Hvad gør jeg herfra?
Fra : Jebir

Dato : 23-07-09 07:48

Hej alle sammen!

Lige en forespørgsel;

Jeg har for et stykke tid siden arbejdet lidt på at finde ud af mere
om min oldefar, som blev sendt til Dachau/Neuengamme under krigen.
Jeg har haft kontakt til arkiverne i Dachau og Neuengamme, og fået en
del papirer om hans ophold i lejrene - men jeg har ikke kunne finde
noget om, hvorfor han er blevet sendt derned.
I alle hans papirer betegnes han som "Schützhäftling", som er en MEGET
bred betegnelse...

Vil det være muligt nogen steder at finde ud af mere præcist hvad der
skete - er der et centralt arkiv el.lign. for dette, eller er det et
dansk arkiv jeg skal have fat i - eller noget helt andet?

- Mikkel Skou

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 23-07-09 16:11

"Jebir" <jebir@jebir.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> bred betegnelse...
> Vil det være muligt nogen steder at finde ud af mere præcist hvad der

Han var Schutzhäftling, dvs han har været underkastet Schutzhaft, et typisk
3. Rige-ord. Det betyder "forebyggende fængslet", "taget i forvaring" og
lignende. Schutzhäftlinge var altså ikke dømt og havde ikke ret til at få
deres sag prøvet ved en domstol. Se denne udmærkede beskrivelse:
http://www.dhm.de/lemo/html/nazi/innenpolitik/schutzhaft/index.html
I teksten står der bl. a., at de første der i Tyskland blev underkastet
Schutzhaft var funktionærer i arbejdsbevægelsen (vel kommunister og
socialdemokrater) samt jøder. Senere hen Jehovas Vidner, arbejdssky,
asoziale og sigøjnere.
Ikke uinteressant var senere rigsbefuldmægtigede i Danmark Dr. Werner Best
en af drivkræfterne bag udformningen af Schutzhaft.

Ved du mere præcist noget om din oldefars fortid, fx hans stilling? Var han
bosat i Danmark?

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's when replying by e-mail.

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 23-07-09 18:19

"Poul E. Jørgensen" <33@AAGVDNET.DK> skrev i meddelelsen
> funktionærer i arbejdsbevægelsen

Skal selvfølgelig være "arbejderbevægelsen".

Fra : Jebir

Dato : 23-07-09 11:20

> [...]
> en af drivkræfterne bag udformningen af Schutzhaft.
>
> Ved du mere præcist noget om din oldefars fortid, fx hans stilling? Var han

Hej

Mange tak for svaret

Det jeg ved er, at han var bosat i Danmark, var urmager, og så vidt
jeg har fået oplyst havde han betjente ansat i sin butik, og blev
anholdt da store dele af den danske politistyrke blev anholdt/afsat.
Så om det er i den forbindelse han er taget med, kan jeg ikke sige -
og det hele bliver meget til gisninger her omkring - der er ingen der
kan sige noget med sikkerhed.

- Mikkel

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 23-07-09 20:52

"Jebir" <jebirdk@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Det jeg ved er, at han var bosat i Danmark, var urmager, og så vidt
> jeg har fået oplyst havde han betjente ansat i sin butik, og blev
> anholdt da store dele af den danske politistyrke blev anholdt/afsat.

Det lyder mærkeligt. Hvor har du den oplysning med de ansatte betjente fra?
Det er vel ikke noget med tysk bedienen = betjene?

Fra : Jebir

Dato : 23-07-09 14:00

> Det lyder mærkeligt. Hvor har du den oplysning med de ansatte betjente fra?
> Det er vel ikke noget med tysk bedienen = betjene?

- Her er vi helt enige, det lyder underligt. Mit bedste bud er som du
siger, en fejloversættelse (har det kun fra mundtlig kilde), eller at
der er tale om betjente som allerede på dette tidspunkt er afskediget
fra tjenesten, evt. ifm. besættelsen - men som sagt har jeg ikke kunne
finde ud af mere i den retning, og den kilde jeg har det fra kan
desværre ikke fortælle mere

Det er derfor jeg kunne være meget interesseret i at finde ud af hvor
jeg skal fortsætte min søgen - for det lyder en smule suspekt i mine
ører...

Fra : Jebir

Dato : 23-07-09 14:29

On 23 Jul., 21:51, Poul E. Jørgensen <3...@AAGVDNET.DK> wrote:

> [...]
> Poul E. Jørgensen
>
> Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
> Remove the two A's when replying by e-mail.

Lige en ekstra ting; jeg ved ikke, hvor urmagerbutikken lå, men jeg
har siddet og kigget på et gammelt billede, og har fundet hvad jeg vil
skyde på er et gammel telefonnummer, på facaden hos en frisør ved
siden af - nummeret består af 3 bogstaver, og herefter 4 tal - kunne
dette ikke godt lyde som et telefonnummer fra den tid - og kan nogen
sige mig hvor jeg eventuelt skal gå hen for at finde ud af hvor det
hørte til?

- Mikkel

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 23-07-09 22:10

> [...]
> dette ikke godt lyde som et telefonnummer fra den tid - og kan nogen
> sige mig hvor jeg eventuelt skal gå hen for at finde ud af hvor det

Prøv gruppen dk.teknik.telefoni og angiv bogstaver og tal fra det du antager
er et telefonnummer.
Nu har du ikke afsløret hvor din olderfar boede - men det kunne lyde som
København. Prøv på biblioteket om du kan låne gamle telefonbøger, fx fra
1940erne.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-07-09 21:43

Jebir <jebir@jebir.dk> skrev Thu, 23 Jul 2009 06:48:10 -0700 (PDT)

>Jeg har for et stykke tid siden arbejdet lidt på at finde ud af mere
>om min oldefar, som blev sendt til Dachau/Neuengamme under krigen.

Det fremgår ikke om du tror, at han har været tilknyttet
modstandsbevægelsen. Men har du evt. prøvet at checke på:
http://modstand.natmus.dk/

NB. Databasen er pt. ikke komplet, se:.
http://modstand.natmus.dk/HvadSkerMere.aspx

Mht. det billede du nævner i et senere indlæg. Kan du evt. lægge det ud
et sted hvor andre kan se det, så prøv en efterlysning i gruppen:
dk.videnskab.historie.lokalhistorie

Gutterne derovre er ret skrappe til at tids- og stedfæste sådanne
billeder.

Fra : Jebir

Dato : 23-07-09 14:53

> [...]
> dk.videnskab.historie.lokalhistorie
>
> Gutterne derovre er ret skrappe til at tids- og stedfæste sådanne

Ifølge mine oplysninger var han tilknyttet Frihedsbevægelsen, men ved
ikke hvor eller på hvilken måde.

Jeg har kigget på databasen, og han er ikke umiddelbart til at finde
der, men tak for linket :)
Jeg vil prøve at smide billedet i lokalhistorie-gruppen, som du
henviser til

- Mikkel

Fra : Jebir

Dato : 24-07-09 03:06

> [...]
> Poul E. Jørgensen
>
> Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
> Remove the two A's when replying by e-mail.

Efter lidt mere søgen omkring på nettet i aftes fandt jeg frem til, at
det skulle være muligt at få mere info fra post- og telemuseet, så jeg
sendte dem en mail.
Og ganske rigtigt, det ser ud til nummeret hører til på Vesterbro.
Lige nu afventer jeg et mere uddybende svar på nogle spørgsmål jeg har
stillet dem
Det var lidt af en overraskelse - for grunden til at jeg ikke har
"afsløret" hvor han boede er, at jeg ikke har vidst det! Det er det
jeg bl.a. har forsøgt at finde ud af, og min overraskelse var til at
få øje på, da der stod Vesterbro - jeg har søgt i Sydvestjylland, da
det er det eneste sted jeg har haft grund til at tro butikken lå,
hehe

Mange tak for hjælpen,
- Mikkel

Fra : Jebir

Dato : 24-07-09 05:52

En opfølgning

Nu har jeg været i kontakt med Post- og Telemuseet, som var MEGET
behjælpelige, og har fundet ud af, at urmagerbutikken lå på Saxogade
5. Selvom det er en helt ny oplysning for mig, hjælper det mig dog
ikke voldsomt meget videre i min søgning omkring hvorfor anholdelsen
fandt sted; det er dog nemmere at søge i et bestemt område, men vil
det være på et lokalarkiv for kbh, på et større arkiv, eller et helt
andet sted jeg skal fortsætte min søgning?

- Mikkel

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 24-07-09 17:21

> Nu har jeg været i kontakt med Post- og Telemuseet, som var MEGET
> behjælpelige, og har fundet ud af, at urmagerbutikken lå på Saxogade
> 5.

Den eneste urmager i København if. Arne Feldborgs link er Gunnar Wiboe:
http://modstand.natmus.dk/Person.aspx?10571

Adressen er ikke angivet. Han døde 1945.

Wiboe er også nævnt her http://www.kasler-journal.dk/privatkrig07.htm
og her http://www.kirkegaardene.dk/pdfer/Frihedskaempergrave.pdf - Wiboe
blev dræbt af en tysk gruppe.

Du har ikke nævnt hvad din oldefar hed!

Fra : Finn

Dato : 24-07-09 15:34

Har du evt. prøvet om Historisk Samling fra besættelsestiden kan hjælpe.

http://www.hsb.dk/Registrant%20HSB.htm

Mvh Finn, 4220

Fra : Jebir

Dato : 24-07-09 11:50

On 24 Jul., 18:20, Poul E. Jørgensen <3...@AAGVDNET.DK> wrote:

> [...]
> Poul E. Jørgensen
>
> Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
> Remove the two A's when replying by e-mail.

Det er desværre ikke ham, og jeg kan ikke finde ham i databasen - men
det ser ud til, den først bliver komplet i 2011
Navnet er Albinus Magnus Skau. Han blev sendt til Dachau i starten af
'45, og blev efter krigens afslutning sendt med de hvide busser til
Sverige.
Han døde i 1947 på rigshospitalet.

Fra : Henning Thogersen

Dato : 26-07-09 21:02

Hej

Jeg ved ikke om det er nogen hjælp, men i Frøslev-lejren er der tavler
over alle internerede og om og hvornår de er videresendt, så måske
Frøslev-museet kan hjælpe, hvis han har været indsat der.

Venlig hilsen
Henning Thøgersen