Temperaturmåling og "incompatible processo~
Fra : Hans Jørgen Lassen

Dato : 23-08-09 11:36

Jeg har nødtvunget, efter et tordenvejr, måttet skifte bundkortet ud i min
maskine.

Det drejer sig om en Dell Dímension 5150; bundkortet kaldes ifølge Dells
ordrebekræftelse WG261. Socket er LGA775.

Ved samme lejlighed skiftede jeg processoren, en Pentium 4 630 ud med 631.

Nu ville jeg gerne måle temperaturen på processoren for at sikre mig, at jeg
nu har gjort det hele optimalt med kølepasta osv.

Men samtlige programmer, jeg har fundet på nettet, er ude af stand til at
angive temperaturen på en P4 - er der nogen derude, som kender et program,
der kan bruges til at overvåge temperaturen på en P4? Eller er det en
umulighed, fordi der ikke er indbygget en relevant sensor til formålet?

Så er der for øvrigt også sket noget andet irriterende. Nu hævder maskinen
hver gang ved opstart, at der sidder en "incompatible processor", hvilket jo
er løse rygter og pure opspind.

For at komme videre må jeg så trykker F1, hvorefter det hele så kører
fuldstændig planmæssigt.

Men jeg ville jo gerne være fri for det der F1-pjat. Dells tekniske support
kunne ikke anvise en løsning, og jeg kunne heller ikke finde én på nettet.
Hvad jeg opdagede, var dog, at mange havde oplevet samme problem.

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 23-08-09 11:54

"Hans Jørgen Lassen" <hj.lassen@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> nettet. Hvad jeg opdagede, var dog, at mange havde oplevet samme problem.

Har du prøvet at resette bios?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-08-09 11:58

On Sun, 23 Aug 2009 12:35:41 +0200, "Hans Jørgen Lassen"
<hj.lassen@privat.dk> wrote:

> [...]
>er løse rygter og pure opspind.
>
>For at komme videre må jeg så trykker F1, hvorefter det hele så kører

Prøv at nulstille BIOS / ACPI ved at flytte reset-jumperen
frem-og-tilbage. Husk at det skal gøres med maskinen afbrudt og
elkablet ude af kontakten.

Hvis det ikke afhjælper problemet, så er der kun en BIOS opgradering
tilbage. Den slags bør kunne findes på DELL's supportsider.

<mlr>

Fra : Hans Jørgen Lassen

Dato : 23-08-09 12:46

Tak for forslagene, til både Karl Erik og Michael.

Jeg har nu prøvet at cleare CMOS, men det gav ikke bonus. Problemet
persisterede.

Michael foreslår yderligere at opgradere BIOS. Men bundkortet havde allerede
nyeste version, A07, da jeg modtog det.

De bedste hilsner,
Hans Jørgen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 23-08-09 21:02

On Sun, 23 Aug 2009 12:35:41 +0200, Hans Jørgen Lassen wrote:

> [...]
> ordrebekræftelse WG261. Socket er LGA775.
>
> Ved samme lejlighed skiftede jeg processoren, en Pentium 4 630 ud med

Var det ikke uforholdsmæssigt dyrt i forhold til at skifte til en Core 2
baseret processor og evt. kompatibelt bundkort? 631 går ikke bedre ydelse
end 630.

Anyway, så er 630 en Prescott (90 nm) og 631 en Cedar mill (65 nm), så
det er nok der problemet ligger. Og eneste løsning er en BIOS opdatering.
Og når den ikke findes er gode dyr rådne.

> Nu ville jeg gerne måle temperaturen på processoren for at sikre mig, at
> jeg nu har gjort det hele optimalt med kølepasta osv.

Kan du gøre det i BIOS?

> [...]
> program, der kan bruges til at overvåge temperaturen på en P4? Eller er
> det en umulighed, fordi der ikke er indbygget en relevant sensor til

Sensoren findes, men jeg kender ikke noget til Windows software til det
formål.

> Så er der for øvrigt også sket noget andet irriterende. Nu hævder
> maskinen hver gang ved opstart, at der sidder en "incompatible
> processor", hvilket jo er løse rygter og pure opspind.

Ikke helt. Det fungerer, men når BIOS ikke kender til din processor,
advarer den for at du ved hvad der er galt hvis skidtet opfører sig
uhensigtsmæssigt.

--
Lasse Jensen

Fra : Hans Jørgen Lassen

Dato : 24-08-09 06:19

Tak for dit svar.

Nej, denne bios indeholder ingen temperaturregistreringer.

Der er for øvrigt en pudsig ting. Normalt skal jeg, som beskrevet, trykke F1
for at få maskinen til at gå videre i startprocessen og indlæse Windows.

Men hvis jeg, med F2, har været inde i bios-opsætningen og går ud igen, så
fortsætter maskinen umiddelbart, uden at forlange tryk på F1, med indlæsning
af Windows.

Hans Jørgen

Fra : Infinity

Dato : 25-08-09 17:24

Hans Jørgen Lassen wrote:
> [...]
> et program, der kan bruges til at overvåge temperaturen på en P4?
> Eller er det en umulighed, fordi der ikke er indbygget en relevant

SpeedFan
http://www.almico.com/speedfan.php

vil gerne måle min P4's temperement, men det er ikke en 631'er

--
/Infinity