Malaysia/Indonesien
Fra : Kennet og Pernille

Dato : 23-10-09 14:47

Hej

jeg er ved at overveje sommerferien, og tænker på de to lande.

Malaysia virker "nemmere", da der ikke er så mange øer, og dermed
tidskrævende flyrejser.

Vi er til kultur og natur, men ikke til at slæbe eget telt med. Vi er for
gamle til "dorms" men ikke rige nok til luxus. Vi er ikke interesseret i
fester, barer og druk, og at lægge på stranden mere end en eller to dage i
løbet af 3-4 uger, er også uinteressant.

Jeg er helt i begyndelsen af planlægningen, og har brug for lidt input.

1. Hvad er den store forskel på de to lande, når man er turist?
2. Hvor meget SKAL man planlægge hjemmefra? Vi har jo ikke tid til at vente
3-4 dage på en båd, men vil også gerne have fleksibilitet.
3. Vi vil gerne besøge Borneo, men hvor meget tid kan og skal man bruge?
Giver det mening af bruge 10 dage på Borneo og 14 dage på Malaysia halvøen?
4. Er Bali andet end sol, strand og fest, som iflg. LP er højdepunkterne
her?

Kennet

--
www.pernille-kennet.dk
Rejsebeskrivelser fra hele verden. Vil du med?

Fra : Nicolai

Dato : 23-10-09 21:09

> 4. Er Bali andet end sol, strand og fest, som iflg. LP er højdepunkterne
> her?

Nej :)

Fra : Ole N.

Dato : 25-10-09 21:26

Hej

For at starte fra en ende syntes jeg at Indonesere er mere åbne og
nysgerrige end folk fra Malaysia, sikkert på grund af højere levesatandard.
Når man kommer uden for Bali er der mange som gerne vil sige "hello mister"
til en.
Malaysia er også dyrere at være i.og har derfor vel også en generelt bedre
staandard. Jeg er hlet vild med Indonesien og har rigtigt mange gode minder
derfra. Jeg syntes det er fantastisk at man kan tage en flyver fra Bali i 2
timer og så er man næsten tilbage i stenalderen.

Vi har været både i Sabah og Indonesien og vores planlægning var til Sabah
en retur billet fra KL og så 2½ uge i Sabah.hvor vi købte flyvebilleter fra
dag til dag uden problemer i September.

Jeg har flere gange når jeg taler rejser med folk rådet dem til at tage til
Bali som for mig er et rigtigt fedt sted at være og jeg gider heller ikke at
tage til den anden side af jorden for at drikke hjernen ud så hvis man
holder sig væk fa Kuta kan man sagtens slippe for det. og der er meget smuk
natur både over og under havet. Jeg ville så flyve til Maumere på Flores som
ligger ca 2 timer øst for Bali og så ville jeg arbejde mig tilbage imod
Bali. Det kan gøres på 8- 10 dage hvis man har travlt men jeg ville stoppe
og måske bruge 2½ - 3 uger på det. Man kan gøre med lokal bus og på Flores
kan man også leje bíler til turen. Har prøvet begge dele og det har hver sin
charme.

Så ville jeg slappe af på Bali den sidste tid og nyde livet. Der er mange
fede steder hvor man kan bo rimeligt billigt og spise godt.

Vi har lidt billeder på www.123hjemmeside.dk/oletine

VH.
Ole

Fra : Carsten Keller

Dato : 27-10-09 16:43

Kennet og Pernille wrote:
> Hej
>
> jeg er ved at overveje sommerferien, og tænker på de to lande.
>
> Malaysia virker "nemmere", da der ikke er så mange øer, og dermed
> tidskrævende flyrejser.

Tjah, der er jo ikke nogen der tvinger jer til at besøge alle øerne i
Indonesien. Infrastrukturen i Malaysia er klart bedre, så her er der
mulighed for at dække større afstande på kortere tid, men hvis man holder
sig til en mindre del af Indonesien burde det være muligt at komme forbi
samme slags natur på kortere afstande.

> [...]
> input.
> 1. Hvad er den store forskel på de to lande, når man er turist?

Malaysia er nemmere at gå til som turist, alt virker mere vestligt. De mest
turistudviklede dele af Indonesien er nok nærmere hvor Malaysia var for 10
år siden. Men hvis man vil rundt mellem de almindelige turistsites i landet
er det ikke noget problem. Vær blot opmærksom på at afstandene er temmelig
store, man tager for eksempel ikke lige fra Jakarta til Bali over land på et
par dage.

> 2. Hvor meget SKAL man planlægge hjemmefra? Vi har jo ikke tid til at
> vente 3-4 dage på en båd, men vil også gerne have fleksibilitet.

Kender ikke så meget til øerne ude østpå, hvis det er hvad du henviser til.
Fra Lombok mod vest kan de fleste ting klares fra dag til dag, både busser
og flybilletter.

> 3. Vi vil gerne besøge Borneo, men hvor meget tid kan og skal man
> bruge? Giver det mening af bruge 10 dage på Borneo og 14 dage på
> Malaysia halvøen?

Har aldrig været på Borneo, men 14 dage på halvøen er fin. Men Borneo kan
også sagtens kombineres med Bali eller andre dele af Indonesien.

> 4. Er Bali andet end sol, strand og fest, som iflg. LP er
> højdepunkterne her?

Bali er meget andet, men hold jer væk fra Kuta og resten af turistgetthoerne
i det sydøstlige hjørne af øen. Øens store force er efter min mening de
store kontraster der er på forholdsvis små afstande. Man kan køre fra den
ene ende af øen til den anden på omkring 4 timer og der er alt fra trekking
i bjergene til idylliske rismarker og strande med lækkert vand. Og 20
minutters flyvning mod øst ligger Lombok og Gili med afslappet livsstil og
god snorkling/dykning lige ud for stranden. Så vist jeg husker er der også
direkte flyvninger til Borneo derfra, så en rute kunne være
KL/Singapore==>Borneo==>Bali==>KL/Singapore eller omvendt.

Keller