Tange Sø
Fra : Hans@nowhere

Dato : 14-08-09 18:33

Jeg kunne tænke mig at finde oplysninger, historier, foto o.l., om det
område med 27 huse/gårde, der i 1920 blev oversvømmet i forbindelse
med anlægget af Tangeværket, men kan kun finde disse:

http://www.kjellerupegnen.dk/8819/Tange%20S%C3%B8
http://www.denstoredanske.dk/Danmarks_geografi_og_historie/Danmarks_geografi/Jylland/Tange_S%C3%B8

Nogen her, der evt. kan hjølpe?

mvh Hans

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-08-09 21:34

Hans@nowhere skrev:

> [...]
> foto o.l., om det område med 27 huse/gårde, der i
> 1920 blev oversvømmet i forbindelse med anlægget
> af Tangeværket, men kan kun finde disse:

Jeg har et kort fra 1917, hvor man kan se at der lå
nogle huse og gårde nord for Ans Bro, på østsiden
af Gudenåen. En af gårdene hed Hvilstedkro Gaard.
Jeg mener at gårdene lå i Sahl sogn i daværende
Bjerringbro kommune.

Prøv at søge på stednavnet "Ans Bro" i "Danmark før
og nu" og følg åen mod nord på de gamle målebordsblade:
http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/index.htm?map=dkfor

Her er en side med gamle billeder fra Ans. Der er et
billede fra nærved Ans Bro før oversvømmelsen:
http://www.ansby.dk/Fotos%20gamle_page1901.aspx

--
Herluf :·)

Fra : Hans@nowhere

Dato : 16-08-09 04:00

On Fri, 14 Aug 2009 22:33:46 +0200, "Herluf Holdt, 3140"
<herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> [...]
>
>Her er en side med gamle billeder fra Ans. Der er et
>billede fra nærved Ans Bro før oversvømmelsen:

Tak for hjælpen

Tror jeg en gang tillige slal have fat i lokalarkivet i Gudenåhuset.
De har ikke deres materiale på nettet
http://www.viborg.dk/db/Kommune.nsf/Alle/3DA3CAD3E78890CAC125724A007D27ED?OpenDocument

mvh
Hans

Fra : Morten R. Nielsen

Dato : 20-09-09 20:34

> Nogen her, der evt. kan hjølpe?

Prøv evt. at kontakte Gudenaacentralen
http://www.gudenaacentralen.dk/
De har en masse information om det, og jeg mener også at de har en del om
det i deres udstilling på museet. Så tag da et kig forbi hvis du er i
nærheden

Morten R. Nielsen

'I don't know half of you half as well as I should like, and I like less
than half of you half as well as you deserve!'
Bilbo Baggins

Fra : Morten R. Nielsen

Dato : 20-09-09 20:38

> Nogen her, der evt. kan hjølpe?