Scrolle i en div
Fra : Peter

Dato : 27-10-09 18:08

Inden jeg bruger timer på at søge så vil jeg lige høre her om det kan lade
sig gøre.

På denne side http://www.bogtorvet.net/visboger.php?butik=3 kan man scrolle
op on ned men problemet er når man scroller ned så forsvinder menuen ude til
venstre, kan man lave det sådan at menuen følger med ned eller sådan at det
kun er i hoved div´en (indhold2) man scroller ? Hvis man kan lave det sådan
man man kun scroller inde i div´en så skal det jo også være sådan at div´en
altid fylder hele højden i browser vinduet ligesom den gør i bredden.

Takker.

/H

Fra : Birger Sørensen

Dato : 27-10-09 18:22

Peter udtrykte præcist:
> [...]
> man man kun scroller inde i div´en så skal det jo også være sådan at div´en
> altid fylder hele højden i browser vinduet ligesom den gør i bredden.

position : static på det der ikke skal scrolle, eller manipulering af
overflow på elementer, med auto på den der skal scrolles (hvilket vil
flytte scrollbaren til elementet.)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Peter

Dato : 27-10-09 19:01

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse
> Peter udtrykte præcist:

> position : static på det der ikke skal scrolle, eller manipulering af
> overflow på elementer, med auto på den der skal scrolles (hvilket vil
> flytte scrollbaren til elementet.)

Jeg ved ikke hvad det betyder men det finder jeg nok ud af, men det du siger
er altså at det kan lade sig gøre at scrolle inde i selve div´en i stedet
for hele siden og samtidig få div´en til at fylde helt ned til bunden at
browser vinduet uanset hvad størrelse brugeren nu benytter?

/H

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-10-09 19:08

Peter wrote:

> Jeg ved ikke hvad det betyder men det finder jeg nok ud af, men det
> du siger er altså at det kan lade sig gøre at scrolle inde i selve
> div´en i stedet for hele siden

Ja, men det er ikke anbefalelsesværdigt at fjerne scrollbaren fra dens
standardplacering, ej heller at tilføje endnu en scrollbar. Prøv dette i
stedet:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 27-10-09 20:28

Erik Ginnerskov forklarede den 27-10-2009:

> Ja, men det er ikke anbefalelsesværdigt at fjerne scrollbaren fra dens
> standardplacering, ej heller at tilføje endnu en scrollbar. Prøv dette i
> [...]

Anbefalelsesværdigt?
Personligt har jeg det fint med, at scrollbarer vises hvor de skal
bruges.
Andre kan ikke finde dem, hvis de ikke er på kanten af vinduet.
Smag og behag er forskellig.
Der er stadig (mindst) to måder at løse problemet på, uanset hvem der
anbefaler hvad.

Og ja, det kan lade sig gøre at scrolle inde i elementet.
Og det kan også lade sig gøre at holde både top og menu på positionen
når der scrolles, uden at scrollbaren flyttes ind i elementet.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 27-10-09 20:39

Birger Sørensen formulerede spørgsmålet:
> [...]
> Og det kan også lade sig gøre at holde både top og menu på positionen når der
> scrolles, uden at scrollbaren flyttes ind i elementet.

http://bbsorensen.com er eet eksempel, hvor scrollbaren er flyttet til
det element der bruger den.
Erik kan sikkert give dig et eksempel på den løsning han anbefaler.
Men du skal tage en beslutning om hvordan du vil have det, før du
begynder at lave om på noget - der er forskel.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-10-09 22:23

Birger Sørensen wrote:

> http://bbsorensen.com er eet eksempel, hvor scrollbaren er flyttet til
> det element der bruger den.

Til gengæld er det ikke muligt at linke til en underside ved at kopiere
adresselinjen. Der står hele tiden præcis det samme.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 28-10-09 00:39

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev :

>Til gengæld er det ikke muligt at linke til en underside ved at kopiere
>adresselinjen. Der står hele tiden præcis det samme.

Man kan højreklikke på et link og vælge at kopiere genvej.
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-10-09 06:44

Birger Sørensen skrev:

> [...]
> Men du skal tage en beslutning om hvordan du vil have det, før du
> begynder at lave om på noget - der er forskel.

Et andet aspekt man måske bør have i overvejelse er
scroll-brugervenligheden i det.
Jeg har det selv på en af mine sider, men ulempen er at jeg ikke kan
scrolle ved at miderklikke og flytte musen op eller ned.

I hvert fald ikke i Opera eller Firefox.

--
Philip - http://chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Peter

Dato : 28-10-09 09:50

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> scrolle ved at miderklikke og flytte musen op eller ned.
>
> I hvert fald ikke i Opera eller Firefox.

På min side:
http://www.bogtorvet.net/visboger.php?butik=18

har jeg forsøgt med diverse indstillinger for midter knappen og alle virker
mht. scroll også den hvor man midterklikker og flytter musen op/ned. Jeg
bruger en Logitech MX1000. Har testet i FF og IE8.

/H

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-10-09 19:01

Peter skrev:

> [...]
> mht. scroll også den hvor man midterklikker og flytter musen op/ned. Jeg
> bruger en Logitech MX1000. Har testet i FF og IE8.

Hos mig virker det fint i IE8, men altså ikke i Firefox.
Samme forhold i øvrigt på min egen side.

--
Philip - http://chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Martin

Dato : 27-10-09 19:28

Peter wrote:
> [...]
> man man kun scroller inde i div´en så skal det jo også være sådan at div´en
> altid fylder hele højden i browser vinduet ligesom den gør i bredden.

Remy Sharp har faktisk i sin sidste video lavet præcis hvad du ønsker -
UDEN at det hakker imens man scroller.

http://jqueryfordesigners.com/fixed-floating-elements/

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-10-09 23:10

Peter skrev:

> problemet er når man scroller ned så forsvinder
> menuen ude til venstre

Du kan også bare trykke på Home-tasten, sådan
en har alle tastaturer, så kommer menuen til syne

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Peter

Dato : 28-10-09 00:36

"Peter" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man kan lave det sådan man man kun scroller inde i div´en så skal det jo
> også være sådan at div´en altid fylder hele højden i browser vinduet

Jeg takker, det ser ud til at virke perfekt. Jeg foretrækker løsningen hvor
scrollbaren er i div´en det syntes jeg ser pænest ud og er mest logisk.

Jeg har testet i Firefox, IE7 og Google Chrome, jeg håber at en kunne teste
i IE6 ?

En lille ting, nederst er der et link "Til toppen af siden" som ikke længere
virker, er der en løsning på det?

Fra : Peter

Dato : 28-10-09 01:04

> [...]
>
> En lille ting, nederst er der et link "Til toppen af siden" som ikke
> længere virker, er der en løsning på det?

Rettelse, det var IE8 jeg har testet med, så jeg mangler en der kan teste
med IE6 og IE7

/H

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 28-10-09 01:33

"Peter" <nomail@nomail.dk> skrev :

>http://www.bogtorvet.net/visboger.php?butik=18

Hvorfor har du valgt <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML
4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd"> som doctype,
når den ikker skrevet i denne?

Fra : Peter

Dato : 28-10-09 09:36

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvorfor har du valgt <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML
> 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd"> som doctype,
> når den ikker skrevet i denne?

Jeg ved ikke helt hvad det bruges til men da jeg lavede siden fandt jeg ud
af at nogle ting ikke virkede eller så underlig ud hvis jeg ikke skrev
strict.dtd

/H

Fra : Birger Sørensen

Dato : 28-10-09 10:13

Peter formulerede spørgsmålet:
> [...]
>
> Jeg ved ikke helt hvad det bruges til men da jeg lavede siden fandt jeg ud af
> at nogle ting ikke virkede eller så underlig ud hvis jeg ikke skrev

Der er 108 valideringsfejl på siden, og 2 i "indkøbskurven".
Du bør rette dem, hvis du vil være sikker på at siden vises og virker
ens i alle browsere.
http://validator.w3.org/

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Peter

Dato : 28-10-09 10:39

> [...]
>
> Der er 108 valideringsfejl på siden, og 2 i "indkøbskurven".
> Du bør rette dem, hvis du vil være sikker på at siden vises og virker ens

Mange steder skriver den bla.
Attribute "BORDER" is not a valid attribute. Did you mean "border"

men jeg har altså skrevet border med lille så hvad betydet det?

/H

Fra : Birger Sørensen

Dato : 28-10-09 13:06

Peter sendte dette med sin computer:
> [...]
> Attribute "BORDER" is not a valid attribute. Did you mean "border"
>
> men jeg har altså skrevet border med lille så hvad betydet det?

Det kan jeg ikke lige finde - en enkelt, men her siger den at border
ikke er en valid attribut.
http://www.w3.org/TR/html401/index/attributes.html
Du bruger strict doctype. Forskellen på strict og transitional er, at
deprecated attributes er lovlige i transitional, men ikke strict.
Og jeg vil tro det er det der menes.
Det er lovligt at skrive tags og parametre med store bogstaver (men
ikke tilrådeligt - det er ikke tilladt i XHTML).

Håber det hjælper - ellers spørg igen.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Peter

Dato : 28-10-09 19:03

> [...]
>
> Der er 108 valideringsfejl på siden, og 2 i "indkøbskurven".
> Du bør rette dem, hvis du vil være sikker på at siden vises og virker ens

Jeg har fået rettet en del nu, men hvis man tager denne side og validere:
http://www.bogtorvet.net/visboger.php?butik=1

så kommer der 50 fejl som alle er de samme men jeg har ikke kunne finde ud
af hvorfor og hvordan jeg kan rette det?
"document type does not allow element "TABLE" here; missing one of "APPLET",
"OBJECT", "MAP", "IFRAME", "BUTTON" start-tag"

/H

Fra : Michael Haase

Dato : 28-10-09 20:03

Peter skrev dette den 28-10-2009 19:03:

> [...]
> "document type does not allow element "TABLE" here; missing one of "APPLET",
> "OBJECT", "MAP", "IFRAME", "BUTTON" start-tag"

Jeg er ikke 100% sikker; men det ser ud til at det er fordi du har sat
et block-element inden i et inline-element (<h5><table>....</table></h5>)

Prøv at fjerne alle disse <h5>'er og skift skriften inde i de enkelte
celler.

--
Michael Haase

Fra : Birger Sørensen

Dato : 29-10-09 00:04

Michael Haase kom med følgende:

> [...]
>
> Prøv at fjerne alle disse <h5>'er og skift skriften inde i de enkelte celler.

Eller byt dem med en div, der har den rigtige skrifttype.
h tags er til overskrifter. Ikke noget andet.
Hvorfor?
Søgemaskiner indekserer efter h tags. At sætte andet i et h tag vil
sommetider blive set som forsøg på at snyde - hvilket vil tælle modsat
for din side.
Blinde får læst h tags op, anderledes end almindelige afsnit.
Og der er sikkert flere andre gode grunde.
Basalt, er de beregnet til overskrifter. Skal man holde standarderne,
må man vel også rette sig efter de bagved liggende tanker og ideer...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Peter

Dato : 12-11-09 11:54

"Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> block-element inden i et inline-element (<h5><table>....</table></h5>)
>
> Prøv at fjerne alle disse <h5>'er og skift skriften inde i de enkelte

Jeg har valgt at ignorerer denne fejl da jeg ikke har kunne finde en anden
løsning og det virker tilsyneladende i alle browsere.

/H

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-11-09 13:12

> [...]
>
> Jeg har valgt at ignorerer denne fejl da jeg ikke har kunne finde en anden
> løsning og det virker tilsyneladende i alle browsere.

Alle browsere? Det var noget af en mundfuld.
Og så længe du ikke overholder standarderne, kan du vel ikke være
sikker, længere end til næste opdatering (patch fra M$), af een af
dem...

I øvrigt kan man ikke "vælge at ignorere" fejl - det er det samme som
ikke at overholde standarderne, og så er der ingen grund til at bekymre
sig om dem.
Siden validerer ikke, og du kan ikke vide hvordan forskellige browsere
reagerer på det.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Peter

Dato : 12-11-09 14:33

> [...]
> dem.
> Siden validerer ikke, og du kan ikke vide hvordan forskellige browsere

Et forslag til en løsning er meget velkommen. Jeg har forsøge at kalde <h5>
noget andet f.eks. <abh5> i min CSS men det giver ikke det rigtige resultat.

/H

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-11-09 15:15

Peter skrev den 12-11-2009:
> [...]
> noget andet f.eks. <abh5> i min CSS men det giver ikke det rigtige resultat.

Hvad er formålet med den <h5> som nogle af tabellerne er pakket ind i?
Sæt de tilsvarende egenskaber i en css-klasse og tildel den til de
tabeller, der står i <h5>.
Ret din kode så den bliver overskuelig.

Der er ikke ret mange der gider fifle med 803 karakterer lange linier.

F.eks.
Saavedra Miguel de - Titel: Obras Completas<br></b>Forlag: Aguilar
Madrid - Sprog: Spansk - Udgivet &aring;r: 1962 - Antal bind: 1 - Antal
sider: 1811 - Indbinding: Hellæder med guldtryk - Tilstand: Pænt
eksemplar<br><br>Estudio Recopilacion, Prologos y Notas por Angel
border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" bgcolor="#cccccc"><tr><td
width="125">Antal p&aring; lager: 1</td><td width="150">Pris: DKK

Linebreak og indrykning, så ser det sådan ud:
Completas<br></b>Forlag: Aguilar Madrid - Sprog: Spansk - Udgivet
&aring;r: 1962 - Antal bind: 1 - Antal sider: 1811 - Indbinding:
Hellæder med guldtryk - Tilstand: Pænt eksemplar<br><br>Estudio
Recopilacion, Prologos y Notas por Angel Valbuena y Prat, trykt på
tyndt papir.</td>
<h5>
Antikvarboghandel</a></td>
   </h5>
<hr>
og man har en chance for at finde rundt i det, og finde de ting der bør
rettes - f.eks. <br> foran </b>
Tabeller med een række bestående af een søjle? Det kan kun være for at
gøre det besværligt, at man ikke anvender en <div> i stedet...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Peter

Dato : 12-11-09 17:06

> [...]
> Tabeller med een række bestående af een søjle? Det kan kun være for at
> gøre det besværligt, at man ikke anvender en <div> i stedet...

Jeg må tage mig samme og få sat mig lidt mere ind i hvad CSS og <div> kan
bruges til, det CSS og <div> jeg bruger er noget jeg har kopieret rundt
omkring og så rettet lidt her og der indtil det lignede noget fornuftigt.
Men jeg takker for input.

/H

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-11-09 17:21

Peter forklarede:
8X
> [...]
> omkring og så rettet lidt her og der indtil det lignede noget fornuftigt. Men

Problemets kerne...
Det er sædvanligvis både hurtigere og lettere at starte nedfra, hvis
man vil op ad en stige - man kan ikke hoppe ind på midten.
Lidt som at spise den midterste del af en hot dog først. Det kan lade
sig gøre, men ikke uden det bliver noget gris.

Så, ja - du bør nok begynde at studere, for at rettet på din(e) sider.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-11-09 22:43

Birger Sørensen skrev:

> Lidt som at spise den midterste del af en
> hot dog først. Det kan lade sig gøre, men
> ikke uden det bliver noget gris.

Man kan jo skære den over på midten, for at
komme ind til problemets kerne

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 13-11-09 00:05

Allan Vebel kom med denne ide:

> Man kan jo skære den over på midten, for at
> komme ind til problemets kerne

Ja. Hvis man kan låne pølsemandens kniv - eller måske kan man endda få
ham til at gøre det. Og hvis man virkelig skruer charmen på, gør han
det måske også uden ekstra betaling

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 28-10-09 14:14

"Peter" <nomail@nomail.dk> skrev :

>Jeg ved ikke helt hvad det bruges til men da jeg lavede siden fandt jeg ud
>af at nogle ting ikke virkede eller så underlig ud hvis jeg ikke skrev
>strict.dtd

Hvis du ikke vil lave en masse rettelser, så ændre det til

<!DOCTYPE HTML PUBLIC
"-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-10-09 06:58

"Peter" <nomail@nomail.dk> wrote in message
> jeg håber at en kunne teste
> i IE6 ?

Jeg har IE6, og der 'forsvinder' menuen ved scroll.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Peter

Dato : 28-10-09 09:42

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Peter" <nomail@nomail.dk> wrote in message
>
> Jeg har IE6, og der 'forsvinder' menuen ved scroll.

Tak for det. At det kun virker som tidligere i IE6 kan jeg godt leve med,
bare det virker.

/H

Fra : Peter

Dato : 28-10-09 17:38

> [...]
>
> En lille ting, nederst er der et link "Til toppen af siden" som ikke
> længere virker, er der en løsning på det?

Fandt løsningen på det:
var objDiv = document.getElementById("indhold2");
objDiv.scrollTop = 0;

/H

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-10-09 20:54

Peter skrev:

> Fandt løsningen på det:
> var objDiv = document.getElementById("indhold2");
> objDiv.scrollTop = 0;

Det var da godt. Men hvorfor overhovedet bruge
JavaScript til noget der kan ordnes med HTML:

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-10-09 22:59

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Det var da godt. Men hvorfor overhovedet bruge
> JavaScript til noget der kan ordnes med HTML:

Det tænkte jeg også på, men skulle lige i skoven
med hunden i regnvejr.

Så mangler du lige et anker i toppen.

En anden måde at gøre det på, er at kalde samme
side igen, så starter den i toppen.

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-09 14:17

On Wed, 28 Oct 2009 22:59:08 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

> Det tænkte jeg også på, men skulle lige i skoven
> med hunden i regnvejr.

> Så mangler du lige et anker i toppen.
>
> En anden måde at gøre det på, er at kalde samme
> side igen, så starter den i toppen.

Nej, det skal bare være: href="#top"
for det virker i alle de browsere jeg kender,
hvorimod href="#bottom" ikke virker uden anker.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-10-09 15:18

Torben skrev:

> Nej, det skal bare være: href="#top"
> for det virker i alle de browsere jeg kender,
> hvorimod href="#bottom" ikke virker uden anker.

Så kender du ikke Firefox. Og hvis det
virker i nogen browser er det nok fordi
browseren fejlagtigt kun læser # og tror,
at siden skal genopfriskes.

Den korrekte syntaks, der virker uanset
om det er top, bund eller midt imellem,
er
der linker til elementet
mens
vil linke til

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-09 19:56

On Thu, 29 Oct 2009 15:17:47 +0100, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

> Så kender du ikke Firefox. Og hvis det
> virker i nogen browser er det nok fordi
> browseren fejlagtigt kun læser # og tror,
> at siden skal genopfriskes.

No way, bruger det her på mange sidder,
har læst at man også kunne linke til bottom uden anker,
men det virker ikke.
Bruger mest FF.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 29-10-09 20:16

Torben forklarede:

> No way, bruger det her på mange sidder,
> har læst at man også kunne linke til bottom uden anker,
> men det virker ikke.
> Bruger mest FF.

Så har du nok læst forkert.
http://www.w3.org/TR/html401/struct/links.html#edef-A
At du påstår det virker, er vel fordi browseren ikke forstår det, og
derfor placerer sig i toppen.
Det bliver det ikke rigtigt af.
Et anchor (mål for noget der kan sammenlignes med et bogmærke), skal
defineres med enten name eller id. Og der findes ingen predefinerede.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Peter

Dato : 12-11-09 12:11

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det var da godt. Men hvorfor overhovedet bruge
> JavaScript til noget der kan ordnes med HTML:

Det var lettere så det er gjort, tak for det.

/H