Access i java
Fra : Klaus Petersen

Dato : 23-09-09 12:45

Hej NG.

Jeg er relativ ny java koder og undrer mig over følgende.

Hvis jeg har erklæret en klasse med en protected metode, kan jeg compile og
uden runtime fejl tilgå metoden fra en anden klasse, der ikke nedarver men
befinder sig i samme package.

I c# kan man ikke tilgå metoden med mindre man nedarver og det vil jeg også
foretræke.

Er det by-design eller hvad gør jeg galt?

Mvh. Klaus

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-09-09 12:57

http://java.sun.com/docs/books/tutorial/java/javaOO/accesscontrol.html

--
Andreas

Fra : Klaus Petersen

Dato : 23-09-09 13:44

Vil det sige at det ikke kan lade sig gøre at gøre at begrænse adgangen til
subclasses udelukkende?

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-09 10:02

Klaus Petersen skrev:
> [...]
> foretræke.
>
> Er det by-design eller hvad gør jeg galt?

Er det vigtigt for dig, at begrænse dine egne muligheder? Du kender vel
pakken og ved hvilke metoder der er fornuftige at kalde?

Morten N

Fra : Klaus Petersen

Dato : 24-09-09 21:31

> Er det vigtigt for dig, at begrænse dine egne muligheder? Du kender vel
> pakken og ved hvilke metoder der er fornuftige at kalde?

Jeg kan godt se hvorfor det måske godt kan være okay, at man kan kalde
protected metoder internt i pakken. Som pakke-udvikler burde man have styr
på hvilke metoder man kan kalde.

Men jeg kan nu bedre li' at man har muligheden for at begrænse som man vil
ligesom i c#. Tror protected i java svarer til internal modifieren i c#.

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 25-09-09 01:53

Klaus Petersen wrote:
> Men jeg kan nu bedre li' at man har muligheden for at begrænse som man vil
> ligesom i c#. Tror protected i java svarer til internal modifieren i c#.

Mere til "protected internal".

Arne