Undgå blanktegn alene?
Fra : Martin Ploug

Dato : 16-08-09 22:42

Hej

Jeg har en formular, hvor man bl.a.
skal indtaste sit navn.
Jeg kunne godt tænke mig at tilknytte en JavaScript-
validering, der forhindrer, at formularens indhold kan
submittes, hvis man i feltet bare har trykket et antal gange
på mellemrumstasten eller på tabulatortasten.
Feltets indhold må altså ikke blive godkendt, hvis det kun indeholder
blanktegn. Men det skal godkende, hvis feltet f.eks. indeholder fornavn
(mellemrum) efternavn, fornavn (mellemrum) mellemnavn (mellemrum)
efternavn osv.

Kan man forholdsvist simpelt lave sådan en validering?
Kan nogen henvise mig til sådan et script eller evt. mbare give mig
et hint om, hvad det er jeg skal kigge efter?

Er det f.eks. regular expressions, trim, whitespace eller hvad skal
jeg kigge efter?

På forhånd tak.

Mvh. Martin

Fra : Martin Ploug

Dato : 16-08-09 23:55

Martin Ploug skrev:
> [...]
> et hint om, hvad det er jeg skal kigge efter?
>
> Er det f.eks. regular expressions, trim, whitespace eller hvad skal

Hej igen

Jeg har nu fundet en stump kode der ser ud til at fungere:
http://www.webdeveloper.com/forum/archive/index.php/t-117331.html

if (theForm.CC.type == 'text' && !/\S/.test (theForm.CC.value))
{
alert ('Please enter a value for the Country Code field.')
theForm.CC.focus()
return false
}

Men er der nogen, der kan forklare den for mig?
Så vidt jeg kan se, er det ikke umiddelbart nødvendigt at
skrive theForm.CC.type == 'text' eller hvad?
Er det bare for at angive, at det er ren tekst?

Hvad betyder !/\S/.test ?

Er S = space - altså mellemrum?

Så vidt jeg kan se, skal der stå .test til sidst før det virker,
men hvorfor det - henviser det til noget bestemt?

Og hvad betyder ! - er det = 'ikke' og hvad med skråstregerne?

Mvh. Martin

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-08-09 00:13

Martin Ploug kom med følgende:

> [...]
> men hvorfor det - henviser det til noget bestemt?
>
> Og hvad betyder ! - er det = 'ikke' og hvad med skråstregerne?

https://developer.mozilla.org/en/Core_JavaScript_1.5_Reference
https://developer.mozilla.org/en/Core_JavaScript_1.5_Reference/Global_Objects/String#Methods_2

De ting du spørger om er vist RegExp -
https://developer.mozilla.org/en/Core_JavaScript_1.5_Reference/Global_Objects/RegExp

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 17-08-09 00:37

Birger Sørensen skrev:
> Martin Ploug kom med følgende:

> [...]

Hej Birger

Mange tak for linkene.
Og her står der noget om metoden .test:
http://www.devguru.com/Technologies/ecmaScript/quickref/regexp_test.html

Nå, så blev jeg da noget klogere, det var godt

Mvh. Martin