? ang. fluefiskeri for absolut dummies
Fra : Tonny Poulsen

Dato : 24-09-09 17:01

Hej Gruppe, hvor finder jeg info omkring fluefiskeri, grej, teknik og lign,
helt fra bunden af. Jeg har arvet et fluehjul og stang, men hvordan det
bruges der er jeg godt nok på bar bund

Jeg har lidt ? som jeg håber at få svar på, så hvis en eller anden gider, så
svar meget gerne.

1: hvad skal man bruge af grej, stang og hjul giver vel sig selv, men
bagline, forfang, carbon line osv. hvad er hvad og hvad skal jeg bruge?

2: Noget grej er # 5 noget #7 osv. hvad betyder det?

3: våd/tør fluer ?

4: Hvordan rigger man udstyret op?

5: Har set komplette fiskesæt til ca. 500,- er det en ok basis eller skal
man ofre langt mere?

mvh tp

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-09-09 19:27

On 2009-09-24 18:00:56 +0200, "Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> said:

> Hej Gruppe, hvor finder jeg info omkring fluefiskeri, grej, teknik og
> lign, helt fra bunden af. Jeg har arvet et fluehjul og stang, men
> hvordan det bruges der er jeg godt nok på bar bund

Det aller bedste ville være, hvis du kunne finde en erfaren fluefisker,
der kan vejlede og lære dig alt om fluefiskeri, for hvis du på egen
hånd skal forsøge dig frem, så kan det blive nogle dyrt købt erfaringer.

> [...]
>
> 1: hvad skal man bruge af grej, stang og hjul giver vel sig selv, men
> bagline, forfang, carbon line osv. hvad er hvad og hvad skal jeg bruge?

Groft sagt, så skal du bruge en stang, et hjul, en bagline, en
flueline, et forfang og en flue.

Men der er naturligvis tusind andre ting og ikke strengt nødvendige
tilbehørsdimser, som gør det sjovere at være fluefisker

> 2: Noget grej er # 5 noget #7 osv. hvad betyder det?

Det refererer til AFTM-systemet, som er et vægtklasse system, AFTM #1
til #6 bruges typisk til tørfluefiskeri i vandløb, AFTM #6 til #9
bruges til kystfluefiskeri og vådfluefiskeri i vandløb, og AFTM #9 til
#12 bruges til tungt laksefiskeri i de store åer og elve.

> 3: våd/tør fluer ?

Tørfluefiskeri er det "fine" fluefiskeri efter bækørreder og stalling,
her i Danmark er der desværre kun et begrænset antal vandløb, hvor man
kan dyrke dette fiskeri, og det er meget dyrt og svært, at blive medlem
af de foreninger, som har fiskeret i disse vandløb.

Men vi har til gengæld masser af kyster, hvor man helt gratis kan dyrke
kystfluefiskeri, og det er vådfluefiskeri.

Fluefiskeri efter laks og havørreder i de store jydske åer er også
vådfluefiskeri.

> 4: Hvordan rigger man udstyret op?

Det bliver en meget lang forklaring, jeg vil anbefale at du går en tur
på biblioteket og låner en stribe bøger af Steen Ulnits, "Lær at fiske
med flue" er et god sted at starte, men bøgerne om "Fluegrej" og
"Fluebinding 1-2-3-4" er også gode - www.ulnits.dk/boeger.htm

> 5: Har set komplette fiskesæt til ca. 500,- er det en ok basis eller
> skal man ofre langt mere?

Det er med garanti et dårligt køb, prøv at finde en erfaren fluefisker,
der har noget grej som du kan få lov til at prøve, og som også kan gi'
dig et kursus i grundlæggende kasteteknik.

Hvis du har tid og råd, så kan du også ta' på højskole og lære
fluefiskeri, Samsø Højskole har nogle ret gode kurser
www.samsohojskole.dk/kursusoversigt.asp

Nu kan jeg ikke se hvor du bor, men hvis du bor på Sjælland vil jeg
godt bruge en dag på at lære dig en smule om fluefiskeri.
www.photo-gallery.dk/oversigt/jagt_&_fiskeri/fiskegrej/_fluehjul-83.html

Du kan også melde dig ind i en lystfiskerklub, du kan starte med at
besøge den på en alm. klubaften, så du får tjek på, at der er
fluefiskere i klubben, de vil med garanti gerne lære dig det hele fra A
til Z.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : oz3bto

Dato : 24-09-09 21:20

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> 4: Hvordan rigger man udstyret op?
>
> 5: Har set komplette fiskesæt til ca. 500,- er det en ok basis eller skal

Nu har Niels jo nærmest været det hele igennem

Jeg vil dog anbefale at øve kasteteknik på en stor græsplæne med en
papirsclips som erstatning for en flue ..

Man skal ikke rykke mange cm ved siden af før krogen sidder i nakken eller
øret på en.. TAler af erfaring.. Gør iøvrigt ret ondt at få hevet såen
fætter fluekrog ud af et øre og man kan lige så godt gøre det selv for der
er nul bedøvelse ved lægen :D

Fra : preben johansen

Dato : 25-09-09 11:18

Hej Tonny gå ind på Google fluefiskeri og fin (den store Danske) venligst
Preben

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 25-09-09 14:30

"preben johansen" <preka@johansen.mail.dk> skrev i meddelelsen
> Hej Tonny gå ind på Google fluefiskeri og fin (den store Danske)
> venligst

Tak for de gode svar (gælder jer alle og ikke kun preben), jeg har lige et
tillægs ?, jeg arvede noget grej, stangen er en Red Fly, Redington 9" #6/7
2pc. i fin stand, hjulet er et gammelt Tokoz, er det noget at satse på eller
er det lige til lossepladsen. mvh tp

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-09-09 18:07

On 2009-09-25 15:30:10 +0200, "Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> said:

> er det noget at satse på eller er det lige til lossepladsen.

Start du bare med det, du skal nemlig øve dig en del, førend du bliver
bedre en udstyret.

Fra : S.B.

Dato : 11-10-09 13:29

> [...]
> Med venlig hilsen
> Niels Riis Ebbesen
> Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Men køb nu en god line, dem man kan få i Bilka til 100 kr er ikke det
plastic værd de er viklet ind i
de krøller og bugter sig, og ret ofte kommer der så en sammenfiltring lige
når man er ved at kaste de sidste meter ud - er næsten umulige at kaste
ordenligt med, i hvert fald hvis man er ny

En god stang med en dårlig line er en dårlig oplevelse
en dårlig stang med en god line er langt bedre kombination

Søren

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 11-10-09 16:03

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i meddelelsen
> Men køb nu en god line,

> En god stang med en dårlig line er en dårlig oplevelse
> en dårlig stang med en god line er langt bedre kombination

Takker, det har jeg også læst andet sted
mvh tp

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-09-09 18:11

On 2009-09-25 12:17:47 +0200, "preben johansen" <preka@johansen.mail.dk> said:

> Hej Tonny gå ind på Google fluefiskeri og fin (den store Danske) venligst
> Preben

Hmm... jeg forstår ikke dit råd, skal jeg gå ind på Google og søge på
"fluefiskeri" eller "den store Danske"...?

Fra : TA

Dato : 28-09-09 17:30

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> wrote in message
> [...]

> 4: Hvordan rigger man udstyret op?
>
> 5: Har set komplette fiskesæt til ca. 500,- er det en ok basis eller skal

På bibliotekerne findes der mange bøger om fluefiskeri, som omhandler alt
fra det overordnede fluefiskeri til special-bøger med fokus på særlige dele
af fiskeriet (fskearter, grej, kyst, sø, å, metoder etc). Bøgerne er gratis
at låne og er en god måde at få overblik over fiskeriet på.

Evt var det en ide at besøge din lokale lystfiskerforening. Der er
klubaftener og mange lokalkendte fiskere, som måske kunne hjælpe dig i gang.
Jeg ved ikke om det koster noget.

En anden mulighed var at besøge din lokale grejbutik. De kender
fiskemulighederne i lokalområdet og vil sikkert gerne give dig nogle
vejledninger ... samt have en ny kunde.

IMHO er det en dårlig ide at investere i (dyrt) grej inden du har fået mere
indsigt i fiskeriet og er blevet mere afklaret med, hvad du vil.

Held og lykke med det.

--
TA