P6T asus bundkort & raid (Intel matrix Sto~
Fra : p

Dato : 19-11-09 21:00

Hejsa

Jeg har lige smidt et af ovenstående MB i mit ny kabinet sammen med 5 * 1TB
sata diske.

Jeg kan fint oprette et raid, men det henståer med "Bootable No" i manageren
og npr jeg forsøger at install Windows 7 ender det også med at den nægter -
til trods for at jeg indlæser raid drivr.
det der unrer mig er at den allerede i raid bios skriver bootable "no"

Nogen ideer i dette fornemme forum ?

mvh

P.

Fra : jk

Dato : 20-11-09 09:49

On Thu, 19 Nov 2009 20:59:44 +0100, "p" <p@p.dk> wrote:

> [...]
>til trods for at jeg indlæser raid drivr.
>det der unrer mig er at den allerede i raid bios skriver bootable "no"

Man har nok den uhørt store tegnedreng fremme.

5 stk. er også meget usædvanligt m.h.t. raid. Hvad er planen ?

Du kan f.eks. sætte 2 i raid0, og et par til i raid1 hermed. Men hvad
så med den femte ?

Jeg har ikke undersøgt nogensinde, om man kan sætte mere end 2
harddiske i raid0. Men det kan man måske ?

Man plejer imidlertid at spejle med raid1 for at mindske risikoen,
hvor raid0 giver performance.

I manageren kunne det jo tænkes, at du skal sætte den resulterende
boot partition som startable !? førend der kan bootes på den. Måske
overvurderer du også win7's evner m.h.t. selv at kreere det hele.

mvh

John

Fra : Infinity

Dato : 20-11-09 22:32

jk wrote:

> Man har nok den uhørt store tegnedreng fremme.

Tja, 5 diske af 500-600 kr. Jeg gav 2300 kr for min første 120 Mega byte
disk (men den lever endnu!).

> 5 stk. er også meget usædvanligt m.h.t. raid. Hvad er planen ?

Et gæt: Raid 5

Jeg ved ikke hvordan det gøres, men det skulle være muligt at gøre den
bootabel, men jeg vil stærk anbefale en lille SSD til boot!
Jeg er selv blevet frarådet boot på Raid, da et evt bundkort skifte næsten
med sikkerhed ikke lade sig gøre.

--
/Infinity

Fra : Nicolai

Dato : 20-11-09 22:40

> Jeg har lige smidt et af ovenstående MB i mit ny kabinet sammen med 5 *
> 1TB sata diske.

God plan :) - Raid 5? Eller endnu bedre - raid 0? ;)

> [...]
> den nægter - til trods for at jeg indlæser raid drivr.
> det der unrer mig er at den allerede i raid bios skriver bootable "no"

Jeg mener jeg har samme raid manager - og der skal man netop vælge at den må
være bootable før windows vil bruge den.

Kig i raid-bios'en