Andet multimedie
bentjuul 3670
Format, vektor og hjemmeside
Fra : Ukendt

Dato : 17-10-09 10:16

Jeg skulle lave et lille logo og har læst lidt med her i gruppen.
Læste lidt om InkScape som virker avenceret til en absolut amatør.

Når jeg nu laver mit logo i InkScape og så vil gemme det - helst som
vektorgrafik - hvilket format skal jeg så bruge ?

Hvilket format kan man bedst bruge til internettet på en hjemmeside ?

Mvh. Allan

Fra : Rado

Dato : 17-10-09 16:44

On Sat, 17 Oct 2009 11:16:01 +0200, "Allan Rath Møller"
<amatfjernallanmdotdk> wrote:

> [...]
>
>Når jeg nu laver mit logo i InkScape og så vil gemme det - helst som
>vektorgrafik - hvilket format skal jeg så bruge ?

Hvis det er for at kunne åbne og redigere filen igen i Inkscape så
brug det format programmet selv foreslår, Inkscape SVG eller
Komprimeret Inkscape SVG (den sidste fylder blot mindre på disken,
ikke andet). Er det for at eksportere til et andet vektorprogram må
man vælge det format der fungerer bedst med det pågældende program.

>Hvilket format kan man bedst bruge til internettet på en hjemmeside ?

GIF eller PNG, når det handler om vektortegninger. Med GIF skal man
dog holde sig inden for rammerne af de 256 farver som GIF formatet kan
håndtere, med PNG er der frit spil.

Inkscape ekporterer konsekvent i PNG format, der er ikke andre
muligheder, men det er også det nemmeste bl.a. fordi man ikke behøver
at tænke på hverken farvevalg eller vælge transparens farve, som med
GIF. Det er bare at lave tegningen og eksportere den, så er den lige
til at lægge på hjemmesiden.

Der er dog ældre browsere der kan have problemer med PNG formatet, men
det er vist ikke det store problem længere.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...