Høje Gladsaxe Vej
Fra : Anders Pihl Knudsen

Dato : 07-11-09 18:21

Jeg er ny i dette forum og kender således ikke gruppens fundats og
eventuelle emneafgrænsninger. Til trods herfor forsøger jeg at stille mit
spørgsmål, som vedrører Høje Gladsaxe Vej.

Hvornår blev vejen anlagt - og hvad er årsagen til, at vejen ikke er ført
videre ud under Gladsaxe vej, selvom sidstnævne er ført over på en bro?

På forhånd mange tak

Venlig hilsen

Anders Pihl

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-11-09 20:15

Anders Pihl Knudsen skrev:

> Jeg er ny i dette forum og kender således ikke gruppens
> fundats og eventuelle emneafgrænsninger. Til trods
> herfor forsøger jeg at stille mit spørgsmål, som vedrører
> Høje Gladsaxe Vej.

Det skulle være helt relevant her. Historien går fra for
mange mange hundrede år siden til frem til i går. Og
det er lokalt.

> Hvornår blev vejen anlagt - og hvad er årsagen til, at vejen
> ikke er ført videre ud under Gladsaxe vej, selvom
> sidstnævne er ført over på en bro?

Jeg kan huske at vejen blev anlagt i 1972, mens jeg
boede på Tingbjergkollegiet. Ifølge bogen Storbyens
Stednavne blev vejen navngivet 1973 som forbindelsesvej
fra Hareskovvej til Høje Gladsaxe. Spørgsmålet om den
manglende videreførsel, ved jeg intet om. Måske kan
kommunens tekniske forvaltning svare på det.

--
Herluf :·)

Fra : Anders Pihl Knudsen

Dato : 08-11-09 21:47

Tak Herluf

Hyggeligt at genkende navne fra "bane-grupperne"

/Anders

Fra : Anders Pihl Knudsen

Dato : 15-11-09 10:09

Kære Anders Pihl Knudsen

Som svar på dit spørgsmål kan jeg oplyse, at du har ret i, at det har været
hensigten at føre Høje Gladsaxevej under Gladsaxevej og videre mod nord.
Under navnet "Vandledningsvejen" var det tanken at forlænge vejen frem til
rundkørslen ved Buddingevej og Søborg Hovedgade. I gamle byplanvedtægter
var der f. eks. reserveret areal til vejen mellem Tinghøjvej og rundkørslen
på det areal, der i dag fungerer som parkeringsplads for Buddingecentret.
Det var det daværende Københavns Amt, der i givet fald skulle betale
vejforlængelsen.

Interessen for vejforlængelsen aftog imidlertid, og i forbindelse med
vedtagelsen af den første kommuneplan for Gladsaxe Kommune i 1983
besluttede Byrådet at arbejde for, at vejforlængelsen blev opgivet, og
erstattet af en stiforbindelse mellem Buddingecentret og Høje Gladsaxe.
Stiforbindelsen er stort set gennemført, og i dag er det planen at inddrage
en del af Høje Gladsaxevej til cykelsti, så der bliver en samlet
stiforbindelse mellem Buddingecentret og cykelstierne langs
Hillerødmotorvejen. Det er endnu ikke besluttet, hvordan stiens krydsning
med Gladsaxevej og forbindelsen til Høje Gladsaxe bebyggelsen skal
udformes.

Jeg håber jeg har bidraget lidt til en afklaring.

Med venlig hilsen
Gladsaxe kommune
Byplanafdelingen