Om gamle bundkort
Fra : Roderiet

Dato : 09-09-09 16:18

Hej der. Jeg finder defekte computere på de lokale genbrugspladser. Som
oftest er det småting der er ivejen med dem, så efter nogen indsats kan
flere af dem atter fungere. Javist er de forældede, men det jeg jo også, så
der kun for sjov. Men computere indeholder forskellige bundkort. Er der en
fortegnelse over hvad de enkelte bundkort kan, så jeg kan afgøre hvilke der
er værd at arbejde videre med og hvilke hvor indsatsen er spildt. Jeg er
ikke verdensmester i denne diciplin. Evt. en henvisning til nogle
hjemmesider hvor jeg kan lære mere om disse bundkort. mvh Niels F.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 09-09-09 18:04

On Wed, 09 Sep 2009 17:17:40 +0200, Roderiet wrote:

> [...]
> Som oftest er det småting der er ivejen med dem, så efter nogen indsats
> kan flere af dem atter fungere. Javist er de forældede, men det jeg jo

En god og lærerig hobby. Og det er vel derfor det hedder en
genbrugsplads. Fordi man genbruger tingene.

> [...]
> indsatsen er spildt. Jeg er ikke verdensmester i denne diciplin.
> Evt. en henvisning til nogle hjemmesider hvor jeg kan lære mere om disse

Det nemmeste er vel at lære de forskellige CPU sokler at kende. Du kan
læse om de forskellige typer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Cpu_socket
Hvis du ikke vil pille CPU køleren af kan du kigge på hvilke bus typer
der er på bundkortet:

Gammelt <--------> nyt
ISA - PCI - AGP - PCIe
De fleste bundkort kombinerer flere bustyper. F.eks. ISA, PCI og AGP
eller PCI og PCIe.

Du kan også kigge på antallet af forbindelsespunkter på RAM soklerne.
Gammelt <-----------> nyt
30 - 72 - 168 - 184 - 240

Og ellers er det jo op til dig hvor gamle dele du vil rode med.

God jagt!

--
Lasse Jensen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 09-09-09 22:10

Lasse Jensen <fafler@gmail.com> writes:

> [...]
> læse om de forskellige typer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Cpu_socket
> Hvis du ikke vil pille CPU køleren af kan du kigge på hvilke bus typer

^
EISA

Kai

Fra : Optimus Prime

Dato : 10-09-09 07:24

Roderiet skrev:
> [...]
> bundkort. Er der en fortegnelse over hvad de enkelte bundkort kan, så
> jeg kan afgøre hvilke der er værd at arbejde videre med og hvilke hvor

Ofte står der trykt på bundkortet hvad det hedder - så kan Google som
regel hjælpe med resten.
De kan endda tit findes ved at Google et partnumber fx.

God jagt - her på min arbejdsplads ryger alt under 3.0 GHz direkte ud,
så jeg ved der er masser af spændende ting - man må dog ikke fjerne
noget fra "genbrugs" pladsen her i kommunen)

Fra : jk

Dato : 10-09-09 08:28

On Wed, 9 Sep 2009 17:17:40 +0200, "Roderiet"
<niels-astrid@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>ikke verdensmester i denne diciplin. Evt. en henvisning til nogle
>hjemmesider hvor jeg kan lære mere om disse bundkort. mvh Niels F.

Den hobby du har der, er ulovlig. I flere kommuner skrider man aktivt
ind ved at opsætte vagtværn på genbrugspladser. I Kgs. Lyngby har der
tidligere været en sværm af indvandrede (de har jo heller ikke et
arbejde de stakler), der f.eks. kører forbi hver time med en toyota
hiace. Paragraffen man overtræder hedder (i deres fortolkning) ulovlig
omgang med hittegods. Det er fordi kommunen laver penge af det
genbrug. Det er ikke for dine blå øjnes skyld.

Fabrikat står på bundkortet, mærke og type. Så går man ind på deres
hjemmeside og downloader manualen og lignende.

Så vil jeg også lige sige, at stationære faktisk er ved at være yt.
Hardcore gamere bruger dem stadig, men computere af den kaliber finder
du ikke. Almindelige mennesker køber nok bærbare i dag. Det bliver
spændende at se, om de også smider dem på genbrugspladsen.

mvh

John

Fra : N_B_DK

Dato : 10-09-09 21:38

"jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in message

> [...]
> omgang med hittegods. Det er fordi kommunen laver penge af det
> genbrug. Det er ikke for dine blå øjnes skyld.

Det ændrer bare ikke på at en genbrugsplads, burde være et sted hvor man
kunne genbruge ting, det er direkte idioti at bruge energi på at destruere
ting andre kan bruge.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.
http://www.sharenator.com/This_is_an_idot_of_a_year/

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-09-09 23:26

jk wrote:

> Så vil jeg også lige sige, at stationære faktisk er ved at være yt.
> Hardcore gamere bruger dem stadig, men computere af den kaliber finder
> du ikke. Almindelige mennesker køber nok bærbare i dag.

Wow, så lærte jeg også noget i dag.
.... NOT.

--
Jesper Lund

Fra : jk

Dato : 11-09-09 08:30

On 10 Sep 2009 22:25:50 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

>Wow, så lærte jeg også noget i dag.
>... NOT.

Ytringsfrihed gælder også for dig, ja !

/John

Fra : Roderiet

Dato : 11-09-09 12:46

Hej der Jeg takker for indlæg. Særlig tak til Lasse Jensen for
henvisning til wikipeida, som også har sider om motherboards i den
engelsksprogede udgave.
Til J.K. vil jeg sige , om det er ulovligt på genbrugspladserne, med
henvisning til " ulovlig omgang med hittegods" så tror jeg ikke at den
"holder i byretten", for der har vistnok været en sag i medierne, for en 4-5
år siden, om netop hittegods. Hvis nogen har sat noget ud til fri
afbenyttelse er der jo ikke tale om ulovlighed ved anvendelse. et
eksempel, en mand har æbler i sin have, mange endda, så mange at han vil
dele dem med andre, så han sætter en kurv ud på gaden med sedlen "genbrug".
Nu er det frit for enhver at forsyne sig idet der er tale om en bevidst
handling ( placering af æbler ) fra æblemandens side. På lignende vis må
det også være lovligt at forsyne sig med hvad er nu måtte være tilgængeligt
på en af kommunen dertil indrettet plads, idet leverandørene forsætligt har
anbragt tingene på en genbrugsplads, til genbrug. Man kan jo ikke tro
andet når der på skiltene står Genbrugsplads ( det er næppe pladsen der til
genbrug ) Når så kommunale folk forhindrer offentligheden i at genbruge
må det være overskridelse af formålet med pladsen. hvis der skal være
rimelighed i kommunens holdning, at forhindre genbrug må skiltningen ændres
så folk helt klart ved at der ikke er tale om genbrug, men en foræring til
kun kommunen. Jeg er da åben for belæring, så fyr bare løs. Jeg kan jo
kun blive klogere. mvh Niels F.

Fra : jk

Dato : 11-09-09 13:46

On Fri, 11 Sep 2009 13:45:44 +0200, "Roderiet"
> [...]

>så folk helt klart ved at der ikke er tale om genbrug, men en foræring til
>kun kommunen. Jeg er da åben for belæring, så fyr bare løs. Jeg kan jo

Jeg skriver bare, hvad mine erfaringer er med genbrugspladsen i Kgs.
Lyngby.

Den er absolut ikke til klunseri mere. Det er 2-3 år siden, at
klunsemulighederne ophørte. Kommenunen ser det som deres opgave, at
elektronik destrueres på en eller anden måde (forhåbentlig uden at
sende det til Indien eller Afrika).

Der er vagtværn, og har været politi indblandet. Så det kan ikke være
lovligt at klunse på en genbrugsplads.

At dette så er åndsvagt, - det giver jeg dig helt ret i. Men det er
vel minimalstaten, der ikke vil betale hele lønnen, til de ansatte,
der er på pladsen. Tænk lige lidt på det. Det er dig, der via skatten
betaler lønningerne.

Det samme gælder den ved LIC i Herlev.

Desuden, og måske af samme grund, er mængden af stationære computere i
tremmeboksen faldet drastisk. Dem der er, er sådan noget P3/Pll og af
den alder.

Derfor synes jeg, at du har en del dårlige erfaringer til gode. Jeg
kan ikke nabefale at spilde tid på det.

Andre genbrugspladser laver måske en speciel 'bås', der hedder bytte.
Så er det ikke en normal genbrugsplads.

Nej, find en virksomhed, der smider ud. Det er vejen.

/John