Overlib og billede størrelse
Fra : Peter

Dato : 12-11-09 12:19

På f.eks. denne side http://www.bogtorvet.net/visboger.php?sprog=spansk
benyttes overlib (http://www.bosrup.com/web/overlib/) til at vise billeder
og det virker fint men problemet opstår når billedet er for stort i forhold
til browser vinduet.
Jeg kan godt finde browser vinduets størrelse i javascript men hvordan for
man det til at virke sammen med overlib, hvis det kan lade sig gøre ?

/H

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-11-09 14:15

"Peter" <nomail@nomail.dk> wrote in message
> [...]
> benyttes overlib (http://www.bosrup.com/web/overlib/) til at vise billeder
> og det virker fint men problemet opstår når billedet er for stort i

Ja, det er ret gyseligt - især hvis man holder musen over billedet til:
<Andreas Grote - Titel: Pieter Bruegel. Maleriets mestre nr 19>
Hvis jeg holder musen lidt i højre side, så flabrer det hele.

> Jeg kan godt finde browser vinduets størrelse i javascript men hvordan for
> man det til at virke sammen med overlib, hvis det kan lade sig gøre ?

Det ved jeg ikke, men det vil nok være smartere at bruge onclick i stedet
for hover.

Man kan jo ikke scrolle eller noget, nå billedet er 'oppe'.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Peter

Dato : 12-11-09 14:28

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> <Andreas Grote - Titel: Pieter Bruegel. Maleriets mestre nr 19>
> Hvis jeg holder musen lidt i højre side, så flabrer det hele.

Så skal man også ned i et meget lille vindue.

> Det ved jeg ikke, men det vil nok være smartere at bruge onclick i stedet
> for hover.
>
> Man kan jo ikke scrolle eller noget, nå billedet er 'oppe'.

Jeg har brugt onclick tidligere men syntes dette er bedre bortset lige fra
når billedet er for stort.

/H

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-11-09 15:01

Peter har bragt dette til verden:
> Jeg har brugt onclick tidligere men syntes dette er bedre bortset lige fra
> når billedet er for stort.
>
> /H

Så gør det mindre.
Det kan de fleste billedbehandlingsprogrammer vist finde ud af.
Paint.net, f.eks.

Eller brug detekteringen af vindues størrelsen til at sørge for at det
element der viser billedet ikke er større end vinduet. Så kan browseren
selv skalere.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Peter

Dato : 12-11-09 17:09

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse
> Peter har bragt dette til verden:

> Så gør det mindre.
> Det kan de fleste billedbehandlingsprogrammer vist finde ud af.
> Paint.net, f.eks.

Det giver ikke nogen mening.

> Eller brug detekteringen af vindues størrelsen til at sørge for at det
> element der viser billedet ikke er større end vinduet. Så kan browseren
> selv skalere.

Problemet er jo at få det til at virke sammen med overlib.

/H

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-11-09 17:15

Følgende er skrevet af Peter:
> "Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse

> Det giver ikke nogen mening.

8X

Nej - hvorfor skulle man gøre billederne mindre, hvis dem har er for
store....

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-11-09 20:32

Peter wrote:

> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Så skal man også ned i et meget lille vindue.

Den gør det skam i full screen på min 1024x768.
Problemet er tilsyneladende, at den skifter mellem mouseover og out, på
grund af beregningsfejl, så lige så snat billedet vises, lukker den igen,
for at vise det igen for at lukke det igen osv..

> Jeg har brugt onclick tidligere men syntes dette er bedre bortset lige fra
> når billedet er for stort.

Smag og behag, men det der med at billedet flytter sig med musen bryds jeg
mig ikke om.

Men som Birger skriver - gør billederne mindre eller nedskaler dem i
browseren.

Stig Johansen

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-11-09 23:05

Peter skrev:

> Jeg kan godt finde browser vinduets størrelse

Prøv at se hvordan stock.xchng har løst det, eksempel:

http://www.sxc.hu/browse.phtml?f=search&txt=house&w=1

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Peter

Dato : 12-11-09 23:54

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Prøv at se hvordan stock.xchng har løst det, eksempel:
>
> http://www.sxc.hu/browse.phtml?f=search&txt=house&w=1

Det ser desværre ikke ud til at det script kan nedskaler billedet.

/H

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-11-09 00:17

Peter skrev:

> Det ser desværre ikke ud til at det script kan nedskaler billedet.

Jamen, billedet har en bestemt størrelse, så det må
stå et sted at billedet har den størrelse. Prøv at måle
størrelsen - og søg, det er det vi andre gør, for at
finde ud af hvad ande gør!

Fra : Peter

Dato : 13-11-09 09:22

> Jamen, billedet har en bestemt størrelse, så det må
> stå et sted at billedet har den størrelse. Prøv at måle
> størrelsen - og søg, det er det vi andre gør, for at
> finde ud af hvad ande gør!

Jeg har kikket på det og testet det og det kan ikke nedskaler billederne.

/H

Fra : Birger Sørensen

Dato : 13-11-09 09:30

Peter udtrykte præcist:
> "Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Jeg har kikket på det og testet det og det kan ikke nedskaler billederne.
>
> /H

Det viser formentlig bare den original der ligger på serveren.
Lav den mindre.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-11-09 11:28

Peter wrote:

> Jeg har kikket på det og testet det og det kan ikke nedskaler billederne.

Selvfølgelig kan den det.

Du skal bare finde det sted hvor billedet bliver vist, og sætte din egen
width/height.

Selv om billedet er eks. 1000 px bredt, så vil visningen skaleres korrekt
hvis du eks. angiver 500 px i width.

Men hvis du skalere både width og height, så hold øje med aspect ratio.

Stig Johansen

Fra : Peter

Dato : 13-11-09 14:17

"Peter" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg kan godt finde browser vinduets størrelse i javascript men hvordan for
> man det til at virke sammen med overlib, hvis det kan lade sig gøre ?

Jeg tror jeg har fundet frem til det sted i overlib hvor billedet hentes
ind. Spørgsmålet er så nu hvordan får jeg fat i billedet så størrelsen kan
ændres, teksten efter //herfra har jeg sat ind, og for at teste vil jeg bare
ændre billedet til det halve i størrelse. Linien over.style.backgroundImage
= "url("+pic+")"; bliver kaldt i scriptet så jeg gætte på det er her
billedet hentes.

// Loads a picture into the div.
function set_background(pic) {
if (pic == "") {
if (olNs4) {
over.background.src = null;
} else if (over.style) {
over.style.backgroundImage = "none";
}
} else {
if (olNs4) {
over.background.src = pic;
} else if (over.style) {
over.style.width=o3_width + 'px';
over.style.backgroundImage = "url("+pic+")";
}
}

//herfra
imgWidth = document.getElementById(pic).width;
imgHeight = document.getElementById(pic).height;

imgWidth = eval(imgWidth/2);
imgHeight = eval(imgHeight/2);

document.getElementById(pic).width = imgWidth;
document.getElementById(pic).height = imgHeight;
}

/H

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-11-09 15:36

Peter skrev:

> Spørgsmålet er så nu hvordan får jeg fat i
> billedet så størrelsen kan ændres

Hvorfor gør du ikke bare billederne mindre i
dit billedbehandlingsprogam?

Det er ikke smart at nedskalere et stort billede,
når det lige så godt kan være i den størrelse
hvor det skal vises.

Store billeder fylder også væsentligt mere.

Fra : Peter

Dato : 13-11-09 17:23

> [...]
> når det lige så godt kan være i den størrelse
> hvor det skal vises.
>
> Store billeder fylder også væsentligt mere.

Så er jeg nød til at gå meget langt ned i størrelse for at være sikker på at
alle kan se hele billedet jeg syntes derfor det er bedre at nedskalere
billedet udfra browser vinduets størrelse i det øjeblik det skal vises, på
den måde ser alle det størst mulige billede.

/H

Fra : Birger Sørensen

Dato : 13-11-09 18:14

Peter forklarede den 13-11-2009:
> [...]
> billedet udfra browser vinduets størrelse i det øjeblik det skal vises, på
> den måde ser alle det størst mulige billede.

max-height : 80%;
Billedet vil blive skaleret, hvis det er for stort, og vises i fuld
størresle, hvis muligt på brugerens skærm.

Og når du har fundet ud af at Allan og jeg har ret - det letteste er at
ændre størrelsen på billedet - vil du opdage at den plads der er til
rådighed til at vise billedet, er afhængig af hvor meget brugeren har
scrollet, og det bliver alligevel ikke som du har forestillet dig -
billedets placering skal ændres, alt efter om det miniature musen
holdes over, er øverst eller nederst på siden.

Jeg kan forstå du gerne vil vise billedet af du gerne vil sælge. Men du
forsøger at sætte dig mellem to stole. Eller i hvert fald noget der
kræver en hel del mere end at "låne" tilfældige scripts, du mener kan
det du har brug for, og så sætte dem sammen.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 13-11-09 18:50

> [...]

>billedet udfra browser vinduets størrelse i det øjeblik det skal vises, på
>den måde ser alle det størst mulige billede.

Hvorfor er der så kun et bette billede på Notica De Espana?

En højde på omkring 500 px vil passe til 99,9% af alle brugere og
giver da også et pænt stort billede.

Lad være med at lade browseren skalere billedet ned, resultatet
bliver elendigt.
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Peter

Dato : 18-11-09 13:51

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> giver da også et pænt stort billede.
>
> Lad være med at lade browseren skalere billedet ned, resultatet

"Notica De Espana", fordi det antikvariat der har lagt billedet ind ikke har
lagt et større ind, antikvariaterne bestemer selv billede størrelsen.

Du har nok ret så jeg har lavet en løsning nu hvor billedet gemmes på
serveren både i lille thumb størrelse og en på 600*600, det er også meget
mindre belastende for serveren nu end som da jeg brugte thumb.php til at
lave thumb billederne.

/H