Træerne gror ikke ind i JMAIL-himlen :-(
Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 16-10-09 18:46

Hej Stig, Rune og alle I andre/

Jeg overfører en e-mailadresse og en tekst med en querystring fra
en side med en <a> til en side, hvorfra jeg med JMAIL vil sende
en e-mail.

Takket være Rune og Stig har jeg lært at indholdet af min
querystring skal være urlencodet. Og nu virker min
mail-afsenderside, således at den rette modtager får den rette
tekst.

Min afsenderside ser derfor sådan ud:

tekst1 & "<br />" & tekst2 & "Med venlig hilsen<br />Værløse
VinVenner - Vinklubben i Furesø<br /> </p>")

server.urlencode(email) &"'>Send billet som e-mail til mig
selv</a></h4>"

Det virker! Mailen bliver sendt og modtaget korrekt. Hurra!

Hvis det ikke lige er fordi jeg har evalueret min
e-mailafsenderside og her får jeg 23 fejl. 23!!! Nu ved jeg jo at
en lille fejl kan generere et hav af fejlmeddelelser, og at langt
fra alle fejlmeddelelser peger på den udløsende fejl. Jeg får
fejl a la

character "@" not allowed in attribute specification list

character data is not allowed here
1.   This message may appear in several cases:
•   You tried to include the "<" character in your page: you should
escape it as "&lt;"
•   You used an unescaped ampersand "&": this may be valid in some
contexts, but it is recommended to use "&amp;", which is always
safe.
•   Another possibility is that you forgot to close quotes in a
previous tag.
På min modtagerside, hvor jeg med JMAIL vil sende en meddelelse
gør jeg følgende:
msg.AddRecipient Request.Querystring("mail")
msg.Body = Request.Querystring("tekst")

Og det giver som sagt 23 fejl

Hvis jeg udskriver siderne på skærmen med
Response.write Request.Querystring("mail")
Response .write Request.Querystring("tekst")
får jeg det ønskede ud på skærmen, men uden omklamrende quotes,
dvs. at jeg fx får jens.R.rasmussen@uni-c.dk (og ikke
”Jens.R.rasmussen@uni-c.dk”)
Udfra ovennævnte fejlmeddelelser har jeg mistanke til mine
quotes. Så jeg har forsøgt
1)   At erstatte nogle ” med &quot; uden resultat
2)   Erstatte overstående med fast tekst dvs.
a.   msg.AddRecipient “JRR@Vinvenner.dk”
b.   msg.Body = “Det er I dag et vejr – et solskinsvejr”
Det virker, mailen sendes og valideringen er OK. Men det er jo
variable tekster og e-mails jeg skal have
3)   Så prøvede jeg at skrive
   msg.AddRecipient & “’” & Request.Querystring("mail") & “’” og
tilsvarende for teksten.

Så er valideringen OK – men jeg får en lang række logfejl ud på
min afsenderside – sikkert fordi JMAIL også har sætningen if not
msg.Send("smtp.wannafind.dk") Then Response.write msg.log

Jeg er løbet tør for idéer.

Skal jeg tage evalueringen alvorligt – hvor er så fejlen? Eller
fejler evalueringen mon ifm. JMAIL?

Mvh
/jens

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-10-09 19:09

Jens R. Rasmussen skrev:

<CODESNIPPET>

tekst1 & "<br />" & tekst2 & "Med venlig hilsen<br />Værløse
VinVenner - Vinklubben i Furesø<br /> </p>")

Er det en fejl, eller mangler en " ?

server.urlencode(email) &"'>Send billet som e-mail til mig
selv</a></h4>"

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-10-09 19:25

Rune Jensen skrev:
> [...]
> VinVenner - Vinklubben i Furesø<br /> </p>")
>

> Er det en fejl, eller mangler en " ?

> server.urlencode(email) &"'>Send billet som e-mail til mig

OK, nu undrer jeg mig lidt;)

Burde ovenstående ikke generere en ASP-fejl?

Det må være fordi, der mangler kode, ellers kan jeg ikke se det..

Hvis det er selve HTML-koden, som indeholder ulovlige tegn fra email, så
findes der også en funktion til at encode HTML. Den hedder HTMLencode,
og den virker så ikke lige med UTF-8, skal lige siges, så bruger du det,
må du lave din egen rutine.

Men noget a la:
server.HTMLencode( server.urlencode(email)) &"'>Send billet som e-mail
til mig
selv</a></h4>"

...jeg må indrømme, jeg synes den konstruktion er lidt dobbelt, men
egentlig, så burde den virke.

Nu skal man lige huske, at man først encoder til URLen, og den er god
nok. Men der kan være tegn efter den encoding, som så ikke er lovlige i
HTMLen, hvorfor man så encoder endnu engang dér også. Foreløbig er det
mit bedste bud, omend jeg ikke mindes at have brugt det den vej før.

PS. Er det mail eller tekst3, som fejler? Kan du prøve at tage dem én ad
gangen og så teste/udskrive?

MVH
Rune Jensen

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 16-10-09 21:59

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]

Jeg havde klippet lidt i koden - i mit kommentar til stig kan du se hele
sætninegn. Jeg mener ikke der mangler en " - eller gør der?

> [...]
> må du lave din egen rutine.
>
> Men noget a la:
> server.HTMLencode( server.urlencode(email)) &"'>Send billet som e-mail

Forsøgt såvel omrking tekst som email - men det hjælper ikke. Og denne side
virker iøvrigt perfekt og bliver valideret til UG. Det er først når man
følger hyperlinken og over i siden sendmail1.asp hvor jeg henter
querystrengen at det går galt. ikke funktionsmæssigt for det virker - men
valideringsmæssigt.

Jeg er ikke klog på om mit dokument måske er forkert. det starter som alle
mine andre asp-sider med

<% @language="VBSCRIPT" %>
<% session-LCID = 1030 %>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

Er det mon de 2 første linjer der skaber ravage?

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-10-09 22:15

Jens R. Rasmussen skrev:

> [...]
> "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
>
> Er det mon de 2 første linjer der skaber ravage?

Du kan prøve at sætte det hele på én linje, sådan her indtil doc-typen:

<% @language="VBSCRIPT" %><% session-LCID = 1030 %><!DOCTYPE html PUBLIC
"-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

Et mellemrum, eller bare et eller andet tegn før doc typen, får så vidt
jeg husker IE til at gå i Quirks-modus. Men det lyder lidt "hult", det
skulle være eneste problem, validatoren snakker jo om quotes. Men du kan
tjekke i den resulterende HTML, om der er mellemrum eller nogetsomhelst
andet før doc-typen - hvis der er, skal ASPen stå på én linje som her.

Iøvrigt - ved ikke, hvordan resten af din ASP er lavet, så måske ved du
det allerede, men anbefaler kraftigt brugen af option explicit så
tidligt som muligt og før den første Dim, da det kan lette din fejlfinding.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-10-09 19:43

Jens R. Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Hvis det ikke lige er fordi jeg har evalueret min
> e-mailafsenderside og her får jeg 23 fejl. 23!!!

Jeg går ud fra du mener valideret din side?
Kan du ikke gemme et eksempel på det resulterende HTML, og give et link, så
er det lettere at forholde sig til.
I dit eksempel har du en afsluttende </h4>, men ikke nogen start.
Derudover har du et & for meget til sidst i din <a href..
&"'>
Prøv at fjerne &-tegnet dér.

> Skal jeg tage evalueringen alvorligt – hvor er så fejlen? Eller
> fejler evalueringen mon ifm. JMAIL?

Hvis det er validatoren, vi snakker om, har det ikke noget med jmail at
gøre.

Stig Johansen

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 16-10-09 21:54

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Jeg går ud fra du mener valideret din side?
> Kan du ikke gemme et eksempel på det resulterende HTML, og give et link, så
> er det lettere at forholde sig til.

Jo, valideringssiden skriver:

1.
2.<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
3.<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da">
4.
5.<head>
6.<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" />
7.<link rel="stylesheet" type="text/css" href="formatering.css" />
8.<title> abc </title>
9.</head>
10.
11.
12.
13.<body>
14.The message was undeliverable. All servers failed to receive the message
15..execute()
16.{
17.Trying server mail:smtp.wannafind.dk
18.<- 220 smtp1.zitcom.dk - Ready to serve
19.-> EHLO web25.wannafind.dk
20.<- 250-smtp1.zitcom.dk
21.250-PIPELINING
22.250-SIZE 51200000
23.250-ETRN
24.250 8BITMIME
25.-> MAIL FROM:<JRR@vinvenner.dk>
26.<- 250 Ok
27.-> DATA
28.<- 554 Error: no valid recipients
29.Error: 554 Error: no valid recipients
30..execute()
31.{
32.Trying server mail:smtp.wannafind.dk
33.<- 220 smtp1.zitcom.dk - Ready to serve
34.-> EHLO web25.wannafind.dk
35.<- 250-smtp1.zitcom.dk
36.250-PIPELINING
37.250-SIZE 51200000
38.250-ETRN
39.250 8BITMIME
40.-> MAIL FROM:<JRR@vinvenner.dk>
41.<- 250 Ok
42.-> DATA
43.<- 554 Error: no valid recipients
44.Error: 554 Error: no valid recipients
45.
46.1 of 1 servers failed
47.}
48.
49.
50.</body>
51.</html>

> I dit eksempel har du en afsluttende </h4>, men ikke nogen start.

en klar fejl fra min side. Men det afhjælper desværre ikke problemet.

> Derudover har du et & for meget til sidst i din <a href..
> &"'>
> Prøv at fjerne &-tegnet dér.

Det forstår jeg ikke. Her er hele sætningen:

Response.write tekst2 & " <a class='usynlig' href='#'
onclick='window.print()'>Udskriv billet på min printer</a> &nbsp; &nbsp;
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;<a href='sendmail1.asp?tekst=" & tekst3 &
"&amp;mail=" & server.urlencode(email) &"'>Send billet som e-mail til mig
selv</a>"

Jeg mener da ikke, at & kan undværes - eller har jeg overset noget?

Hvis I går ind på Vinvenner.dk og vælger tilmelding, og så retter i url'en til
tilmelding1.asp - vil I efter tilmelding bliver sendt videre til siden
modtagtilmelding1.asp, hvor I vælger "Send billet som e-mail til mig selv", og
I vil så opleve at I ganske rigtigt får en email fra siden sendmail1.asp. Da
det som sagt virker. (Jeg skal nok lade være med at sende jer en regning for
billetten

Mit eneste problem er, at mens tilmelding1.asp og modtagtilmelding1.asp
valideres til UG - fejler siden sendemail1.asp totalt under validering. Og den
fejler på begge linjerne

msg.AddRecipient Request.Querystring("mail")
msg.Body = Request.Querystring("tekst")

Så der er noget galt med disse 2 linjer. Selvom det som sagt virker (måske
pga. overbærenhed fra min browser eller min server - så viser en
validering 21 fejl/advarsler.

Og det er begge linjer. Erstatter jeg begge linjer med fast e-mail og fast
tekst valideres siden som korrekt. Men hvis den ene eller den anden eller
begge to har varaiable tekst (altså med data hentet fra query-stringen) så
fejler valideringen.

Query-steng-indholdet kommer korrekt over, da jeg tidligere under test har
skrevet til ud på min side - så derfor gættede jeg på at problemet er omkring
quote (") - altså at jeg i JMAIL-kommandoen mangler omgivende "'er. Og 'ja'
ved at indføre "'" & hhv & "'" omkring request'erne bliver valideringen glad
- til gengælde virker JMAIL så ikke længere

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-10-09 22:08

Jens R. Rasmussen skrev:

> [...]
> &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;<a href='sendmail1.asp?tekst=" & tekst3 &
> "&amp;mail=" & server.urlencode(email) &"'>Send billet som e-mail til mig

OK, kan godt være, jeg har misforstået noget, men så vidt jeg kan se,
har du HTML i tekst3, som du forsøger at sende som tekst over
querystring. Den skal URLencodes også, bla. fordi < og > som er lovlige
tegn i HTML, ikke er lovlige tegn i URLen.

Se evt. her:
http://www.permadi.com/tutorial/urlEncoding/

under "Some common special characters"

...det løser så ikke prblemet med, at mail også laver fejl, men det er
mit bud.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-10-09 05:00

Jens R. Rasmussen wrote:

> Jeg mener da ikke, at & kan undværes - eller har jeg overset noget?

Nej, det er mig, der har set forkert.

> [...]
> selv", og I vil så opleve at I ganske rigtigt får en email fra siden
> sendmail1.asp. Da det som sagt virker. (Jeg skal nok lade være med at

Nu har jeg sendt nogle stykker, men jeg kommer ikke

> [...]
>
> Så der er noget galt med disse 2 linjer. Selvom det som sagt virker (måske
> pga. overbærenhed fra min browser eller min server - så viser en

Det er fordi validatoren ikke henter en 'rigtig' tilmelding.

Hvis du blot validerer sendmail1.asp uden data, fejler afsendelsen ganske
rigtig, og den tekst der kommer ud er fejlmeldingen fra jmail.

Så det har ikke rigtigt noget at sige om (fejl)siden er valid, da du
tilsyneladende validerer feltindhold allerede i tilmelding1.asp

Når felterne er udfyldt, får jeg en 302 til index siden, og denne vises.

Hvis du vil lave en pænere 'fejlmelding', skal du ind og lave noget error
handling - dvs on error resume next, og den slags.

Stig Johansen

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 17-10-09 16:16

> Det er fordi validatoren ikke henter en 'rigtig' tilmelding.
> Hvis du blot validerer sendmail1.asp uden data, fejler afsendelsen ganske
> rigtig, og den tekst der kommer ud er fejlmeldingen fra jmail.

Ja selvfølgelig. Jeg kan jo ikke requeste noget der ikke er sendt. Hvor dum kan
man være

> Når felterne er udfyldt, får jeg en 302 til index siden, og denne vises.

øh 302 ??

> Hvis du vil lave en pænere 'fejlmelding', skal du ind og lave noget error
> handling - dvs on error resume next, og den slags.

Ja det vil jeg da gerne, men jeg skal jo lige finde ud af hvilket fejlnummer en
request genererer, når der ikke er sendt noget. Jeg skal altså kende værdien af
err ikk? Og hvordan finder jeg den. Er der en funktion så jeg kan aflæse err?

Fra valideringssiden kan jeg se en linje som
Error: 554 Error: no valid recipients

men

on error resume next
mailadresse = Request.Querystring("mail")
If err = 554 then
Response.write "<p><br /> Vi mangler din e-mailadresse, så vi kan ikke sende
billetten.</p>"
else
send mailen vha. JMAIL
end if

virker ikke når mailadressen findes.

Jeg har også prøvet
If err <> 0 - men det afholder ikke validatoren fra at forsøge at sende en mail
og så går det som bekendt galt, da der ingen resultat er af request'en.

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 18-10-09 15:32

> [...]
>
> Så det har ikke rigtigt noget at sige om (fejl)siden er valid, da du
> tilsyneladende validerer feltindhold allerede i tilmelding1.asp

Selvfølgelig! Hvor dum kan jeg være. Jeg forsøger at validere en side uden data

> Når felterne er udfyldt, får jeg en 302 til index siden, og denne vises.

Øh 302 ??

> Hvis du vil lave en pænere 'fejlmelding', skal du ind og lave noget error
> handling - dvs on error resume next, og den slags.
> [...]

Ja det vil jeg gerne. Men jeg kan ikke rigtig få det til at spille.

1) For det første ved jeg ikke hviken linje der udløser fejlen. Om det er der
hvor jeg requester eller senere i scriptet, som pt. er

on error resume next
mailadresse = Request.Querystring("mail")
If err <> 0 then
Response.write "<p><br /> Vi mangler din e-mailadresse, så vi kan ikke sende
billetten.</p>"
Else
Set msg = Server.CreateObject("JMail.Message")
msg.ContentType = "text/html"
msg.Logging = true
msg.silent = true
msg.from = "JRR@vinvenner.dk"
msg.FromName = "Jens R. Rasmussen"
msg.AddRecipient mailadresse
msg.Subject = "Billet til vinsmagning hos Værløse VinVenner"
msg.Body = Request.Querystring("tekst")
if not msg.Send("smtp.wannafind.dk") Then
Response.write msg.log
Else
Response.write "Din billet er nu sendt til din mailadresse: " &
mailadresse
end if
end if

Jeg har uden held forsøgt mig med option explicit i saten af scriptet og med
mailadresse som erklæret variable. Men så virker min side ikke.

2) For det andet ved jeg ikke hvilken fejlkode der er i spil. Ser jeg på
valideringssiden, kunne det tyde på 554

51.<- 554 Error: no valid recipients
52.Error: 554 Error: no valid recipients

men hvis jeg skriver If err = 554 then

så virker det ikke. Skal der stå if err.Number = 554 ?

3) jeg har også forgæves forsøgt med
If mailadresse = ""
If mailadresse is null
Men det er måske noget helt andet jeg skal teste på?

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-10-09 16:33

Jens R. Rasmussen skrev:

> Jeg har uden held forsøgt mig med option explicit i saten af scriptet og med
> mailadresse som erklæret variable. Men så virker min side ikke.

Det burde ringe en alarmklokke. Man bruger option explicit, for at være
sikker på, at man hele vejen igennem scriptet bruger de variabler, man
har defineret via Dim. Den vil fortælle dig, hvis du har DIMmed en
variabel f.eks. dummy og bruger dumy i stedet.

<% OPTION EXPLICIT %>
Dim dummy
dumy=1

giver en fejl om at dumy ikke er dimmed, som du ellers ikke vil få.

Har du mulighed for at uddybe med lidt citat af den kode med option
explicit, som ikke virker?

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-10-09 16:44

Jens R. Rasmussen wrote:

> Øh 302 ??

Det er den besked, der sendes til browseren, hvis du f.eks. har en
response.redirect i din kode.

> 1) For det første ved jeg ikke hviken linje der udløser fejlen. Om det er
> der
> hvor jeg requester eller senere i scriptet, som pt. er

Jeg kender ikke rigtig jmail, men ud fra Henriettes post 16.10 er det
tilsyneladende execute/send metoden, der udløser fejlen (og det er logisk
nok).

Så prøv:
msg.Body = Request.Querystring("tekst")
on error resume next
msg.Send("smtp.wannafind.dk")

if err <> 0 Then
Response.write msg.log
Else
Response.write "Din billet er nu sendt til din mailadresse: " &
mailadresse
end if

Og da outputtet kan indeholde '<' tegn skal du nok replace til &lt;

Stig Johansen

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 18-10-09 19:06

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Det er den besked, der sendes til browseren, hvis du f.eks. har en
> response.redirect i din kode.

ok, det var også det der på den tid stop i mit script, så det er (var) OK.

> [...]
> Response.write msg.log
> Else
> Response.write "Din billet er nu sendt til din mailadresse: " &

yes, yes, yes. Nu viker mit script og validatoren er glad.

Tusind tak til både Rune og stig. I har været utrolig langmodig overfor mine
famlende forsøg. men takket være jer - køre det nu.

Nok en gang tusind tak.

> Og da outputtet kan indeholde '<' tegn skal du nok replace til <

Det er tilsyneladende ikke nødvendigt - ikke med IE i hvert tilfælde.

> --
> Med venlig hilsen
> Stig Johansen

mvh den dybt taknemmelige

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-10-09 19:42

Jens R. Rasmussen skrev:

> Det er tilsyneladende ikke nødvendigt - ikke med IE i hvert tilfælde.

Nu er IE jo ikke den eneste browser på markedet

;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 18-10-09 20:06

> Nu er IE jo ikke den eneste browser på markedet
>
> ;)

Ok - point taken. men hvor er det at jeg skal erstatte "<"

mit scipt er sådan

[...]

Og, ja, tekst indeholder "<" og ">" men det er urlencoded fra
afsendersiden. Så er det ikke OK - eller hyr?

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-10-09 15:59

Jens R. Rasmussen skrev:

> [...]
> end if...
>
> Og, ja, tekst indeholder "<" og ">" men det er urlencoded fra
> afsendersiden. Så er det ikke OK - eller hyr?

I første omgang mente jeg mest, at man skal teste i flere browsere end
bare IE. I hvert fald, hvis det er noget information udadtil imod
kunden. Der er ingen grund til at lave mere ved det, hvis det virker i
de største browsere, og ellers koder efter standarderne - om man vil
have IE6 med, er en vurderingssag hver gang.

Jeg har mulighed for at teste i Chrome, Opera, Safari og FF. Du skrev
noget længere oppe med test - det er stadig muligt?

Nåh, jeg forsøger, så vender jeg tilbage.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-10-09 16:19

Rune Jensen skrev:

> [...]
> noget længere oppe med test - det er stadig muligt?
>
> Nåh, jeg forsøger, så vender jeg tilbage.

Hm, nej, jeg kan ikke tilmelde. Jeg har lige afprøvet i Opera. Jeg fik
en fejlside, som fortalte, at tiden er overskredet. Den kunne jeg så
godt se. Måske jeg i virkeligheden har misforstået, hvad problemet er..

OT: Må jeg iøvrigt foreslå, at du gør det lidt mere tydeligt ved selve
udfyldelsen af formen, hvad forskellen er på gæster og medlemmer, og så
sætter en lille rød stjerne udfor de felter, som skal udfyldes. Det har
ikke noget at gøre med dit problem her, mere med, hvor let det er at
finde ud af, hvordan formen skal udfyldes;)

OT2: En anden ting er, at H-tags er til overskrifter, du har en del
H4'er, hvor jeg måske ville bruge <p> i stedet. F.eks. ved afskedshilsnen.

MVH
Rune Jensen