hvorfor virker min window.resizeTo ikke
Fra : jan bagge

Dato : 18-09-09 12:30

koden er:

<script language="JavaScript">
<!--
window.resizeTo(800,600)
-->
</script>

hvad er der galt

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-09-09 12:45

jan bagge kom med følgende:
> koden er:
>
> <script language="JavaScript"> <!--
> window.resizeTo(800,600)
> -->
> </script>
>

> hvad er der galt

Det kommer an på en hel masse.

language er forkert. Det hedder
<script type="text/javascript">
statements skal i javascript afsluttes med ; - selvom de fleste
browsere efterhånden accepterer et linieskift i stedet, er det altså
ikke rigtigt.
Hvilke andre fejl får du, og hvad sker der i stedet for resize?

Endelig kan brugere selv bestemme, om en tilfældig "programmør" skal
have lov at ændre hyns foretrukne indstillinger, så den slags utidige
indgreb kan heldigvis blokeres af de fleste browsere i dag.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-09-09 14:24

Birger Sørensen skrev:
> [...]
> efterhånden accepterer et linieskift i stedet, er det altså ikke rigtigt.
> Hvilke andre fejl får du, og hvad sker der i stedet for resize?

Plus at kommentarmarkøren ikke afsluttes i script. Det skal
være
<script type="text/javascript"> <!--
window.resizeTo(800,600)
// -->
</script>
> Endelig kan brugere selv bestemme, om en tilfældig "programmør" skal
> have lov at ændre hyns foretrukne indstillinger, så den slags utidige
> indgreb kan heldigvis blokeres af de fleste browsere i dag.

Jeg har 1 (én) gang i mit 12-årige arbejde med de her
ting har brug for dette - det var til en browserbaseret,
autostartende informationskiosk, der viste forskellige
informationer på 4-5 monitorer placeret rundt omkring i
et bygningskompleks.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-09-09 14:57

Jørgen Farum Jensen kom med denne ide:

> [...]
> autostartende informationskiosk, der viste forskellige
> informationer på 4-5 monitorer placeret rundt omkring i

Det overså jeg.
Principielt skal den vel også js-commentes i starten...

js i eksterne filer, så er man helt fri for udkommenteringen

(har fået privat email fra spørgeren, som nok skulle have være et
indlæg her...)
"den virked engang, tror det var IEX 7... men den skal gøre så siden at
en fast ramme som er ca 800x600"

Det har sikkert været OK en gang for længe siden - det er det så ikke
mere. Der var også engang hvor man transporterede både sig selv og gods
med hestevogne..

Brug CSS. En wrapper <div> der er 800px bred og centreret, hvori du
sætter alt dit indhold, skulle kunne gøre det.

#wrap {
width : 800px;
margin : 0px auto;
}
.... dit indhold her

Du giver ikke noget link, så vi kan se hvad du bokser med, men
ovenstående skulle gøre det muligt at se siden på 800x600 skærme, hvis
det er det du vil opnå.
(skal måske kun være 790 eller 780 bred så..)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-09-09 22:00

=?ISO-8859-15?Q?Birger_S=F8rensen?= <sdc@bbsorensen.com> writes:

> statements skal i javascript afsluttes med ; - selvom de fleste
> browsere efterhånden accepterer et linieskift i stedet, er det altså
> ikke rigtigt.

Jeg ville ønske det var rigtigt ..., men JavaScript/ECMAScript har
desværre en dum lille regel der hedder "semicolon insertion" der,
basalt set, siger at hvis det ville være rigtigt hvis man indsætter
et semicolon ved et linjeskift, så skal fortolkeren lade som om
semikolonet er der. I.e., det er desværre "rigtigt" uden semikolon.
(Og der er ikke noget "efterhånden" over det, den regel har været
der siden de tidligste versioner af JavaScript i Netscape ... hvilket
nok er grunden til at den har fået lov til at overleve).

Ellers er jeg helt enig.
/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-09-09 22:14

Lasse Reichstein Nielsen skrev:
8X
> basalt set, siger at hvis det ville være rigtigt hvis man indsætter
> et semicolon ved et linjeskift, så skal fortolkeren lade som om
> semikolonet er der. I.e., det er desværre "rigtigt" uden semikolon.

Lidt over i genren - "det er tilladt at undlade ... i visse tilfælde.
I min bog betyder det, at det skal være der. At browsere og fortolkere,
så er eftergivende og forstående, er IMHO kun med til at mudre
vandende, så "det rigtige" bliver uklart.

Men eller taget til efterretning ^^

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kim Emax

Dato : 21-09-09 07:32

On 18 Sep., 15:24, Jørgen Farum Jensen <jfjen...@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> autostartende informationskiosk, der viste forskellige
> informationer på 4-5 monitorer placeret rundt omkring i

Så har du nok ikke arbejdet så meget med visninger af billeder i et
nyt vindue Jeg lavede sådan en funktion for 6-8 år siden, hvor
vinduet tilpasser sig vandrette og lodrette billeder automastisk og
gør stadig tit brug af den funktion (selvom jeg nok burde lave noget
div layer hekseri i stedet)

Kim Emax

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-09-09 17:54

Kim Emax skrev:

> [...]
> nyt vindue Jeg lavede sådan en funktion for 6-8 år siden, hvor
> vinduet tilpasser sig vandrette og lodrette billeder automastisk og

Det brugte jeg før i tiden, men jeg satte den ikke til at resize
vinduets størrelse. Jeg angav bare en standardstørrelse på vinduet.
Gerne på en størrelse som overgik det største forventede billede. Dog
max 600x500, så det var mindre end en skærm med 800x600.

Skulle et enkelt billede så vise sig at være større, kunne folk jo bare
selv trække i det nederste højre hjørne eller maksimere vinduet. For
selvfølgelig sætter man jo et popupvindue til at kunne resizes af brugeren.

> (selvom jeg nok burde lave noget
> div layer hekseri i stedet)

Det er så det jeg gør i dag. Klik på thumpnailen udløser en
AJAX-funktion der henter billedet og viser billedet i en div.

--
Philip

Fra : N/A

Dato : 21-09-09 17:54

Fra : Kim Emax

Dato : 21-09-09 07:29

On 18 Sep., 13:30, "jan bagge" <janba...@hotmail.com> wrote:
> koden er:
>
> <script language="JavaScript">
> <!--
> window.resizeTo(800,600)
> -->
> </script>
>
> hvad er der galt

Hvis du prøver at resize browserens vindue, så får du ikke lov! Det
tillader browsere ikke

Hvis du derimod vil genbruge et vindue du selv har åbnet med
window.open, så fungerer det med en <body Onload=resizeTo(752,504)> i
det vindue du har åbnet.

Kim Emax