Mere hjælp til clipping funktion
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-10-09 12:11

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-10-09 12:46

> med 5 pixel per gang. Funktionen
> standser naturligvis ved setTimeout.
>
> I grunden er det et meget generelt
> spørgsmål: Hvordan er det lige man
> gentager en funktion uden at overføre
> argumenterne?
>
> http://webdesign101.dk/www/javascript/clipping3a.html
> (Øverste knap)

setTimeout("wipeRight('"+objekt+"','"+kant+"')",30);

Får det til at virke i FF.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-10-09 13:07

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-10-09 13:28

Birger Sørensen skrev:

>>> clipMed(objekt,0,0,0,5)

Ville vist have skrevet lidt forklaring, og et svar på det egentlig
spørgsmål..
Den metode du bruger i setTimeout, vil bruge eval() funktionen til at
finde ud af hvilken funktion der skal kaldes, og man kan der overføre
parametre.
Hvis du gør som du har gjort i de øvrige tre, kan du undgå dette, ved
at kalde
setTimeout( wipeRight, 30);
altså uden strenge, og uden paranteserne. Der kan så ikke overføres
variable - hvis det er nødvendigt kan de oprettes som globale variable,
som den kaldte funtion jo vil have adgang til.
At ungå eval() anbefales - især hvor der kan være mulighed for brugere
at indtaste data, der vil kunne blive udført som kommandoer.

I FF, skal du kunne bruge
setTimeout( wipeRight, 30, objekt, kant);
for at overføre parametre. Det virker ikke i IE.

https://developer.mozilla.org/en/DOM/window.setTimeout

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 10-10-09 12:37

=?ISO-8859-15?Q?Birger_S=F8rensen?= <sdc@bbsorensen.com> writes:

> setTimeout("wipeRight('"+objekt+"','"+kant+"')",30);
>
> Får det til at virke i FF.

Alternativt, uden at bruge strenge som argument til setTimeout:
setTimeout(function(){ wipeRight(objekt, kant); }, 30);

Det er skrøbeligt at lave sin kildetekst i strenge. Der er mange
værdier der ikke nemt kan laves om til en streng, fx objekter.
Hvis man kan lave en funktion i stedet, så kan man overføre alle
typer værdier uden at lave dem om til strenge først, og derefter
tilbage igen.

En helt anden tilgangsvinkel er at bruge setInterval:

function wipeRight(objekt, kant) {
var interval_id;
function action() {
if (clipTal(objekt, kant) < width) { // hvor er width defineret?
clipMed(objekt, 0, 0, 0, 5);
} else {
clearInterval(interval_id);
}
}
interval_id = setInterval(action, 30);
}

Her slipper man for at lave en ny funktion hver gang.
Hvis man ikke kan vente 30 ms på det første skridt, så kan man kalde
action manuelt i slutningen af wipeRight.

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-10-09 15:47

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Alternativt, uden at bruge strenge som argument til setTimeout:
> setTimeout(function(){ wipeRight(objekt, kant); }, 30);

Ja, hvis man er fortrolig med anonyme funktioner. Jeg
har læst noget om det uden helt at forstå det. Tak for
en konkrete guide.

> [...]
> var interval_id;
> function action() {
> if (clipTal(objekt, kant) < width) { // hvor er width defineret?

Smart. setInterval er selvfølgelig rigtigere i denne
sammenhæng.

width er defineret som en global variabel.

Funktionen ser nu således ud:
var width=275;
var height=184;
var speed=30;

function wipeRight(objekt, kant, pixel) {
var interval_id;
function action() {
if (clipTal(objekt, kant) < width) {
clipMed(objekt, 0, 0, 0, pixel);
} else {
clearInterval(interval_id);
}
}
interval_id = setInterval(action, speed);
}

Ideen er at ende med en universalfunktion,
der kan beskære fra en vilkårlig kant. Så nu er
jeg strandet på problemet med at passere en negativ
talværdi for den variable pixel.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-10-09 20:47

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Smart. setInterval er selvfølgelig rigtigere i denne
> sammenhæng.

Umiddelbart er det smartere, men jeg synes du skulle tage et kig på hvordan
de har lavet zoom/animationen ovre på browsershots.org.

Den kunstruktion gør, at det også virker på ældre maskiner, uden det ser
stygt ud.

Stig Johansen