Teksttydning Trondhjem, Vor frue
Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 29-10-09 12:13

Håber nogen kan hjælpe:
Christen Morsing og Barbara Lucie Blix bliver gift (nederst tv)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=89328&urnread_imagesize=full&show=224#toppen

men jeg kan ikke tyde den tilhørende tekst. Er det rigtigt, at de giftes
uden forudgående trolovelse??

vh
Niels Aage Schmidt

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 29-10-09 17:11

Kunne ikke komme igennem:

"Denne feilen skyldes normalt at det har gått mer en 30 minutter siden bytte
eller oppdatering av siden. Da slettes utvalget ditt som gir deg tilgang til
visning. Prøv derfor å lage utvalget ditt på nytt. Feilen kan også skyldes
ekstrem serverbelastning, i så fall vent litt og prøv på nytt."

ØV! Ville ellers gerne se den side!

Flemming Svendsen

Fra : Arne Nielsen

Dato : 29-10-09 18:35

Niels Aage Schmidt skrev:
> [...]
>
> men jeg kan ikke tyde den tilhørende tekst. Er det rigtigt, at de giftes

Dend 5. Augusti bleve Hiemme i Huuset uden foregaaende Trolovelse og
Lysning Copulerede Hr. Christen Morsing, Medtiener til Næsset udi
Romsdalen, og Demoiselle Barbara Lucia Blix, efter fremlagde Kongl.
Bevilling, samt Qvitteringer for Consumptioner, saavelsom Kierchens og
Skolens Contingenter. At dette Par hverken ere beslægtede i forbudne
Leed, ej heller nogen af dem med noget andet Ægteskabsbaand behæftede,
derfor caverer vi 2de under vore egne Hænder.
Niels H. Nilsen
Christen Lind

Venlig hilsen
Arne

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 30-10-09 14:33

Mange tak!
Det var lige det, jeg manglede. Jeg synes nok, der var noget uldent ved det
giftermål.
Hendes fader var død ved giftermålet, så hun havde værge, og det kunne se
ud, som om der også var et barn undervejs.

venlig hilsen
Niels Aage Schmidt