"Skodsborgbadet Thorshavn"?
Fra : Toke Nørby

Dato : 09-10-09 09:27

Kære venner,

Jeg har lidt svært ved at læse afsenderen på dette brev fra 1955. Står
der virkelig "Skodsborgbadet"?

http://www.norbyhus.dk/diverse/illum.jpg

PFT for hjælp.
Mvh Toke

--
Posthistorikere / slægtsforskere: Bogen
om 4300 danske postfolk 1624-1927:

Fra : Robert Piil

Dato : 09-10-09 10:33

Toke Nørby skrev:
> Kære venner,
>
> Jeg har lidt svært ved at læse afsenderen på dette brev fra 1955. Står
> der virkelig "Skodsborgbadet"?
>
> http://www.norbyhus.dk/diverse/illum.jpg

Hvis der gør, så står der måske noget andet end Thorshavn?

http://www.skodsborg.dk/da/links/historie/kurhotel_spa_historie.htm

--
Robert Piil

Fra : Toke Nørby

Dato : 09-10-09 12:36

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

>Hvis der gør, så står der måske noget andet end Thorshavn?
>
>http://www.skodsborg.dk/da/links/historie/kurhotel_spa_historie.htm

Tak, Robert,
Nej, der må stå Thorshavn, da brevet er et skibsbrev ankomsstemplet
med et specielt rammestempel i Reykjavik. Stemplet brugtes typisk på
skibsbreve fra Færøerne og da frankeringen også er tidstypisk for
Færøerne i 1957 (jeg skrev først forkert årstal, undskyld), er jeg
sikker på, at det er Thorshavn.
Mvh Toke

Fra : Toke Nørby

Dato : 16-10-09 16:43

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote:

> [...]
...snip

Nu har jeg fået opklaret mysteriet, idet en god bekendt i det færøske
postvæsen, bad sin kollega Rubek Rubeksen om at svare mig og han kunne
fortælle:

"(Adventisten) Daniel Illum (fra Danmark) var en idealist, der mente,
at man her på Færøerne burde have en parallel til Skodsborg Kurbad i
Danmark. Han mente også, at det mest naturlige var at give den færøske
institution samme navn, når den nu byggede på de samme ideer. Hvis man
kendte til Skodsborgs arbejde i Danmark, sagde navnet jo, hvad det
drejede sig om. Adventister går mere end de fleste ind for at pleje
såvel sjæl som legeme, altså også at spise sund mad og pleje kroppen,
eller kort sagt at leve sundt.

Skodsborg eksisterer ikke mere, men et par af de ansatte - Bergur
Jensen og hans (norske) kone Torill - forsøgte at videreføre det
arbejde, som Daniel Illum påbegyndte. I dag har de sammen med en del
andre oprettet et aktieselskab, der hedder Havnar Fysioterapi, som dog
stort set kun tager sig af det fysiske, dvs. at få folk i god form.
Men alt det der er en helt anden historie, som intet har med
breve og frimærker at gøre."

Tak til Rubek!
Mvh Toke