Andet multimedie
bentjuul 3670
Tekst i Photoshop
Fra : Søren

Dato : 10-11-09 21:14

Hej

Jeg har en kunde som afleverer PDF filer til mig som skal bruges til tryk.
Problemet er at kunden sætter det hele op i Photoshop, både billeder og
tekst. Der er tale om en del tekst til deklarationer ovenpå forskellige
billeder. Han benytter kun Photohop 7.0 og har ikke andre programmer.

Jeg har prøvet at forklare ham at Photoshop er et billedbehandlingsprogram,
og skal hovedsageligt benyttes til dette. Men det er det program han kender
og har.

Problemet er at når jeg modtager den PDF han har exporteret fra Photoshop 7,
får jeg ofte problemer med fonte. Hvis jeg ikke har de fonte han benytter,
får jeg naturligvis en anden font. Det er et problem.

Er der en mulighed for at han kan fortsætte med Photoshop og at den PDF jeg
får indeholder embedede eller outliniede fonte ?

På forhånd tak

Søren

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-11-09 10:31

Søren skrev:

> Jeg har en kunde som afleverer PDF filer til mig som skal bruges
> til tryk.

Tsk, tsk. På jobbet modtager vi desværre også ofte PDF-filer, som
er lavet i Photoshop (så sent som i sidste uge, sad jeg og kæmpede
med en sådan). Det kan godt lade sig gøre, men de færreste mestrer
det. Ofte ligger teksten i pixels i dem vi får, og det er knap så
heldigt, og da specielt, når det godt kan lade sig gøre at få
tekst ud som vektordata fra Photoshop, hvis bare man indstiller
programmet rigtigt.

> Er der en mulighed for at han kan fortsætte med Photoshop og at
> den PDF jeg får indeholder embedede eller outliniede fonte ?

Jeg har fundet dette gamle screenshot i min gemmer:
<http://thomasgmadsen.dk/photoshop/7/pdf_vektor.png>.
Han har både mulighed for at integrere tekst som tekst eller lave
det til outline/konturer i PDFen, men for at gøre det, skal han
have flueben i punktet 'Medtag vektordata' (se screenshot), og det
er, så vidt jeg husker, ikke slået til som standard i Photoshop 7.

Når det handler om PDFer til tryk, er det sikkert også en god idé,
at han gemmer til PDF version 1.3 (Acrobat 4), så han undgår at få
transparens, lag og andet gejl med i PDFen, medmindre trykkeriet ikke
har noget imod den slags selvfølgelig.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-11-09 10:49

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> have flueben i punktet 'Medtag vektordata' (se screenshot), og det
> er, så vidt jeg husker, ikke slået til som standard i Photoshop 7.

Glemte lige en lille detalje, som jeg også tit støder på, når folk
ikke kan få lov til at inkludere vektordata i deres PDF-filer fra
Photoshop. Nogle slår 'Faux Fed' til på deres tekst. Altså en kunstig
eller falsk fed frem for at vælge en ægte fed, og hvis de gør det,
kan teksten ikke komme ud som vektordata.

<http://thomasgmadsen.dk/photoshop/faux.png>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 11-11-09 11:26

In article <hde3pq.87g.1@thomasgmadsen.dk>, "Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
> have flueben i punktet 'Medtag vektordata' (se screenshot), og det
> er, så vidt jeg husker, ikke slået til som standard i Photoshop 7.

Jeg siger også tak for tippet - jeg havde glemt hvordan det skulle gøres.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Søren

Dato : 11-11-09 19:03

> [...]
> at han gemmer til PDF version 1.3 (Acrobat 4), så han undgår at få
> transparens, lag og andet gejl med i PDFen, medmindre trykkeriet ikke

Mange tak for din fine forklaring og skærmbilleder. Jeg giver kunden besked
og så laver vi en lille test.
Godt at der er nogen der kan huske så langt tilbage - Super.

Søren

Fra : Søren

Dato : 13-11-09 06:52

> [...]
> at han gemmer til PDF version 1.3 (Acrobat 4), så han undgår at få
> transparens, lag og andet gejl med i PDFen, medmindre trykkeriet ikke

Har testet det nu og det virker som det skal. Mange tak for hjælpen.

Søren

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-11-09 07:18

Søren skrev:

> Har testet det nu og det virker som det skal. Mange tak for
> hjælpen.

Fint og velbekomme.

--
Hilsen