Andet multimedie
bentjuul 3670
Illustrator CS4 text bokse/containere
Fra : Mogens

Dato : 27-07-09 14:14

Min viden om AI er ikke ret stor, men jeg har primært købt programmet
for selv at kunne lave rettelser til et produktlabels i et grunddesign
lavet af min designer (som nu har forladt erhvervet).

Problemet er at han åbenbart har puttet tekster ind i nogle containere,
som jeg ikke kan resize. Det tyder på at han ikke bar har brugt tekst
toolen, men på en eller anden måde defineret et område indefor hvilken
teksten skal være. Bevæger jeg cursor ud til disse containerlinjer viser
den bare "path" med grøn tekst.

Iden ene side af lablen er der to af disse tekstcontainere, men jeg vil
nu gerne have sat en tredie ind midt imellem de to. Årsagen er at jeg
vil være sikker på uanset hvilke tekstediteringer der sker i øverste
container, at teksten i den midterste container forbliver præcist samme
fysiske sted på lablen.

Kan nogen hjælpe, evt. med link til en tutorial om emnet? Har søgt og
søgt, men indtil nu ikke fundet de vise sten.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-07-09 13:17

Mogens skrev:

> [...]
> eller anden måde defineret et område indefor hvilken teksten
> skal være. Bevæger jeg cursor ud til disse containerlinjer viser

Er det ikke fordi, at du har tekstværktøjet valgt, når du bevæger
markøren ud til områdets kanter? Prøv med den sorte pil, og hvis
du stadig ikke kan ændre størrelsen på rammen, så slå 'Show Bounding
Box' til med Shift + Ctrl + B ('View' -> 'Show Bounding Box').

> Iden ene side af lablen er der to af disse tekstcontainere, men
> jeg vil nu gerne have sat en tredie ind midt imellem de to.

Så vælg tekstværktøjet og med venstre musetast trykket ned, trækker
du en tekstramme ud i den størrelse, du ønsker imellem de to andre.
Når du derefter skriver teksten, skulle den gerne holde sig indenfor
rammen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Mogens

Dato : 28-07-09 20:32

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> du en tekstramme ud i den størrelse, du ønsker imellem de to andre.
> Når du derefter skriver teksten, skulle den gerne holde sig indenfor

Takker. Nu fik jeg det til at virke :)