Dødt bundkort?
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 12-08-09 23:00

Hej

Jeg har fået en computer ind til eftersyn, som ikke vil starte op efter
tordenvejret.

Nu har jeg udskiftet strømforsyningen, for den er i hvert fald død
(starter ikke op, når man kortslutter pin 14 - det gør den nye). Når man
tænder for strømmen, så begynder en lille grøn lampe at lyse på
bundkortet (Asus P5B-plus), hvilket heller ikke sker med den gamle PSU.

Men til gengæld så sker der absolut intet, når jeg forsøger at tænde
computeren. Den starter hverken drev eller blæsere eller noget andet
op... Hvad kan det skyldes? Kan bundkortet være dødt selvom det lyser
grønt, når der sættes strøm til?

Det følgende er hvad manualen siger om den grønne lampe:
"The motherboard comes with a standby power LED. The green LED lights up
to indicate that the system is ON, in sleep mode, or in soft-off mode."

Nogen ideer til hvad jeg skal prøve. Jeg har pillet alt af bundkortet
undtagen grafikkortet, og jeg har prøvet at starte med/uden RAM i. Men
lige lidt hjælper det - der sker absolut ingenting. Afbrændt bundkort
eller grafikkort eller CPU eller noget lignende?

--
/Thomas (der ikke kan huske andre computere, der kunne lyse men ikke starte)

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-08-09 00:35

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> --
> /Thomas (der ikke kan huske andre computere, der kunne lyse men ikke

Jeg har også haft flere pc.er til rep efter lynnedslag. Bundkortet kan
sagtens være stået af, selv om den grønne diode lyser.
Min erfaring med disse pc.er gør, at jeg normalt vender det lidt på hovedet
og tager udgangspunkt i, at intet virker. Herefter tager jeg løsdele ud og
tester dem i en anden pc, for at se hvad der kan reddes.
Normalt er både psu, cpu og bundkort beskadiget, og ofte også andre ting.
Der sker formentlig typisk det, at selvom psu brænder af, når den at sende
et strømstød af sted, som brænder mb og cpu af og som sagt ofte andre af de
tilsluttede enheder.

Kurt

Fra : Hans Jørgen Lassen

Dato : 23-08-09 12:55

Jeg har netop haft et lignende problem, også efter et tordenvejr.

Alskens forsøg førte frem til:

1) Det var ikke processoren, som var brændt af. Det viste sig ved, at jeg
satte en anden, ganske ny processor i, hvilket intet ændrede.

2) Det var heller strømforsyningen, som var røget, hvilket viste sig derved,
at jeg med et multimeter kunne måle de sædvanlige tolv volt på strømstikket
til processoren - samt at hvis jeg pillede processoren eller ledningen med
dens strøm ud, så kørte ventilatorerne.

Konklusionen blev derfor: en fejl på bundkortet, og lokaliseret til omegnen
af processoren.

Jeg anskaffede et nyt bundkort, og indsatte dog ved samme lejlighed den
nyere processor (Pentium 4 631, i stedet for 630). Nu er jeg kørende.

Hans Jørgen