Hvordan linker jeg til en post i Access?
Fra : Mogens L Olsen

Dato : 31-07-09 15:19

Trods velvillig hjælp i et tidligere indlæg ("Linke til en enkelt
post i Access-database" d. 22-07-09), og selv om jeg har prøvet
at file frem og tilbage for at afprøve de indhøstede forslag (tak
for dem!), er det endnu ikke lykkedes mig at få l..... til at
virke!

Jeg kan ikke se, hvad jeg har gjort forkert. Jeg har prøvet mig
frem, men et eller andet går altså galt. Jeg har for lidt indsigt
i asp til at kunne se sammenhængen (og som bekendt kan et tegn
eller forkert terminologi hurtigt få væltet læsset). Som
asp/database-begynder har jeg brug for at få koderne skåret helt
ud i pap, så jeg får fat i den rette sammenhæng og kan komme
videre med asp. Jeg håber en tålmodig sjæl vil forbarme sig og
hjælpe mig (igen?)!!!

Sagen forfra helt konkret: Jeg ønsker at lave en websidestruktur
baseret på ASP og en Access-database. Derfor vil jeg vide,
hvordan jeg med asp producerer et link til en enkelt post (dvs.
til alle kolonnerne i posten), lad os sige ID=22.

Hvilken kode skal jeg så HELT KONKRET skrive for at lave et link
som beskrevet, når følgende data er gældende:

1) Min database hedder "webdatabase.mdb"
2) Tabellen, der skal anvendes i databasen, hedder "websider"
3) Databasens sti er "monzite/db"
4) Dokumentet, som vi kan kalde ”testing.asp” placeres i roden på
mit webhotel, der hedder "monzite"

Er der en der vil prøve?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-08-09 08:10

"Mogens L Olsen" <mogenslo@gmail.com> wrote in message
> [...]
> 3) Databasens sti er "monzite/db"
> 4) Dokumentet, som vi kan kalde "testing.asp" placeres i roden på

Jeg tror ikke du skal forvente færdige løsninger her i gruppen.

Der er nok mange der har tilsvarende funktioner, analogt med dit 'problem',
hvis jeg forstår det ret.

Tidsmæssigt, tro jeg heller ikke der er nogen der vil fabrikere et specifikt
eksempel på dit problem, mig selv inklusive, men at præsentere data i f.eks.
en tabel kan du gøre på følgende måde:
(Det er klippet/klistret fra noge kode jeg har kørende, og forudsætter de
har lavet en connection(forbindelse), samt bygge noget SQL)
Set oRs = oConn.Execute(SQL)
Response.Write "<table id=""mainview"" class=""mainviewc""><tr>"
if (Not oRs.eof) then
for each FieldName in oRs.Fields
if FieldName.Name <> "id" then
%><th><% = FieldName.Name %></th><%
end if
next
end if
Response.Write "</tr>"
Do while (Not oRs.eof)

Response.Write "<tr>"
For Counter=1 to (oRs.fields.count-1)
%><td><%
if not isnull(oRs(Counter)) then
Response.Write Replace(Replace(Replace(oRs(Counter),"&","&amp;")
_
,"<","&lt;") _
,">","&gt;")
end if
%></td><%
Next

%><td><a href="show.notes.asp?databasename=<%
Response.Write +databasename+"&amp;id="
href="edit.note.asp?databasename=<%
Response.Write +databasename+"&amp;id="
<%
oRs.MoveNext
Loop

Response.Write "</table>"
oRs.Close

set oRs = nothing
oConn.Close
set oConn = nothing
Hold øje med linieskift i disse nyhedslæsere, og ret selv til.

Hver entry har et link til Show eller Edit note, hvor koden så er:
Set oRs = oConn.Execute("SELECT * FROM " + Databasename + " WHERE Id=" +
NotesId )
if (oRs.eof) then
Response.Write "Note not found"
Response.End
end if
Shownotes NotesForm

Og 'Shownotes' er den rutine, der viser det aktuelle indhold.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-08-09 10:33

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> wrote in message
> Og 'Shownotes' er den rutine, der viser det aktuelle indhold.

Hvis du vil se hvordan det virker i det 'virkelige liv', så kig på
http://w-o-p-r.dk/ufo/open.notes.database.asp

(Det er her jeg har klippet/klistret lidt fra)

Adgangen er dog begrænset til nogle få IP-adresser, så ikke alle har adgang
til at rette i data.

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-09 08:31

"Mogens L Olsen" <mogenslo@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 3) Databasens sti er "monzite/db"
> 4) Dokumentet, som vi kan kalde "testing.asp" placeres i roden på

Hej Mogens

Jeg prøver

Siden med link til Id 22:
Eller du kan bruge en link fra et database opslag eller liste:

Database opslaget på siden testing.asp:
<%Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("monzite/db/webdatabase.mdb")
Conn.Open DSN

SQLstmt = "SELECT * FROM websider WHERE Id=" & request.Querystring("Id")
Set rs = Conn.Execute(SQLstmt)
%>

M.v.h.
Henning