Skiferie 2010
Fra : Brian Bendtsen

Dato : 24-10-09 21:28

Hej

Jeg er 30 år og har aldrig været på skiferie før, men 2010 er året hvor
det skal prøves. Jeg er dog helt blank og kunne godt bruge nogle gode
tips. Jeg vil rejse med kæreste og et andet par og det skal helst være
syd for grænsen.

Nogle hjemmesider der kan anbefales? Hvad skal man som nybegynder være
opmærksom på?

/Brian

Fra : Hanne

Dato : 24-10-09 22:30

> Nogle hjemmesider der kan anbefales? Hvad skal man som nybegynder være
> opmærksom på?
>
> /Brian

Et godt sted at begynde kunne være: http://www.skisport.dk/
Kig i forummet, hvor der er lidt af hvert om skiferie, udstyr osv.

mvh
Hanne

Fra : Per Nordahl

Dato : 25-10-09 09:30

"Brian Bendtsen" <bb@bellevuevej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal helst være syd for grænsen.
>
> Nogle hjemmesider der kan anbefales? Hvad skal man som nybegynder

Lad vær-. du bliver afhængig
Start med skiskole. (På stedet i vælger).
Mvh. Per Nordahl

Fra : Elmand

Dato : 25-10-09 13:55

> [...]
>
> Nogle hjemmesider der kan anbefales? Hvad skal man som nybegynder være

Jeg er en ældre herre,. har stået på ski i 55 år. 50 år i Norge, men så blev mit
superhotel
lukket.
Fandt så Andorra efter et enkelt besøg i Valdesiere i Frankrig( hundedyrt)

Andorra er nu sagen.
Flyver til Barcelona
Transferre til Andorra ca 3 timer
Gode hoteller med halvpension
Liftkort.
Pragtfuld skiterrain for både begyndere og øvede ( ca 200 km)
Skiskoler
Meget billig afterski ( toldfrit land.)
Alt dette for godt 5500 pr person for 7 dage
www.suntours.dk Aarhus

Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen
2730 Herlev

Fra : oz3bto

Dato : 25-10-09 16:56

> [...]
> syd for grænsen.
>
> Nogle hjemmesider der kan anbefales? Hvad skal man som nybegynder være

Nybegynder .. Så ville jeg tage til Norge eller sverige .. Meget mere
nybegynder venlig som østrig og der ned af

Østrig osv. der er der ofte varmegrader og sol om dagen hvilket giver tø sne
... Noget værre lort at stå rundt i
Er det endelig frostvejr ja så er tø sneen frosset så den er sten hård og
nærmest umulig at stå på + man slår sig af H til hvis man vælter.. Hvilket
nybegyndere ofte gør

Norge har frost/pudder sne .. Det bedste at stå på ski i og dejlig blød at
vælte i

Har du iøvrigt problemr med at styer skiene så prøv snowblades .. De er
kortere som alm. ski og betydeligt nemmere at stå på

Fra : T. Hartung

Dato : 29-10-09 20:40

> [...]
>
> Jeg er 30 år og har aldrig været på skiferie før, men 2010 er året hvor
> det skal prøves. Jeg er dog helt blank og kunne godt bruge nogle gode

Køb noget ordentlig tøj (skiundertøj, strømper, bukser, jakke, handsker og
"skipulli" samt en gammel bomuld T-shirt til at suge sved med husk - 3 lags
princip) - samt gode skibriller (googles) samt evt. gode solbriller til
godt vej men ikke nødvendigt.

Lej så ski, støvler og hjelm! fås mange gange som en pakke med skiskole,
liftkort mm.

Jeg vil rejse med kæreste og et andet par og det skal helst være
> syd for grænsen.

Ja så skal det være syd for den Finske grænse for jeg vil klart anbefale at
tage til norden og bedst Sverige - de er klart dem der er best gearet til
nybegynder, børn m.v. OG terrænet er til at overskue alt samles altid på et
skitorv - jeg ville vælge Sälen gerne Lindvallen der er super for nye ud i
ski.

www.skistar.com/salen/dansk/index.app

Alternative kan jeg i Norge også anbefale Hafjell der også har kanon godt
begynderterræn samt for let og gode skiløber.

www.hafjell.no/

www.skistar.com/salen/dansk/index.app

Hvad skal man som nybegynder være
> opmærksom på?

At komme i skiskole og øve -øve øve. SAMT bindingerne må IKKE stå for højt -
vær helt ærlig når der lejes og gerne underdrive jeres formåen - få
bindingerne stillet lavt (der er nemlig dem der oftest giver problemerne
hvis det går galt) - det er bedre at de falder af for let - end at skiene
bliver på når man vælter - for det gør man. Man kan altid strammme
bindingerene hvis de sidder for løse - men det gør de meget sjældent.

OG husk forsikringspapirerne -særligt hvis I ikke vælger norden.

Ski er mega fedt og der går ca. 2-3 dage så køre man selv - men det tager
mange år at bliver mester - husk de så gør ordentligt - PÅ pisten ikke
udenfor.

Thomas Uhrskov kan måske også bevare en del spørgsmål for dig.

Rigtig god tur - og glæd Jer!

--
mvh.
T. Hartung