Tæl sammentræf i database
Fra : Lars Sørensen

Dato : 12-08-09 20:38

Hej igen :)
Håber på at få samme gode hjælp som ved mit sidste spørgsmål.

Jeg har en database (Access) som indeholder en tabel (boeder) med
to kolonner (Spiller og Boedetype).
Jeg vil gerne tælle hvor mange gange hvert værdi i kolonnen
Spiller og Boedetype er lig hinanden.

Dette må gerne udledes i en streng som fx:
str"Spiller""boedetype"="antal sammentræf"
eks:
strLarsSørensen4=3

Er der nogle der kan hjælpe med et eksempel?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-09 20:49

"Lars Sørensen" <lars.c.soerensen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> eks:
> strLarsSørensen4=3
>
> Er der nogle der kan hjælpe med et eksempel?

sql = "select * from tabel where boedetype = spiller "

du tæller sammentræf ved at lave loop og skrive rs.getrows

Fra : Christian Kragh

Dato : 13-08-09 12:47

> sql = "select * from tabel where boedetype = spiller "
>
> du tæller sammentræf ved at lave loop og skrive rs.getrows

Unødvendigt...

sql = "select count boedetype from tabel where boedetype = spiller"

Hvor boedetype er et feltnavn. du kan også vælge et andet.
Christian

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-08-09 21:16

Lars Sørensen wrote:

> Jeg har en database (Access) som indeholder en tabel (boeder) med
> to kolonner (Spiller og Boedetype).
> Jeg vil gerne tælle hvor mange gange hvert værdi i kolonnen
> Spiller og Boedetype er lig hinanden.

Det er lidt svært at gennemskue hvad du mener.

> Dette må gerne udledes i en streng som fx:
> str"Spiller""boedetype"="antal sammentræf"
> eks:
> strLarsSørensen4=3
>
> Er der nogle der kan hjælpe med et eksempel?

Hvis det skal forstås på den måde, at du gerne vil have en oversigt over
bødetyper og antal pr. spiller, så kan du bruge denne SQL:
SELECT Spiller,Boedetype,COUNT(*) AS Antal FROM Boeder
GROUP BY Spiller,Boedetype
ORDER BY Spiller,Boedetype

Dét med at få det 'ud som en streng' forstår jeg ikke (behovet for?).

Stig Johansen

Fra : Lars Sørensen

Dato : 13-08-09 14:49

Hej Stig.
Jeg kan forklare lidt nærmere: (Stor set alt hvad jeg kan er selvlært så
har nogle gange nogle "huller" som skal fyldes ud) :)

Min database indeholder to tabeller: en hvor spillerne er gemt (spillere)
og en hvor deres bøder bliver gemt (Boeder). Boeder indeholder kolonnerne
Spiller (her gemmes spillerens for- og efternavn) og Boedetype (er et tal).

På forsiden henter jeg så spillerne op i en tabel.
Det jeg så gerne vil er, at vide hvor mange gange hver spiller har fået en
bøde af forskellige typer. Antallet skal så sættes ind i tabellen som
herunder: (de de kommentarer jeg har skrevet herunder) :)

-- ** forside.asp ** --
' SQL forespørgsel
strSQL = "Select * From SPILLERE Order by FORNAVN Desc"
' Udfør forespørgsel (rs indeholder nu resultatet)
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
' Gennemløb Recordset (rs) med en løkke
Do
' Udskriv værdien i tabel:
%>
strNavn = rs("Fornavn") & " " & rs("Efternavn")
strLink = "<a href='info.asp?id=" & rs("Id") & "'>" & strNavn & "</a>"
Response.Write "" & strLink & ""
%></td>
til spilleren der loop'pes ** --
-- ** forkortet ** --
<%
' Gå til næste Record i rs
rs.MoveNext
' Fortsæt indtil rs er gennemløbet (EOF = End Of File)
Loop While Not rs.EOF