Ny CPU i Dell computer.
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 01-10-09 10:02

Hej.

Jeg har en Dell computer, som jeg godt kunne tænke mig at opgradere CPU'en
i. Men jeg kan ikke rigtig finde nogen steder hvilken CPU 'er der virker
sammen med den. Computeren er en Dell dimension 9200.
Er der der nogen der kan hjælpe?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.

Fra : jk

Dato : 01-10-09 11:53

On Thu, 1 Oct 2009 11:01:45 +0200, "Jørgen Nielsen"
<longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> wrote:

> [...]
>i. Men jeg kan ikke rigtig finde nogen steder hvilken CPU 'er der virker
>sammen med den. Computeren er en Dell dimension 9200.

Der er ikke så meget at gøre:

du har 2.4 GHz Core2 duo. Det kan blive til en 2.66 Core2 duo eller en
quad på også 2.66 GHz

http://en.community.dell.com/forums/t/19245915.aspx

Du vil knap kunne mærke en upgrade til den 2.66 duo, og quad'en vil
jeg da også betvivle, men det kommer lidt an på, hvad du laver.

Mere ram ! så meget som muligt. Den hurtigste harddisk. En
geninstallation af windows (hvis du kan gøre det ordentligt med
drivere).

Men windows xp/vista i 32 bits udgave registrerer ikke mere end 3.2 Gb
ram. Hvor meget ram har du ? Styresystem Vista ? Hvad er dit
performance problem ?

At gå fra vista til windows 7 (efter 18. oktober) vil også hjælpe
rigtig meget. Men ikke fra XP.

mvh

John

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 01-10-09 17:23

"jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Du vil knap kunne mærke en upgrade til den 2.66 duo, og quad'en vil
> jeg da også betvivle, men det kommer lidt an på, hvad du laver.

Hej John.

Jeg laver en del billede og videoredigering.

> Mere ram ! så meget som muligt. Den hurtigste harddisk. En
> geninstallation af windows (hvis du kan gøre det ordentligt med
> drivere).

Jeg har nogle SATA hasrddiske i 7200 rpm. Hvad med de nye ssd harddiske, er
de hurtigere, og kan de sættes i min pc, måske med et eller andet kort?

> Men windows xp/vista i 32 bits udgave registrerer ikke mere end 3.2 Gb
> ram. Hvor meget ram har du ? Styresystem Vista ? Hvad er dit
> performance problem ?

Jeg har 4 GB ram i. Mit performance problem er at jeg godt ville have at
computeren var hurtigere, men det vil man vel altid

> At gå fra vista til windows 7 (efter 18. oktober) vil også hjælpe
> rigtig meget. Men ikke fra XP.

Jeg køre med Windows XP nu. Jeg købte Vista lige da den var kommet frem, den
brugte jeg i 3-4 uger så gik jeg tilbage til XP, og har brugt den lige
siden.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 01-10-09 17:28

> [...]
>
> Der er ikke så meget at gøre:
>
> du har 2.4 GHz Core2 duo. Det kan blive til en 2.66 Core2 duo eller en

[klip]

Hej igen.

Jeg fandt også denne side
http://en.community.dell.com/forums/p/19287285/19527997.aspx
men er der nogen der er hurtigere der? Navnene siger mig ikke så meget, og
det er mange og skal side at google.

Fra : jk

Dato : 02-10-09 07:49

On Thu, 1 Oct 2009 18:27:55 +0200, "Jørgen Nielsen"
> [...]

>http://en.community.dell.com/forums/p/19287285/19527997.aspx
>men er der nogen der er hurtigere der? Navnene siger mig ikke så meget, og

Nej, jeg synes også at det ender med core2 2.66 og quad 2.66, når man
ser bort fra p4 single core. Cedar mill kender jeg godt nok ikke.

Jeg har en core2 8400. Den er fsb1333 og det er åbenbart det, dit
bundkort ikke kan. Nå, men den 8400 er jeg glad for, for jeg har også
en amd quad på 2.5 GHz, og den 8400 er lidt hurtigere til det meste,
samt den bruger også 65 watt, og endnu mindre idle.

ssd harddisk ville jeg ikke overveje. Men måske raid0 med rpm 7200. Så
skal man jo sørge for noget backup (der er lidt risiko for 2 ulæselige
harddiske, hvis den ene falder væk).

Har du overvejet at skifte bundkort ? Måske kan du genbruge ram. Når
jeg ser på det, har jeg dog ikke fundet det umagen værd at anskaffe
noget hurtigere end core2 E8400. De er ret dyre.

Derimod en amd quad 905e står ikke i mere end 1270 kr.
http://www.prcdata.dk/produkt/amd-phenom-ii-x4-905e-25-ghz-processor/109359476/

mvh

John

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 03-10-09 18:58

> Nej, jeg synes også at det ender med core2 2.66 og quad 2.66, når man
> ser bort fra p4 single core. Cedar mill kender jeg godt nok ikke.

Der er måske ikke så megt at hente med en quad i stedet for en core2?

> [...]
>
> ssd harddisk ville jeg ikke overveje. Men måske raid0 med rpm 7200. Så
> skal man jo sørge for noget backup (der er lidt risiko for 2 ulæselige

Jeg har prøvet at køre raid, men jeg synes ikke det gav noget af betydning.

> [...]
> noget hurtigere end core2 E8400. De er ret dyre.
>
> Derimod en amd quad 905e står ikke i mere end 1270 kr.

Jeg ved ikke om man bare kan skifte bundkort i en Dell. I synes jeg har
læst/hørt at man ikke bare kan skifte bundkortet, fordi de forskellige ting
høre sammen med bundkortet, f.eks. strømforsyning, og måden det er skruet
fast i kabinettet
Men det kunne da være dejligt at for be- eller afkræfte det.

Fra : jk

Dato : 04-10-09 10:07

On Sat, 3 Oct 2009 19:58:17 +0200, "Jørgen Nielsen"

> [...]
>fast i kabinettet
>Men det kunne da være dejligt at for be- eller afkræfte det.

Det kan jeg da ikke bekræfte. Kender kun Lenovo/IBM af
mærkevare-skuffen. Privat er jeg selvbygger gennem 20 år.

Men jeg har lige diskutteret med en kollega, hvorfor i7 (top CPU'en
hos Intel) er så længe om at komme ud til Lenova, Compaq, Dell, osv.
når den har været på markedet i et år, mindst. Men Dell har faktisk i7
i en stationær fra 7990,-
Måske var det noget. Du stiller vist store krav.

mvh

John

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 10-10-09 18:07

"jk" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> wrote in message

> Det kan jeg da ikke bekræfte. Kender kun Lenovo/IBM af
> mærkevare-skuffen. Privat er jeg selvbygger gennem 20 år.

Det er heller ikke sikkert at det passer. Har du bygget nogle pc'er af Dell
dele før?

> [...]
> i en stationær fra 7990,-
> Måske var det noget. Du stiller vist store krav.

Jeg så det godt på deres hjemmeside. Det var derfor jeg fik tanken at jeg
måske kunne bruge den. Jeg har lige læst nogle test om i7, den virker stærk.
Jeg ved ikke om jeg stiller store krav nu har jeg haft min pc i ca. 4-5
år. Den har ellers kørt godt, og gør det stadig. Men jeg tror at de fleste
har det sådan, at når de har kørt med deres pc'er nogle år, så vil de godt
have det går lidt stærkere. Måske fordi man husker tilbage på, da man
skiftede pc, så går det jo altid noget hurtigere end med den gamle (hvis man
ellers ikke skifter ud hver måned ).

Det kan godt være det bedste vil være at skifte hele pc'en.
Tak for dit svar.

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-10-09 00:41

Jørgen Nielsen wrote:

> Jeg har nogle SATA hasrddiske i 7200 rpm. Hvad med de nye ssd harddiske,
> er de hurtigere, og kan de sættes i min pc, måske med et eller andet
> kort?

SSD bruger de eksisterende interfaces, f.eks. SATA, så det er ikke noget
problem. En SSD som kan outperformance en traditionel harddisk er dog
ikke billig. Regn med 50-100 kr per GB

Dine videofiler fylder sikkert mange GB, så det er næppe hensigtsmæssigt
at bruge SSD som data disk. Men som system disk til OS + programmer kan
det være udmærket (men stadig lidt pebret selvom du kan nøjes med en 30GB
til 1000-1500 kr).

Det er sikkert bedre og billigere at bruge pengene på RAM, især hvis du
kan få så meget RAM at swapfilen ikke bruges.

--
Jesper Lund