Kort skiferie i Norden
Fra : Ukendt

Dato : 26-10-09 08:11

I december eller januar kunne vi tænke os en forlænget weekend i sneen,
enten i Norge eller Sverige.
Kan I anbefale nogle hyggelige steder? Jeg er ikke interesseret i at køre
_meget_ langt for de par dage, og hotel/hytter må gerne være af almindelig
standard. Gåture i sneen eller kane-oplevelser sættes mere i højsædet end at
stå på ski.
Jeg hører at Hemsedal i Norge allerede har fået ½ meter sne.
Turen skal foregå i bil (med vinterdæk men uden snekæder).
Da vi bor i Kolding så bliver Norge via Frederiksavn-Oslo, og Sverige bliver
vel via Øresundsbroen eller Helsingør-Helsingborg.
Håber på et par input.

Peter og Søs

Fra : oz3bto

Dato : 26-10-09 09:14

"Peter Sørensen" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
bliver
> vel via Øresundsbroen eller Helsingør-Helsingborg.

Flytter til Hemsedal 9/11 og ja det er et rigtig fedt sted med mulighed for
bla hundeslæde kørsel hvilket kan anbefales.. Det er en oplevelse for livet
at have 6-8 huskyer foran slæden man selv får lov at køre

Vi var deroppe for omkring 14 dage siden og da fik de ganske rigtig en del
sne meen ikke helt en halv meter 30-40 cm blev det til.. En del er dog
smeltet igen siden men de bruger flittig snekanonerne så snart det er forst
hvilket det er for tiden

Nå i skal derop så snup Hirtshals - Larvik tager 3t45min hvilket er en del
hurtigere og billigere som oslo
Køreturen i Norge bliver en lille time længere hvis man følger den rette vej
(Hvilken jeg ikke kan huske uden mit kort) Det er god vej der køres på ..
dog kan en smuk men snoet "genvej" anbefales (Det kommer vi til sener)
Snekæder bør du tage med .. Hemsedals fjeldet kan være lumsk hvis det giver
sne med lidt blæst
og er der kolonnekørsel over fjeldet så er det ikke sikkert at du kommer med
uden kæder.. Jeg er indtil videre sluppet men køre så også i en halvstor 4x4

Min mail er elbarto@vip.cybercity.dkkkk (Fjern 3 Ker også virker den) Skal
gerne hjælpe med jer med at finde herop m.m.

Bare rolig jeg arbejder ikke specielt med turisterne deroppe .. Køre bare
taxa

Erik

Fra : søren brix

Dato : 26-10-09 21:47

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> gerne hjælpe med jer med at finde herop m.m.
>
> Bare rolig jeg arbejder ikke specielt med turisterne deroppe .. Køre bare

der er da heller ikke nogen grund til at køre over hemsedals fjellet når du
bare skal bruge og bo ved skicenteret ??

(de rette vej hedder vel E18 op til drammen/hønefoss også vidre med RV 7
til Gol hvor der drejes fra med RV 52 Hemsedal..)
det er nok ikke den korteste vej men den hurtigste.
siden
http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Trafikkmeldinger
kan på det kraftigste anbefales !!

mvh

Søren

Fra : oz3bto

Dato : 27-10-09 01:09

"søren brix" <jennyogsoren@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til Gol hvor der drejes fra med RV 52 Hemsedal..)
> det er nok ikke den korteste vej men den hurtigste.

Det er nemlig ikke hurtigst .. Og hemsefjeldet starter ved gol dvs man skal
over den for at komme til Hemsedalen
E18 er betalings vej og der findes et glimragende alternativt

Vi drejer selv af et stykke inden Drammen og skyder genvej over til 7eren
spare 20 min under normale forhold .. Mener at det er 32eren vi følger udaf
Larvik .. Man undgår bla lastbilerne fra færgen.. Selvom sådan en ellers kan
være rar at have foran om natten og i sne

Nu har jeg intet modtaget fra dem på mailen endnu men må nok hellere få
fundet mit kort så jeg kan hitte de rigtige numre

Hemsedal by da vi var derope for 14 dage siden
http://i47.photobucket.com/albums/f155/NeedMoreWeed/PICT0087.jpg

Fra : søren brix

Dato : 27-10-09 07:31

> [...]
>
> Nu har jeg intet modtaget fra dem på mailen endnu men må nok hellere få
> fundet mit kort så jeg kan hitte de rigtige numre

Hmmm nu arbejdede jeg selv på gol for snart 10 år siden og jeg han ikke
erindere at vejen fra gol til hemsedal har været kolonekørt men jeg kan jo
tage fejl... det skulle kun være vejen vidre fra hemsedal til lærdal der er
kolonekørt oppe på fjellet. (det er også en ond vej deroppe jeg kører den
selv 2 gange hver vinter )

hvordan er det liiige man bliver taxi chauffør i hemsedal ??

mvh

Søren

Fra : oz3bto

Dato : 27-10-09 07:43

> [...]

> selv 2 gange hver vinter )
>
> hvordan er det liiige man bliver taxi chauffør i hemsedal ??

Søger jobbet når det slåes op på www.nav.no

Vi har været i kolonnekørsel fra Gol til Hemsedal

Fra : søren brix

Dato : 27-10-09 09:17

> [...]
> er

> Søger jobbet når det slåes op på www.nav.no
>
> Vi har været i kolonnekørsel fra Gol til Hemsedal

nå okay så....der kan altså også sne meeeget kraftigt deroppe (og være pisse
koldt - 35 grader på gol, så koldt at de lokale klager sig.)

mvh

Søren

Fra : Elmand

Dato : 27-10-09 12:06

> [...]
> Da vi bor i Kolding så bliver Norge via Frederiksavn-Oslo, og Sverige bliver
> vel via Øresundsbroen eller Helsingør-Helsingborg.

I stedet for at kører helt til Hemsedal kan jeg på det varmeste anbefale
Norefjell.
120 km langrendsløjper - Alpin ski også - Vinterolympiade i 52 . Kun 100 km fra
Oslo. - Har været der i alle år fra 55 til 2004-

Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen
70 årig snegubbe.