Kan Access ikke bruges som DB i 2007-udgav~
Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 29-07-09 12:39

Hej/

Jeg har i Access-forum bedt om hjælp uden resultat, men
spørgsmålet er nok mere releavnt her.

Jeg skifter pt. pc. På den gamle pc er Access2003 installeret -
på den nye er Access2007 installeret.

Til min overraskelse viser det sig, at når jeg (vha. IIS) vil
teste mine sider inden jeg uploader dem til mit web-hotel på min
nye pc, så har jeg på den nye pc ikke skriveadgang til tabellerne
fra mine asp-sider. Når jeg laver en UPDATE-kommando i mit
asp-program får jeg følgende fejlmeddelelse: " Databasen eller
objektet er skrivebeskyttet og kan ikke opdateres".

Samme asp-program virker med Access2003 på den gamle pc - men
tilsyneladende ikke med Access2007. Bl.a. Bjarne har forsøgt at
hjælpe mig, med at sikre, at jeg har skriverettigheder til
Access2007-tabellerne på den nye pc. Det er dog ikke lykkedes, da
access2007 langt fra ligner 2003-udgaven.

Og nu læser jeg så på MS’ hjemmesider, hvor de beskriver Access
2007: "Microsoft Office Access 2007 understøtter ikke længere
dataadgangssider. .....Du kan oprette nye tabeller i Access 2007
databasen og bruge nye datatyper i disse tabeller, men Access
2007- tabellerne vil ikke være tilgængelige fra dine
dataadgangssider...... Hvis du vil foretage designændringer af
tabeller eller dataadgangssider, skal du åbne .mdb-filen vha. en
tidligere version af Access. Du er altså nød til at have
installeret en tidligere version af Access...."

Når jeg (via en asp-side) laver en update-kommando til Access -
så er det vel en "dataadgangsside", ikk? Så hvis jeg læser
ovenstående korrekt, er det ikke muligt at bruge access2007, hvis
ens brugere over nettet skal have adgang til at ændre i tabeller.
Eller har jeg totalt misforstået "dataadgangssider"?

Hvis jeg har forstået det korrekt er der vel kun 2 muligheder. 1)
Kør videre med Access2003 og drop Access 2007 – men det er jo en
løsning på lånt tid. 2) skift med det samme til en anden
database, som fx Mysql eller lignende.

Når jeg - for et ½ år siden valgte Access(2003), skyldes det, at
det var Access som tutorialen om ASP på html.dk anbefalede, men
den er vist også skrevet før Access2007's tid.

Ovenstående er vist lidt ustruktureret skrevet. Egentlig har jeg
2 spørgsmål:

1) Er det korrekt, at Access 2007 ikke kan bruges, når man skal
kunne lave ændringer via nettet. Hvis "ja",

2) hvilken database vil I så anbefale. Jeg er super nybegynder og
anvendelsen er privat (i foreningsregi), hvor vi ikke har ret
mange penge. Vi er få brugere - vel under 100 - som kun 1 gang om
måneden kigger på hjemmesiden og afgiver data. Så trafikken er
beskeden. Og antallet af sider er under 25. Mit webhotel skriver
at de understøtter såvel SQL som MySQL databaser.

mvh
/Jens
Hjemmesiden hedder www.vinvenner.dk. Her kan brugerne afgive
tilmelding til vore arrangementer. Og de tilmeldinger opsamles i
en Access-database. Pt. en access2003 database!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-07-09 13:26

Jens R. Rasmussen wrote:

> [...]
> beskeden. Og antallet af sider er under 25. Mit webhotel skriver
> at de understøtter såvel SQL som MySQL databaser.

Hvis du koder ..nogenlunde.. ANSI compliant SQL, så er det stort set
ligegyldigt hvilken database du har adgang til, blot den understøtter SQL
compliance.

mySQL er vist rimeligt compliant efterhånden, dog kan der være noget case
sensitivt i tabeller, som ikke forekommer i andre databaser.

Denne her forstår jeg ikke:
> understøtter såvel SQL som MySQL databaser.

SQL er et sprog, SQL Server er et begreb, MS SQLServer er et produkt.

Hvis du har for meget MS specifikt SQL, og har adgang til MS SQLServer, vil
sikkert virke ved at ændre din connection.

Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-09 22:52

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev

> Hvis du koder ..nogenlunde.. ANSI compliant SQL, så er det stort set
> ligegyldigt hvilken database du har adgang til, blot den understøtter SQL
> compliance.

Hej Stig

Jeg tror, kva tråden i database.ms-access, at det eneste Jens vil vide er,
hvordan der sættes skriverettighed til en access2007 database...
Hans system er XP Pro / Office 2007...

Bjarne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-07-09 15:25

bsn wrote:

> Jeg tror, kva tråden i database.ms-access, at det eneste Jens vil
> vide er, hvordan der sættes skriverettighed til en access2007
> database... Hans system er XP Pro / Office 2007...

Jeg kan ikke se nogen steder i Jens' indlæg, hvor han skriver, at det er på
en XP - derimod omtaler han muligheden for at tilgå db via web.

Hans spørgsmål er m.a.o. kan en database produceret i Access 2007 ikke
anvendes i forbindelse med asp?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens R. Rasmussen

Dato : 30-07-09 17:28

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> en XP - derimod omtaler han muligheden for at tilgå db via web.
>
> Hans spørgsmål er m.a.o. kan en database produceret i Access 2007 ikke

Præcis. Jeg er bange for at Access2007 ikke tillader at man tilgår den fra
nettet (fra "dataadgangssider"). Så mit basale spørgsmål kan formuleres som

Er der nogen der bruger Access2007 og som fra en webside kan SKRIVE til
access2007-databasen. Altså som i et ASP-dokument har en UPDATE-kommando mod
Access2007 databasen?

Og hvis der er nogen, der kan det, så (og først da)kommer Bjarnes naturlige
fortolkning "Lær Jens hvordan man konfigurerer Access2007, så den tillader
skriveadgang fra nettet"

Når jeg tester ovenstående på min egen pc (og her kommer xp ind i spillet) - så
nægtes jeg adgang, når jeg lokalt kører en web-side, som forsøger at update en
record i databasen. Og det fik mig til at "gå på nettet", hvor jeg fandt MS
brutale besked: "Microsoft understøtter ikke længere dataadgangssider. Hvis du
vil benytte en dataindtastningsformular på nettet og gemme resultatet i Access,
kan du installere databasen på en MS Sharepoint Services 3,2 server.....".

mvh
/Jens

Fra : Stig Johansen

Dato : 31-07-09 02:16

Jens R. Rasmussen wrote:

> jeg fandt MS brutale besked: "Microsoft understøtter ikke længere
> dataadgangssider.

Det er åbenbart en Access specifik feature, der kaldes "Data Access Pages",
og ikke Data Access generelt.

Jeg så et sted:
"Data Access Pages" are no longer supported, use ASP or PHP instead.
(Linket er smuttet).

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 31-07-09 02:07

Erik Ginnerskov wrote:

> Hans spørgsmål er m.a.o. kan en database produceret i Access 2007 ikke
> anvendes i forbindelse med asp?

Jeg kender ikke nyere Access'er, men under alle omstændigheder er det
webhotellet, der afgør hvilke databaser, der kan bruges.

Så det er nok en god ide at spørge udbyderen.

Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-09 08:10

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev

> Jeg kan ikke se nogen steder i Jens' indlæg, hvor han skriver, at det er
> på en XP - derimod omtaler han muligheden for at tilgå db via web.

D. 26-7 i database.ms-access gruppen som jeg henviser til i mit svar...
<quote>
Jeg bruger XP Pro på begge pc'er. På den ene er der access2003 og på
den anden access2007
</quote>

> Hans spørgsmål er m.a.o. kan en database produceret i Access 2007 ikke
> anvendes i forbindelse med asp?

Lige nøjagtig...

Bjarne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-07-09 17:17

bsn wrote:

> [...]
> svar... <quote>
> Jeg bruger XP Pro på begge pc'er. På den ene er der access2003 og på

OK, den gruppe abonnerer jeg ikke på. Det er egentlig også noget rod, at du
en en gruppe svarer på, hvad der er blevet spurgt om i en anden gruppe -
uden at indsætte en reference til den anden gruppe.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jan Bachman

Dato : 31-07-09 06:25

On 29 Jul 2009 11:38:50 GMT, Jens R. Rasmussen
<Jens.R.Rasmussen@uni-c.dk> wrote:

>Eller har jeg totalt misforstået "dataadgangssider"?

Her vil jeg mene et klart JA.

Data Access Pages er en feature i Access 2000 - 2003 til at publicere
indhold på nettet, f.eks. rapporterne i Access. Jeg vil påstå, at det
intet har at gøre med at etablere adgang til tabellerne gennem en
webserver via en basal databaseconnection.

Access blev brugt som backend på nettet før den feature blev
implementeret i Access 2000 (og nu fjernet i Access 2007).

/Jan

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-09 08:14

"Jan Bachman" <jamen@davs.du> skrev

> Her vil jeg mene et klart JA.

Enig...

> Data Access Pages er en feature i Access 2000 - 2003 til at publicere
> indhold på nettet, f.eks. rapporterne i Access.

Korrekt...

> Jeg vil påstå, at det intet har at gøre med at etablere adgang til
> tabellerne gennem en
> webserver via en basal databaseconnection.

Har det heller ikke...
Det Jens vil vide, er om man kan tilgå 2007databasen via en basal
databaseconnection...

> Access blev brugt som backend på nettet før den feature blev
> implementeret i Access 2000 (og nu fjernet i Access 2007).

Kender ikke Access 2007...

Bjarne