Hvad mon det har kostet ?
Fra : Carsten

Dato : 11-10-09 18:40

- med denne lille øvelse med læreplaner for den enkelte elev ?

Men helt afskaffet bliver de vel ikke, vel ?

/Carsten

Fra : Zeki

Dato : 11-10-09 21:12

"Carsten" <cjng5_fjern@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
>- med denne lille øvelse med læreplaner for den enkelte elev ?
>
> Men helt afskaffet bliver de vel ikke, vel ?

Mener du elevplanerne?

Fra : Carsten

Dato : 12-10-09 08:25

Ja, jeg mener elevplaner.

Er der nogen der ved i hvilket omfang de bibeholdes ?

Altså hvilken opgave lærerne fortsat skal udføre mht. elevplaner.

/Carsten

Fra : Zeki

Dato : 12-10-09 09:12

> Ja, jeg mener elevplaner.
>
> Er der nogen der ved i hvilket omfang de bibeholdes ?

Der er intet konkret endnu, og lur mig om Løkkes fine ord om
"afbureaukratisering" ikke blot bliver ved ordet.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-10-09 10:18

Zeki wrote:
> Der er intet konkret endnu, og lur mig om Løkkes fine ord om
> "afbureaukratisering" ikke blot bliver ved ordet.

Én løsning kunne måske være, at der kuin skal udarbejdes detaljerede
elevplaner hvis en elev, eller elevens forældre (vi forudsætter her en
yngre elev) beder om det.

Dermed kan lærerne slippe for elevplaner til almindelige elever, mens de
stadig skal redegøre for deres langsigtede planer, og hvilke metoder de
agter at anvende, i forhold til (statistisk) ualmindelige elever, som de
af den ene eller den anden grund ikke har 100% styr på hvordan skal
håndteres.

Alternativt kan man lave en kollektiv plan for de elever i hver klasse,
som ikke anmoder om at få en individuel én.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Marianne

Dato : 14-10-09 01:16

Som forælder synes jeg det er svært.

På den ene side vil vi godt have en vurdering af vores søn, som ikke
ganske er på niveau med sine jævnaldrende. Og ligeså med hans 3-års
yngre søster, som vist ligger fint i forhold til sin klasse.

Vi er dybt bekymrede for, at vores søn bliver hægtet af sit niveau. Han
er lidt små-doven. ubekymret, absolut-ikke-teenager (selv om han er 12
år), og faktisk ikke specielt god til noget som helst (skolemæssigt).
Han er en aldeles gennemsnitlig dreng, modenhedsmæssigt lidt bagefter,
glad for livet, men hverken specielt interersseret i hverken dit eller
dat. Det er galt, hvorfor vi har flyttet ham til privatskole (der var
dog også også andre grunde).

Hans lillesøster på 9 år klarer skolen som en leg. Alt er fedt (inl den
ualmindeligt søde vikars pandehår (!)), lektierne bliver gerne lavet,
det hele kører - pigen er hurtigt opfattende, kvik, populær og alt er
sådan set fjong! Men lærer hun ... i ordets bogstavelige betydening ...
noget?

Elevplaner er i begge disse - sikkert almindelige tilføælde - fine. Før,
hvor begge børn var i alm kommuneskole samlede elevplanerne op på ting,
vi måske/måske ikke vidste var OK/ikke ok. For pigen var det fint. For
drengen ....

I drengens nye (privat)skole følges alt op: Fravær, lektier, aflevering
.... forældrene får en opringning pronto, hvis sønnike ikke har
afleveret en opgave. Det er vi glade for mht sønnen. Disse ressoucer
havde folkeskolen (tilsyneladende) ikke. Datteren skøjter igennem
indskolingen i folkeskolen: Siger lærerne 'reflekter', ja- så er hun
parat med 2 A4-siders begrundelser for dette eller hint. Hun magter på
stående fod at begrunde alverden - og at stave det korrekt. Er hun så et
bedre barn end den ældre bror .....

Elevplaner - tja? De forekommer at være meget relative. Jeg ville som
forældre 1000 gange heller have en fornuftig snak med en kompetent lærer
- og heldigvis er alle vores børns lærere kompetente - end et udfyldt
check-liste skema baseret på standardsvar, som vi som forældre alligevel
ikke kan forholde os fornuftigt til.

mvh
Marianne

Fra : Zeki

Dato : 14-10-09 09:49

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Én løsning kunne måske være, at der kuin skal udarbejdes detaljerede
> elevplaner hvis en elev, eller elevens forældre (vi forudsætter her en
> yngre elev) beder om det.
>
> Dermed kan lærerne slippe for

Jeg ansér det som lærer ikke som noget jeg gerne vil "slippe for." Faktum på
den skole hvor jeg er ansat - og hvor vi har arbejdet ud fra elevplaner i
fem år (før andre) - er bare at disse elevplaner bliver udfyldt og arkiveret
for så ikke at blive taget frem igen de efterfølgende år, da de giver et
øjebliksbillede som ikke kan bruges når barnet kommer i de ældre klasser.

Vi - og her tør jeg godt tale på vegne af hele lærerkollegiet på skolen -
vil være glade for hvis vi helt kan slippe for dem og det tidspilde der
følger med, så vi kan vende tilbage til vores arbejde.

Fra : Zeki

Dato : 14-10-09 09:51

"Zeki" <zeki@nej.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vil være glade for hvis vi helt kan slippe for dem og det tidspilde der
> følger med, så vi kan vende tilbage til vores arbejde.

Hov! Kan se at ovenstående afsnit kan virke selvmodsigende. Præcisering: Vi
vil gerne slippe for dem, fordi vi ikke kan se værdien af dem.