Syd Afrika og Mozambigue
Fra : zillyink

Dato : 18-11-09 14:15

Er der nogen der har rejseerfaringer og anbefalinger i de to lande,
som I vil dele ud af?

Vi tænker at være i det nordøstlige hjørne omkring Krüger Park /
Ollifant River for at opleve dyrelivet i området, og derefter tage til
kysten i Mozambigue for at dykke/bade.

--
fb

Fra : Stig Nielsen

Dato : 18-11-09 23:11

> [...]

>Vi tænker at være i det nordøstlige hjørne omkring Krüger Park /
>Ollifant River for at opleve dyrelivet i området, og derefter tage til

Jeg kan varmt anbefale denne lodge www.arathusa.co.za

Der er absolut intet andet at foretage sig end at slappe af og tage på de to
daglige gamedrives.

Til gengæld er I ret sikre på at se The Big 5 og maden er uovertruffen.

Placeringen af hver hytte er med udsigt til vandhullet, og der er en lille
swimmingpool hvor man bare slapper af og ser hvilke dyr der kommer forbi.

Her er ingen hegn, så der er tit elefanter rundt om husene, og om aftenen
kigger leoparderne også forbi en gang imellem

Priserne er inklusiv alt undtagen drikkevarer

Morgenmad er buffet, frokost er 2 retters og aftensmad er tre retters

Jeg skal klart tilbage dertil

Stig

Fra : michael

Dato : 19-11-09 00:03

zillyink skrev:
> [...]
>
> Vi tænker at være i det nordøstlige hjørne omkring Krüger Park /
> Ollifant River for at opleve dyrelivet i området, og derefter tage til

For tre år siden boede vi en uges tid på Mpala Safari Lodge og det kan
klart anbefales. De har denne hjemmeside: http://www.mpala.dk/home.asp

Lodgen er ejet af et par danskere, der i perioder bor dernede selv, men
da vi var der, var det nogle af deres venner, der tog imod os sammen med
det fantastisk venlige og imødekommende personale.

Udover bush walks og game drives i området omkring lodgen var vi også på
en to dages tur til Kruger National Park, hvor vi så The Big Five samt
meget andet flot natur.

Vi var også på en guidet tur til Soweto og så nogle af de historiske
steder der. Og så havde vi tre overnatninger ved Victoria Falls i
Zimbabwe, der er et af et af verdens syv naturlige vidundere.

/michael

Fra : Steen Hansen

Dato : 19-11-09 07:16

On Wed, 18 Nov 2009 13:14:33 -0800 (PST), zillyink
<zillyink@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Vi tænker at være i det nordøstlige hjørne omkring Krüger Park /
>Ollifant River for at opleve dyrelivet i området, og derefter tage til

Har selv boet på en lodge med udsigt ud over olifant river, det ene
øjeblik den mest kedelige flod, 2 min efte vrimler det med dyreliv. Så
det var meget afvekslende.

Et besøg i kruger nationalpark, det skal man simpelthen bare når man
nu er der.

Samtidig er guidet gåture i bushen en uovertruffen oplevelse, at stå
10 m fra en flok næsehorn, er en ubeskrivelig oplevelse.

Boede på
http://www.nyati.com/

Steen

Fra : zillyink

Dato : 19-11-09 07:55

Vi har i Sydafrika fundet lodgen: "Mbizi" der også, som Michael skrev
i denne tråd, tilfældigvis er ejet af danskere, og det lyder også som
et rigtig godt sted, hvor ture og forplejning er inkluderet. Jeg er
dog åben for den personlig oplevede anbefalinger kan flytte vores
valg.

Er der særlige områder, by eller land, der er et must at opleve,
selvfølgelig ud over natur og dyreture... det kunne være kunst, musik,
håndværk, streetart... whatever!?

Ellers nogen der har erfaringer med Mozambigue?

Fra : Steen Hansen

Dato : 20-11-09 07:42

On Thu, 19 Nov 2009 06:55:18 -0800 (PST), zillyink
<zillyink@gmail.com> wrote:

> [...]
>håndværk, streetart... whatever!?
>
>Ellers nogen der har erfaringer med Mozambigue?

SÅvidt jeg husker er nyati også dansk ejet med danske guider, men de
guider der ved noget om dyr er engelsktalende.

Personligt tror jeg det ikke er så specilet vigtigt hvilken lodge man
vælger, det der i mine øjne er det intressante selve dyreoplevlesen,
Nyati tilbyder derudover en tur i drakensbjergene samt besøg i en
afrikansk by. Diise ture vil jeg helt klart fravælge næste gang.

Hvorimod det jeg syntes var det mest spændende var gåturene i bushen,
at komme så tæt på vilde dyr, er en fantastisk oplevelse.

Steen

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 12-12-09 15:36

zillyink wrote:
> Ellers nogen der har erfaringer med Mozambigue?

Jeg kom nettopp hjem fra et par uker i Mozambique. Det er et
fortreffelig supplement til et velorganisert og komfortabelt opphold på
en luksuriøs lodge i eller ved Krugerparken. Leve kontrastene!

Hvis dere vil reise fra Syd-Afrika for litt strandliv, så er Mozambique
det klart beste valget. Men dere må altså reise ganske langt, og veiene
er ikke gode, så det er en langvarig kjøretur.

Den første favorittstranden (hvor det finnes et godt utbygd tilbud for
turister) er ute på halvøyen øst for byen Inhambane. Hvis dere starter
tidlig om morgenen fra Kruger, så er det mulig å kjøre dit opp via
Maputo og rekke frem akkurat når det blir mørkt. Og noe senere enn det
skal man ikke prøve å komme frem.

I det området er imidlertid sjøen ofte ganske tøff, så det er mer egnet
for å dykke et stykke ute i havet (det er mye stor fisk, hvalhai og
andre haier der), enn for lett badeliv på stranden. Hvis dere vil ha
superstrender og mer rolig sjø, så må dere kjøre en dag til nordover,
til Vilankulo. (Veistandarden er tildels VELDIG dårlig nord for
Inhambane.) Derfra kan dere reise med båt ut til Bazaruto-øyene. Der er
det massevis av overnattingssteder med høy, høy standard, og uovertrufne
strender. Her er det bedre snorkling enn ved Inhambane, og minst like
gode dykkemuligheter som der.

Vær forberedt på at når dere stopper på bensinstasjoner underveis, så er
det ikke sikkert at de har noe annet enn drivstoff til salgs. Selv om de
har kjøleskap, så kan de ofte være tomme for alt av kald drikke... Sørg
for at dere har med det viktigste dere trenger for noen dager når dere
reiser fra Sør-Afrika, utvalget av dagligvarer er begrenset i
Mozambique. Et godt sted å handle er Malalane, helt i sydenden av
Krugerparken. Der er det et stort shoppingsenter, for en stor del brukt
av folk på vei inn i parken for kortere eller lengre opphold.

Om noen uker har jeg trolig lagt ut et bildereferat fra min reise på
nettstedet mitt.

Lykke til!

Bjørn
http://bjornfree.com/

Fra : F. Jørgensen

Dato : 13-12-09 12:04

"Bjørn Christian Tørrissen" <btoerris@online.no> skrev i
meddelelsen news:w6ydnXfZbbvZN77WnZ2dnUVZ87-dnZ2d@telenor.com...

> [...]
> opphold.
>
> Om noen uker har jeg trolig lagt ut et bildereferat fra min

Hej Bjørn

Vi vil satse på Vilankulo i Moz. efter et par uger i og omkring
Pharlabowa/Krüger Park.

BTW.: Var i Ski i sidste weekend til ungdomsrockfestival... der
er godt nok mange fede bands i Osloområdet!
--

zillyink

Fra : N/A

Dato : 12-12-09 15:36