'Alarmfunktion' fra serveren
Fra : Kurt G

Dato : 16-08-09 08:49

Kan man med ASP lave en alarmfunktion, således at der f.eks. på sitet
indsættes et flag og navn, når datoen passer med en fødselsdag.
Jeg vil gerne have det sådan, at det sker på serveren, selv om ingen er på
sitet! Der skal også gerne kunne sendes en automatisk e-mail!
Kan man det?

Mvh Kurt

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-08-09 11:13

Kurt G wrote:

> [...]
> Jeg vil gerne have det sådan, at det sker på serveren, selv om ingen er på
> sitet! Der skal også gerne kunne sendes en automatisk e-mail!

Ja, men med lidt forbehold.
Hvis det skal ske via ASP (eller i det hele taget via WEB), kræver det, at
du finder en eller anden 'mekanisme', der kan invoke dit script.

Der findes vistnok nogle 'cronjob' services, tilgængelige på nettet.

Alternativt, hvis din side er velbesøgt af bot'er, så har Rune nogle tanker
igang med at (mis)bruge dem til at invoke et (cron)script.

MHT mail, så kommer det an på din udbyder, og hvad der er muligt i den
forbindelse.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-08-09 14:16

Efter mange tanker skrev Stig Johansen:

> [...]
> igang med at (mis)bruge dem til at invoke et (cron)script.
>
> MHT mail, så kommer det an på din udbyder, og hvad der er muligt i den

Det er selvfølgelig altid rart at få hilsner på sin fødselsdag.
Men begejstringen vil nok være begrænset, for at få det fra en server
et eller andet sted.
Og tænk på den arme stakkel, hvis det skulle vise sig at være den
eneste hilsen hyn får..!

Idéen er måske meget god - men lav muligheden valgbar, så folk selv kan
vælge om de vil mindes om at de har fødselsdag.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kurt G

Dato : 16-08-09 17:36

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Idéen er måske meget god - men lav muligheden valgbar, så folk selv kan
> vælge om de vil mindes om at de har fødselsdag.

Det er til en vejforening og der skal sendes en reminder ud om, at man skal
huske at hejse flag og den slags ting. Folk er med på det!

Mvh Kurt

Fra : Kurt G

Dato : 16-08-09 17:33

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> igang med at (mis)bruge dem til at invoke et (cron)script.
>
> MHT mail, så kommer det an på din udbyder, og hvad der er muligt i den

Det lyder, som om det måske kan lade sig gøre, selv om jeg ikke ved, hvad
'cronjob' eller (cron)script er for noget.
Jeg skal vel bruge sessionhændelsenen OnStart, så kan der da checkes for
dato mm hver gang nogen går på sitet.

Mvh Kurt

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-08-09 21:22

Kurt G wrote:

> Det lyder, som om det måske kan lade sig gøre, selv om jeg ikke ved, hvad
> 'cronjob' eller (cron)script er for noget.

Cronjob er et *nix udtryk, du kan også kalde det schedulerede jobs.
Det går ud på, at man finder en service (hvis man ikke har den selv), hvor
man sætter servicen op til at kalde en side på din server, lad os kalde den
reminder.asp

Fandt den her på tysk:
<http://cronjob.de/>

(Jeg stoler mere på et .de domæne end et .com domæne, men tysk fatter jeg
nada af).

> Jeg skal vel bruge sessionhændelsenen OnStart, så kan der da checkes for
> dato mm hver gang nogen går på sitet.

Jeg ville nok gøre det på en anden måde.
Hvis du starter med at lave en tabel i din database, foedselsdage, kan du
inkludere disse 'hilsener' på din side med en simpel (pseudokode)
SELECT * FROM foedselsdage , evt sorteret.
IF rs.eof then
response.write "Ingen har fødselsdag i dag"
else
udskriv liste med fødselsdage
end if

Hvis vi antager at siden reminder.asp kaldes hver dag kl. 00:01, eller
deromkring, så skal reminder funktionen gøre noget a la:
1) DELETE FROM foedselsdag
2) INSERT INTO foedselsdag SELECT 'noget' FROM medlemmer WHERE
foedselsdag=idag
3) Sende mails til dem der ikke har fødselsdag noget a la
SELECT 'noget' FROM medlemmer M
LEFT OUTER JOIN fordselsdag F ON M.id=F.id
WHERE f.id IS NULL
osv.

Bemærk at det jeg har skrevet ikke er til copy/paste, blot nogle impulser.

Stig Johansen

Fra : Kurt G

Dato : 23-08-09 20:20

> [...]
> osv.
>
> Bemærk at det jeg har skrevet ikke er til copy/paste, blot nogle impulser.

Jeg har pga andet været 'offline' nogle dage, derfor først reaktion nu.
Det lyder som en god måde at klare opgaverne på, jeg kikker nærmere på det.
Tak for ideerne!

Mvh Kurt

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-08-09 11:07

On 16 Aug., 18:33, "Kurt G" <kur...@guldbaek.net> wrote:

> [...]
> 'cronjob' eller (cron)script er for noget.
> Jeg skal vel bruge sessionhændelsenen OnStart, så kan der da checkes for

Men - overvej, hvis du vil bruge en metode, hvor det er brugerne, som
trigger, om det skal gøres hver gang bare en eller anden går på siden,
eller om du har nok spambots til, du kan udnytte dem i stedet. Sådan
et tjek for fødselsdage behøves jo kun gøres én gang om dagen. Jeg har
selv som minimum 4-5 daglige bots med 2-3 forsøg hver på spamming hver
dag. Jeg kan næsten ikke forestille mig et site helt uden spambots
eller harvester bots. I så fald er du i hvert fald heldig.

Skal meddelelsen afsendes på bestemt tidspunkt på dagen, så dur
spambotmetoden ikke, ejheller bare det er en tilfældig bruger (du ved
jo ikke, hvornår på dagen de vil besøge din side), så må du kigge på
de andre metoder.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kurt G

Dato : 16-08-09 18:38

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 16 Aug., 18:33, "Kurt G" <kur...@guldbaek.net> wrote:
> "Stig Johansen" <wopr...@gmaill.com> skrev i en
> meddelelsenews:4a87dc79$0$305$14726298@news.sunsite.dk...
KLIPPET

>Men - overvej, hvis du vil bruge en metode, hvor det er brugerne, som
>trigger, om det skal gøres hver gang bare en eller anden går på siden,
>eller om du har nok spambots til, du kan udnytte dem i stedet.
---
Er der forskel på, om det er almindelige brugere eller spambots?
---
> [...]
>dag. Jeg kan næsten ikke forestille mig et site helt uden spambots
>eller harvester bots. I så fald er du i hvert fald heldig.
Hvordan ser man, om man har den slags?
---
> [...]
>spambotmetoden ikke, ejheller bare det er en tilfældig bruger (du ved
>jo ikke, hvornår på dagen de vil besøge din side), så må du kigge på

Det er OK blot at sende det første gang, der er sammenfald, det klares med
et flag.
Mvh Kurt

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-08-09 11:47

On 16 Aug., 18:35, "Kurt G" <kur...@guldbaek.net> wrote:

> Det er til en vejforening og der skal sendes en reminder ud om, at man skal
> huske at hejse flag og den slags ting. Folk er med på det!

OK, det kan være, jeg har misforstået...

Kan du uddybe?

Du skriver en alarm-funktion. Men der skal vel ikke afsendes mail,
hvis en alm. bruger kommer ind på sitet? Du skal huske på, det er ikke
gratis tidsmæssigt at lave sådanne tjeks (afhængig af hvor lang listen
er), ejheller mailafsendelse.

Sådan her forestiller jeg mig det:

Case 1. En af jeres brugere kommer ind på siden: Der skal tegnes et
flag med navn, hvis denne har fødselsdag. Der skal ikke afsendes mail
(ville vel ikke se godt ud, man både får mail og hilsen på
hjemmesiden). Korrekt opfattet?

Case 2: Der er ingen Human users på sitet, men på et bestemt tidpunkt
hver dag skal tjekkes for, om denne dag er en af brugerne, som har
fødselsdag. I så fald skal afsendes en mail.. til alle?

1. Her kan du bruge Philips idé sammen med tjek på login/brugernavn

2. Her skal bruges et cronjob. Når det aktveres, skal søges igennem en
liste, hvem som har fødselsdag, og mail skal afsendes til de
forskellige. Jeg ville satse på en gratis cron job service - husk at
læse betingelserne for privatlivspolitik og brugen af servicen
generelt osv.

Du vil måske kunne kombinere noget af det til en sub routine, men prøv
at give lidt mere info, så kan det være, jeg har mere præcise svar.

OBS: Du har fået svarene i to grupper. Jeg regner med, det er en fejl.

;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Kurt G

Dato : 16-08-09 19:40

KLIPPET

>OK, det kan være, jeg har misforstået...
>
>Kan du uddybe?

----------
Det skal nærmest være som i case 2.
Så snart datoen skifter, skal der checkes for, om nogen i foreningen har
fødselsdag.
Er det tilfældet, skal der afsendes en mail til alle andre end fødselaren om
at huske flag mm. Fødselaren skal nok også have en lykønskning, men der skal
også på hjemmesidens forside stå en lykønskning til fødselaren, som man ses
af alle, ikke kun fødselaren!
Der er ingen lockin på sitet og det vil jeg helst undgå! Det er trods alt
kun en vejforening.
----------

> [...]
>hvis en alm. bruger kommer ind på sitet? Du skal huske på, det er ikke
>gratis tidsmæssigt at lave sådanne tjeks (afhængig af hvor lang listen

Der er under 50 navne og datoer. (lille vej på landet)
----------
KLIPPET
> [...]

>forskellige. Jeg ville satse på en gratis cron job service - husk at
>læse betingelserne for privatlivspolitik og brugen af servicen

----------
Hvad er et cron job?
----------

> [...]
>at give lidt mere info, så kan det være, jeg har mere præcise svar.
>
>OBS: Du har fået svarene i to grupper. Jeg regner med, det er en fejl.
Ja, jeg sendte først i forkert gruppe, men skyndte mig at fortælle det!
----------

>;)
>MVH
>Rune Jensen

Mvh Kurt

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-08-09 13:28

On 16 Aug., 20:40, "Kurt G" <kur...@guldbaek.net> wrote:

> Så snart datoen skifter, skal der checkes for, om nogen i foreningen har
> fødselsdag.

....og derfor skal du nok have en rigtig cron job service

> Er det tilfældet, skal der afsendes en mail til alle andre end fødselaren om
> at huske flag mm. Fødselaren skal nok også have en lykønskning,

Alt dette er del 1. Det er lige til en cron job.

> men der skal
> også på hjemmesidens forside stå en lykønskning til fødselaren, som man ses
> af alle, ikke kun fødselaren!

Dette er så del 2. Det kan laves uden "fusk" - altså cron job er ikke
nødvendigt.

Du kan - næsten - bruge Philips script-idé direkte, der mangler blot
en rutine, som tjekker hele listen for fødselsdage op imod scriptet.
Og det lægges så i forsidens kode.

> Der er ingen lockin på sitet og det vil jeg helst undgå! Det er trods alt
> kun en vejforening.

OK, jeg tænker. Har du listen med navne og fødselsdage i en database?
eller .txt-fil? anden vis?

> ----------
> Der er under 50 navne og datoer. (lille vej på landet)

Ah. Så er det bare, hvilken form du har navne, fødselsdage og
emailadresser i.

> ----------
> Hvad er et cron job?

Det er en uafhængig service, som du kan få til at lave en forespørgsel
på en bestemt side eller funktion på din side på bestemte tidspunkter
- uafhængigt af, om der er brugere på din side eller ej. Det kan være
en gratis service fra 3. part, eller det kan være enten betalt eller
gratis service fra din udbyder - tjek, om de har det og om det koster
noget. Jeg tror, du skal holde dig til den, og ikke det med spambotsne
- i dette tilfælde (fødselsdage er trods alt for tidskritisk).

Jeg sendte i en af grupperne nogle links, som du kan kigge på - men
jeg har ikke testet dem. Jeg kigger videre imorgen - er på vej i seng.

> ----------

> ----------
> Ja, jeg sendte først i forkert gruppe, men skyndte mig at fortælle det!
> ----------

Det er helt OK ;)

Hvad der er vigtigt nu (så vidt jeg kan se) er:

- hvilken form, dataene ligger i
- at få fat i en pålidelig cron job service

MVH
Rune Jensen

Fra : Kurt G

Dato : 16-08-09 21:09

KLIPPET
> [...]
> kun en vejforening.

OK, jeg tænker. Har du listen med navne og fødselsdage i en database?

Det har jeg ikke lavet noget af endnu, men med den lille mængde data vil jeg
foretrække en tekstfil. Det bruger jeg i forvejen til mange andre ting!
----------
KLIPPET

Hvad der er vigtigt nu (så vidt jeg kan se) er:

- hvilken form, dataene ligger i

----------
Det bliver en almindelig tekstfil. jeg har tænkt at bruge tabulator eller
';' som skilletegn mellem felterne.

- at få fat i en pålidelig cron job service

Jeg spørger min udbyder!

MVH
Rune Jensen
Mvh Kurt