Copyright problem
Fra : Thomas Daugaard Schm~

Dato : 17-07-09 23:25

Hej alle sammen håber i kan hjælpe mig

Jeg har lavet en hjemmeside for en veninde, som tegner
tattoveringer, og hun vil gerne have så man ikke bare lige kan
stjæle dem, så har sat denne kode på hendes hjemmeside
<script language="javascript"> function click() { if
(event.button==2) { alert("This site has ©® by DPM") } }
document.onmousedown=click </script>

Men har nu fået af vide at den ikke virker i Firefox, har ikke
selv kunne teste det da jeg ikke har firefox, jeg bruger selv
internet Explore, og der virker det udemærket.

Nogen der ved hvad jeg ellers kan gøre, hun vil ikke ligge dem
ind i en ringere kvalitet og heller ikke lave dem mindre, så folk
ikke gider stjæle dem, i kan se siden her: www.dpmbodyarts.com og
koden bliver brugt i bodyarts og Original

Håber nogen herinde kan hjælpe mig på forhånd tak

Thomas Daugaard Schmidt
(oz1tds@mail.dk)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-07-09 00:13

Thomas Daugaard Schmidt:
> [...]
> koden bliver brugt i bodyarts og Original
>
> Håber nogen herinde kan hjælpe mig på forhånd tak

Der findes ingen måde, at forhindre "tyveri" af billeder - andet end
selvfølgelig at lade være med at lægge dem på nettet.
Brug Vis kilde, og du kan finde en direkte adresse til billedet,
f.eks.:
http://www.dpmbodyarts.com/originals/images/003.jpg

Man kan lægge vandmærke eller en copyright-text over billedet. Og dem
der vil stjæle det, skal nok finde måder at omgå det på alligevel.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Mads Brinch

Dato : 18-07-09 10:02

jeg har dette lille skript liggende der fjerne højerklik på
billeder...

<script language="JavaScript1.2">

var clickmessage="Right click disabled on images!"

function disableclick(e) {
if (document.all) {
if (event.button==2||event.button==3) {
if (event.srcElement.tagName=="IMG"){
alert(clickmessage);
return false;
}
}
}
else if (document.layers) {
if (e.which == 3) {
alert(clickmessage);
return false;
}
}
else if (document.getElementById){
if (e.which==3&&e.target.tagName=="IMG"){
alert(clickmessage)
return false
}
}
}

function associateimages(){
for(i=0;i<document.images.length;i++)
document.images[i].onmousedown=disableclick;
}

if (document.all)
document.onmousedown=disableclick
else if (document.getElementById)
document.onmouseup=disableclick
else if (document.layers)
associateimages()
</script>

har ikke selv testet det i firefox men du kan prøve om det virker...

Fra : Leif Neland

Dato : 18-07-09 10:20

Mads Brinch skrev:
> jeg har dette lille skript liggende der fjerne højerklik på
> billeder...

> har ikke selv testet det i firefox men du kan prøve om det virker...

Hvorfor alt det besvær; det virker ikke.

Under firefox: funktioner -> sideoplysninger -> media, så er der en fin
liste over alle billeder på siden, og en "Gem som" knap.

Leif

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 18-07-09 10:26

Leif Neland skrev:

> Under firefox: funktioner -> sideoplysninger -> media, så er der en fin
> liste over alle billeder på siden, og en "Gem som" knap.

Den mulighed havde jeg ikke opdaget.
Men folk der virkelig /vil/ stjæle, kender nok endnu mere raffinerede
metoder end dem vi kan liste op her.

Resten som måske kun hugger til husbehov (gemning på egen harddisk og
intet andet), gider jeg ikke bekymre mig om. Skulle jeg mod forventning
have lavet noget, som andre gider stjæle, tager jeg det som et
kompliment, så længe de ikke scorer nogle penge på det som jeg i så fald
burde have fået del i.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-07-09 13:17

Philip Nunnegaard skrev:

> [...]
> have lavet noget, som andre gider stjæle, tager jeg det som et
> kompliment, så længe de ikke scorer nogle penge på det som jeg i så fald

Google indekserer også billederne, så man kan finde dem via
billedsøgning. Og så vidt jeg husker, så opfordrer de ikke til at blokke
for indeksering.

Hvis man ikke vil ha indhold kopieret, kan man enten lade være med at
uploade eller tage retslige skridt i fald der er ophavsrettigeder, som
brydes. Det er de eneste metoder, som giver nogensomhelst mening.

No-right-click og jeg-ska-gi-dig-ska-jeg, er umådeligt spild af tid. Og
så lægger det fyldkode til, som uskyldige også skal hente - tænk over den.

MVH
Rune Jensen

Fra : Leif Neland

Dato : 18-07-09 16:09

Rune Jensen skrev:

> [...]
> uploade eller tage retslige skridt i fald der er ophavsrettigeder, som
> brydes. Det er de eneste metoder, som giver nogensomhelst mening.

For at have ophavsret, kræves en vis værkshøjde.
Det er jeg ikke sikker på de krusseduller har.

Leif

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 21-07-09 10:13

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i meddelelsen

> For at have ophavsret, kræves en vis værkshøjde.
> Det er jeg ikke sikker på de krusseduller har.

Fotografen vil vel altid have ophavsret til billedet ..?

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du vild med gadgets?

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 21-07-09 10:15

"Thomas Daugaard Schmidt" <oz1tds@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> selv kunne teste det da jeg ikke har firefox, jeg bruger selv
> internet Explore, og der virker det udemærket.

Ikke hvis du højreklikker mens venstre museknap er trykket ned ...

Hvis folk vil stjæle billederne, så kan du ikke undgå det. De kan jo bare
tage et screenshot af siden.