2 tidszoner i asp
Fra : Ulrik Jørgensen

Dato : 03-09-09 11:39

Hej html.dk jeg har et problem da jeg er ved at udvikle en
hjemmeside som skal have 2 ure, et med dansk tid og et med
amerikansk tid, men jeg er nu kommet i problemer i af få det ur
med amerikansk tid til at virke, så jeg håber nogle har et
forslag til en løsning. javascript virker ikke da det henter
tiden fra den respektive computer og derfor vil være afhængig af
den tidszone computeren er i.
Mvh. Ulrik

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-09-09 12:11

Ulrik Jørgensen:
> [...]
> forslag til en løsning. javascript virker ikke da det henter
> tiden fra den respektive computer og derfor vil være afhængig af

Du skriver i usenet - html.dk, har ingen nyhedgrupper, de låner bare.

http://www.clocklink.com/
skulle vel give dig hvad du har brug for.
Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken, hver gang man
skal have suppe.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-09-09 12:22

Birger Sørensen wrote:

> [...]
[snip]
> Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken, hver gang man
> skal have suppe.

Bortset fra det, så skal vi nok have flere oplysninger.
Så vidt jeg husker, så strækker 'amerikansk tid' sig over adskillige zoner.

Hvilken (amerikansk) zone snakker vi om?

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-09-09 14:39

Stig Johansen tastede følgende:

> [snip]
>
> Bortset fra det, så skal vi nok have flere oplysninger.
> Så vidt jeg husker, så strækker 'amerikansk tid' sig over adskillige zoner.
>
> Hvilken (amerikansk) zone snakker vi om?

Faldt lige over den her
http://www.timeticker.com/
og man kan faktisk finde ret meget med google...

Der er vist 7 zoner i USA alene. Kommer jo så også an på om "amerikansk
tid" dækker hele Amerika, kun nord eller syd, eller bestemte lande...

https://developer.mozilla.org/en/Core_JavaScript_1.5_Reference/Global_Objects/Date

Det kan man så ikke, men der er andre muligheder.
F.eks. kan man angive tidszone i php, og den vej rundt få tiden i
andre.

Jeg er nu godt tilfreds med det lille ur nede i højre hjørne. Og har
normalt ikke de store problmer med at trække et antal timer fra - eller
lægge til hvis det er den anden vej.
Problemerne kommer, når man skal til at regne sommertid (daylight
saving) ind i det også...

Så jeg kan godt se problematikken.
Tror nu jeg ville lade mig nøjes med en henvisning til een af alle de
mange sider, der har gjort den slags til sit hovedemne...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-09-09 15:35

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> wrote in message
> Faldt lige over den her
> http://www.timeticker.com/

Den mangler UTC og ZULU tid ;)

> Det kan man så ikke, men der er andre muligheder.
> F.eks. kan man angive tidszone i php, og den vej rundt få tiden i
> andre.

Windows har også en funktion, der angiver parametre om timezone, daylight
start og daylight end,
GetTimeZoneInformation(Ti), men det er ikke det samme som den er tilgængelig
fra ASP.

Der findes vistnok noget SetLocale, men det er ikke noget jeg rigtig har
brugt, og jeg tvivler også på, at det kan bruges til 2 timezones.

> Jeg er nu godt tilfreds med det lille ur nede i højre hjørne. Og har
> normalt ikke de store problmer med at trække et antal timer fra - eller
> lægge til hvis det er den anden vej.

Det er jeg også tilfreds, selvom det drifter lidt.
På Linux dunken bruger jeg:
ntpdate -s ntp2.tele.dk ; hwclock --utc --systohc

Og på min Windows bruger jeg et hjemmestrikket program, jeg lavede i '97:
http://w-o-p-r.dk/downloads/atomicclock.exe

Og ntp.lth.se som stratum 2 server.

> Problemerne kommer, når man skal til at regne sommertid (daylight
> saving) ind i det også...

Ovenstående, kombineret med et køkkenur, der er synkroniseret fra Tyskland,
går, at når jeg alligevel skal op at tisse, så opdager jeg hvornår vi
skifter fra daylight saving, og tilbage.

> Tror nu jeg ville lade mig nøjes med en henvisning til een af alle de
> mange sider, der har gjort den slags til sit hovedemne...

Det tror jeg også jeg ville, for det står ikke klart (for mig) hvad Ulrik
vil med sine 2 tidszoner.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Leif Neland

Dato : 03-09-09 14:49

Stig Johansen skrev:

> [snip]
>
> Bortset fra det, så skal vi nok have flere oplysninger.
> Så vidt jeg husker, så strækker 'amerikansk tid' sig over adskillige zoner.
>
> Hvilken (amerikansk) zone snakker vi om?

En kommentar i den forbindelse: Firmaer, der har internationale kunder,
de betjener telefonisk, burde skrive deres lokale tid på hjemmesiden.

Det er ikke så interessant at få at vide at der er telefontid imellem
9am og 4pm, når man ikke ved, hvilken tidszone firmaet findes i.

Leif

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-09-09 15:12

Leif Neland wrote:

> [...]
>
> Det er ikke så interessant at få at vide at der er telefontid imellem
> 9am og 4pm, når man ikke ved, hvilken tidszone firmaet findes i.

Fuldstændig enig

Jeg har selv arbejdet i HP, og hvis man skulle ringe til HQ (Palo Alto), så
var der vistnok 9 timers tidsforskel.

Og jeg kom squ også til at lave en supportaftale med Grønlandsfly engang
(fra 9-17), men hovsa, jeg havde lige glemt, at der var 4 timers
tidsforskel.

Så i DK tid var det ikke 9-17, men 13-21 - f*ck.

Nå men det gjorde, at jeg måtte købe en 'mobilos' til den nette sum af
13490,- + moms.

Sådan en sag skal nok findes på teknisk museum, men jeg fandt et billede:
<http://www.techfresh.net/wp-content/uploads/2007/09/mobilefirst_2.jpg>
(Den sorte model)

Nåh, men bortset fra det, så kan man i Javascript regne i UTC, og bruge
funktionen getTimeZoneOffset til at justere til lokal tid.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-09-09 19:48

Birger Sørensen skrev:

> Du skriver i usenet - html.dk, har ingen nyhedgrupper, de låner bare.

Så er der da lidt, man kan hive frem på en evt. intro eller FAQ til
webdesigngruppernes infoside på usenet-info.dk (det gælder jo også
undergrupper).
Æres den, som æres bør, og her er det så ikke html.dk... ;)

@Ulrik: prøv at kigge her:
http://groups.google.com/group/dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp/browse_thread/thread/a6386c99b2f107e3#

;)

> http://www.clocklink.com/
> skulle vel give dig hvad du har brug for.
> Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken, hver gang man skal
> have suppe.

Det er der selvfølgelig noget rigtigt i, selv om jeg også ville
foretrække en slags remote serversideløsning og/eller færdigt serverside
script (de koster penge, tror jeg).

Der er også
http://www.worldtimeserver.com/clocks/

Jeg har ikke selv afprøvet, men koden er ret gyselig ;)

Til gengæld er det nogen, som har det som speciale på en selvstændig
hjemmeside, de må vel vide, hvordan selve teknikken skal skæres. Det med
dayligth-savings osv.

MVH
Rune Jensen

--