif Neland

Dato : 21-11-09 22:15

> [...]
> <option selected> er svjv den "rigtige" mens
> <option selected="selected"> hvis accepteret af den ene, bør af begge.

Ikke for at mobbe, men...

HTML og XHTML har forskellig syntax og sammme semantik.

Betydning = semantik.

Leif

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-11-09 00:42

Leif Neland sendte dette med sin computer:

Hvorfor så? lol
Men du har selvfølgelig ret...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-11-09 04:44

Philip Nunnegaard wrote:

> Det er så ikke til at sige, om hun så bare har brugt ordet forkert i den
> sammenhæng.

Som Birger skriver, så bruger man det tit om værdier, der repræsenteres af
en bit.

'Dem' der har kodet assembler er bekendt med diverse flag.
Det er lidt svært at finde noget brugbart, men her er et, vistnok
indskannet, fra Google books.
<http://books.google.com/books?id=8iR-pBg2aAwC&pg=PA564&lpg=PA564&dq=assembler+rotate+left+flag&source=bl&ots=qRu_rSM1XY&sig=3rCsBjO7W2HcZRxOhDJhJyH-Cdk&hl=en&ei=f2AHS4v6Gs3u-QaZuYjGDQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CA0Q6AEwAQ>

De forskellig flag, eller navngivne bits, repræsenterer en tilstand i
CPU'en.

> I den "dialekt" af basic som ZX81'eren brugte, kunne man kun definere
> streng- og talvariabler. Intet andet.

Din mor har sikkert hørt om assembler og flag og den slags, så det var et
meget brugt udtryk for sand/falsk,0/1 osv.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-11-09 06:18

Stig Johansen skrev:

> Din mor har sikkert hørt om assembler og flag og den slags, så det var et
> meget brugt udtryk for sand/falsk,0/1 osv.

Så passer det nok meget godt alligevel.
De lærte 2 programmeringssprog dengang: Cobol og assempler.
I nogles verden var basic og tildels cobol en næsten lige så stor
dødssynd som Frontpage 2000 er for webdesignere i dag.

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-11-09 10:25

Philip Nunnegaard skrev:

> De lærte 2 programmeringssprog dengang: Cobol og assempler.
> I nogles verden var basic og tildels cobol en næsten lige så stor
> dødssynd som Frontpage 2000 er for webdesignere i dag.

Rigtige mænd koder MC på 64eren - BASIC er for tøsedrenge ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-11-09 10:52

Rune Jensen wrote:

> [...]

Yeps.

Basic - ja, men COBOL har nogle kvaliteter, som de fleste sprog (endnu= ikke
har i dag.

Jeg taler ikke om webdesign, men om afrundingsfejl i diverse systemer.
Jeg har skrevet lidt input her:
<http://www.version2.dk/artikel/12904-laerer-de-om-floating-point-i-matematik>

> Rigtige mænd koder MC på 64eren - BASIC er for tøsedrenge ;)

Don't get me started :)

Da vi skulle starte en bank i ca. '86, besøgte vi First National Bank i
Dallas/Texas, og guess what...

De havde lavet hele systemet incl. håndtering af ATM'ere i BASIC.
(De brugte dog en compiler, og ikke en fortolkeren)

Stig Johansen

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-11-09 11:57

Stig Johansen skrev:

> De havde lavet hele systemet incl. håndtering
> af ATM'ere i BASIC.

Dengang lavede jeg testprogrammer til F16-flys
missilstyring i basic

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-11-09 12:23

Allan Vebel skrev:

> Dengang lavede jeg testprogrammer til F16-flys
> missilstyring i basic

Jeg lavede sådan ét - rent håndkodet - MC-kodet spil engang, hvor man i
et rumskib fløj igennem en random-generated "hule" (eller hvad man skal
kalde det), og skulle pløkke nogle forskellige monstre/aliens. Men alene
at scrolle næsten en hel skærmside (minus altså statusbaren med score),
også selv om det ikke er smooth, det vil føles som år, og det vil hakke
og pruste, hvis det er i BASIC.

;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-11-09 03:22

Rune Jensen skrev:

> [...]
> at scrolle næsten en hel skærmside (minus altså statusbaren med score),
> også selv om det ikke er smooth, det vil føles som år, og det vil hakke

Jeg kan ikke lade være med at more mig lidt på min morfars vegne.
Hvert år mellem jul og nytår afholdt Fyens Stiftstidende fodboldstævne.
De havde længe snakket om at lave et computerprogram der skulle kunne
håndtere puljerne og de enkelte holds placering på banen osv., så de
havde levet et sådant program i julen 1984.

Programmet viste sig at floppe totalt, så min morfar (der var typograf
på avisen) tog bilen hjem og hentede min fætters Commodore 64. Her havde
han nemlig lavet et lignende program. De andre grinede af den gamle mand
der troede at han skulle give den som programmør.
Ind med computeren kom han, og det virkede bare som det skulle.

Så var det vores tur til at få os et godt grin.

Han kunne også sidde og kigge mig over skulderen og gennemskue min
kodestil med det samme. Jeg har selv svært ved at gennemskue andres
kodestil, hvilket også er en væsentlig grund til at jeg ikke kan bruge
de færdige CMS'er til en skid.

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-11-09 17:12

Allan Vebel wrote:

> Dengang lavede jeg testprogrammer til F16-flys
> missilstyring i basic

Jeg tager ikke fis på dig.
I '82-'83 lavede jeg vekselerersystemer i HP's business Basic, incl
integration til VP (papirløse obligationer), så Basic kunne skam bruges.

Det var ikke et aktivt valg, men det eneste sprog der var adgang til på den
type maskiner.

mht. First national bank, var baggrunden, at vi var på jagt efter et færdigt
banksystem i stedet for at lave et selv, så vi var interesseret i at købe
det.

Det endte med vi lavede det selv, for det ville tage længere tid at
oversætte deres system en at udvide vores vekselerersystem til banksystem.

Dog var det ikke Basic længere men noget der hed Transact (+noget Pascal).

Stig Johansen

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 20-11-09 16:30

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Ja.

Tak for det svar. For nu er løsningen der. Jeg skrev mit nødråb til jer i går
aftes efter at have bokset hele aftenen med sand, true, enkelte og dobbelt
anførselstegn uden resultat. Men i morges i bruseren, kom jeg til at tænke på
at måske komplicerede jeg sagen for if-then-else er jo logiske udtryk i sig
selv.

Så i stedet for

if rs("Aktiv") = "Sand" then
medlemaktiv = "checked='" & rs("Aktiv") & "'"
Else
medlemaktiv = ""
End if

skriver jeg selvfølgelig blot

if rs("Aktiv") then
medlemaktiv = "checked='" & rs("Aktiv") & "'"
Else
medlemaktiv = ""
End if

og så virker det både lokalt og på mit webhotel.

Fra : Christian Kragh

Dato : 20-11-09 18:36

> [...]
> medlemaktiv = ""
> End if
>
> og så virker det både lokalt og på mit webhotel.

Ville det ikke være det samme som:

if rs("Aktiv") then
medlemaktiv = "checked='true'"
Else