Andet multimedie
bentjuul 3670
Hex kontra CMYK
Fra : Mogens

Dato : 29-07-09 20:44

Jeg har tidligere lavet mit logo i det gamle Macromedia fireworks, og
her defineret en blå hex-farve 0033FF.

Nu vil jeg have opgraderet logoet med et nyt design fra vores labels,
men disse er lavet i Illustrator CS4. Har prøvet at finde en hex -> CMYK
converter, og den foreslår 100, 80, 0, 0. Det der dog ud af h... til, og
jeg kan simpelthen ikke i colorpaletten få fat i en blå der blot
tilnærmelsesvist giver samme friske blå farve som min gamle 0033FF.

En løsning kunne evt. være at eksportere ai'en som vektorer og gemme
importere i Fireworks. Det har jeg dog ikke lige kunnet finde ud af
hvordan gøres, idet gemning i Illustrator 8 format, som foreslået af
Fireworks, blot resulterer i at Fireworks ikke kan åbne filen.

Nu er farvestyringen i CS4'eren nok meget mere avanceret end i
Fireworks, men desværre nok også en tand for avanceret for min nuværende
kunnen :) Men er det ikke muligt at definere et farverum i Illustrator
som er lidt mere lig det jeg er vant til fra Fireworks?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-07-09 23:23

Mogens skrev:

> Har prøvet at finde en hex -> CMYK converter, og den foreslår
> 100, 80, 0, 0. Det der dog ud af h... til

Der skal i converteren være mulighed for at vælge en bestemt CMYK-
profil som destination. Hvis der ikke er det, er det umuligt at få
farven oversat bare nogenlunde fornuftigt.

Bortset fra det, så vil jeg vove den påstand, at 0033FF ikke kan
gengives i CMYK. Det er den alt for farvemættet til. Husk på, at
du arbejder med skærmfarver (eller webfarver), når du arbejder med
HEX-værdier.

> Det der dog ud af h... til, og jeg kan simpelthen ikke i
> colorpaletten få fat i en blå der blot tilnærmelsesvist giver
> samme friske blå farve som min gamle 0033FF.

Prøv 'Window' -> 'Swatch Libraries' og vælg paletten 'Web'.
I sidemenuen til den palette vælger du 'Show Find Field' og skriver
0033FF i søgefeltet.

> Men er det ikke muligt at definere et farverum i Illustrator som
> er lidt mere lig det jeg er vant til fra Fireworks?

'Edit' -> 'Color Settings'. Vælg 'Monitor Color' øverst i 'Settings'-
feltet, hvilket burde give dig den samme blå på skærmen som i
Fireworks, men som nævnt, så vil du ikke kunne opnå den farve i CMYK.

--
Hilsen
Madsen