Jeg søker opplysninger om Karen Sandbye og~
Fra : Jorid

Dato : 15-08-09 12:36

Hei,
jeg er norsk og forsøker å finne opplysninger om min tipp-tipp-
oldemors mormor som het Birgitte Maria Sandbye og døde i København 5.
april 1795. Denne opplysningen har jeg fra boken “Dødsfald i Bergen
1765-1850“. Det var hennes svigersønn, Jacob Ibsen, som meldte
dødsfallet. Birgitte Sandbyes datter, Karen Sandbye, bodde i Bergen
der hun var gift med skipperen Jacob Ibsen (hvis far var dansk, fra
Stege på Møn). Jeg har ikke kunnet finne noen opplysninger om Karen
eller Birgitte Sandbyes slekt i norske kilder, derfor håper jeg nå at
noen i Danmark kan hjelpe meg.

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 18-08-09 11:32

"Jorid" <jor-mat@online.no> skrev i meddelelsen
> Hei,
> jeg er norsk og forsøker å finne opplysninger om min tipp-tipp-
> oldemors mormor som het Birgitte Maria Sandbye og døde i København 5.
> april 1795.

Du skal selv lave arbejdet, som er ret omfattende. København har altid
bestået af en række sogne. Ganske vist findes kirkebøgerne på nettet (for
alle sogne i København?), men man skal vide hvor i København hun afgik ved
døden. Da du altså ikke ved det, må du søge sogn for sogn.
Her kan du se en oversigt over herreder og sogne i Københavns området
http://www.dis-danmark.dk/amt-herred-sogn/sognekort/full/Koebenhavn.gif men
når hun i 1795 er død i København, er det vel i den centrale bydel, vel
svarende til det man kaldte "København inden for voldene". Om sognene hed
det samme dengang, ved jeg ikke. Her må andre hjælpe.

Prøv her http://www.arkivalieronline.dk/
Tjenesten er gratis, men du skal oprette dig med en brugerprofil:
mailadresse og password.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's when replying by e-mail.

Fra : baskholm

Dato : 19-08-09 03:40

On 15 Aug., 20:35, Jorid <jor-...@online.no> wrote:
> [...]
> Stege på Møn). Jeg har ikke kunnet finne noen opplysninger om Karen
> eller Birgitte Sandbyes slekt i norske kilder, derfor håper jeg nå at

Så vidt jeg kan se findes der begravelsesprotokoller osse fra 1795 i
kbh. Har du tid at vente til jeg kommer på stadsarkivet vil jeg gerne
se efter hvad der står om Birgitte. Du kan evt svare privat.

Venlig hilsen

Børge Askholm