Skift tekst efter specifikt antal sekunder~
Fra : Ace

Dato : 24-06-09 00:23

Hejsa

Jeg har siddet og Googlet efter et script der kan "rotere"
tekstbeskeder i et div's inner.HTML, hvor hver besked vises efter
et specifikt antal sekunder.

Det eneste script jeg indtil videre har fundet, som minder om det
jeg leder efter, er dette:
<head>
<script type="text/javascript">
var shows = new Array(
"besked_00",
"besked_01",
"besked_02",
"besked_03",
"besked_04",
"besked_05",
"besked_06",
"besked_07",
"besked_08",
"besked_09",
"besked_10",
"besked_11",
"besked_12",
"besked_13",
"besked_14",
"besked_15",
"besked_16",
"besked_17",
"besked_18",
"besked_19",
"besked_20",
"besked_21",
"besked_22",
"besked_23",
"besked_24")
onload=function dispshows() {
var today = new Date()
var hours = today.getHours()
div.innerHTML=shows[hours]
setTimeout("dispshows()",1000)}
</script>
</head>

.. problemet med dette script er bare, at det kun roterer hver
besked én gang hver hele time.. og jeg har som sagt brug for at
kunne specificere præcis hvornår hver enkelte besked skal vises.

Jeg har ikke særlig meget styr på javascript, så håber der er
nogen der enten kender til sådan et script, eller evt. kan være
mig behjælpelig med at gennemskue hvordan det kan gøres?

Venligst
Ace

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin

Dato : 24-06-09 00:32

Ace wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har siddet og Googlet efter et script der kan "rotere"
> tekstbeskeder i et div's inner.HTML, hvor hver besked vises efter
> et specifikt antal sekunder.
>
> Det eneste script jeg indtil videre har fundet, som minder om det
> [...]

<script>
var next = 0;
function setText() {
if ( shows[next] ) {
document.getElementById('div').value = shows[next];
} else {
next = 0;
setText();
}

setTimeout('setText', 1000);

}

Fra : Martin

Dato : 24-06-09 00:33

Martin wrote:

> <script>
> var next = 0;
> function setText() {
> if ( shows[next] ) {
> document.getElementById('div').value = shows[next];
> } else {
> next = 0;
> setText();
> }

next++;

> setTimeout('setText', 1000);
>
> }

Glemte lige at tælle next op

Fra : Ace

Dato : 24-06-09 01:29

1000 tak for dit hurtige svar :)

Er det sådan her du mener scriptet skal se ud?:
[...]
div.innerHTML = shows[next];
} else {
var next = 0;
setText();
}
next++;
setTimeout('setText', 1000);
}
</script>
</head>

jeg forsøgte med document.getElementById('div').value men dér vises
slet ikke nogle beskeder på siden. Så Jeg prøvede med div.innerHTML
hvilket får besked_00 frem på skærmen.

Men scriptet roterer bare ikke beskederne (altså først besked_00, så
besked_01, så besked_02 osv.) og jeg ved godt jeg måske ikke
formulerede mig særlig tydeligt mht. hvad jeg mente med, at hver besked
skulle vises efter et specifikt antal sekunder. Men det jeg mente var,
at hver besked skulle tildeles et bestemt sekundtal, som en værdi på
hvornår den enkelte besked skal vises. Om det så er fra det øjeblik
siden loades, eller om det er antal sekunder fra den foregående besked
er vist, betyder ikke så meget. Bare man kan styre nøjagtigheden i de
enkelte beskeders visningstidspunkt.

Ved ikke om dette er umuligt.. håber jeg ikke det er :(

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-06-09 01:48

Ace sendte dette med sin computer:
> [...]
> enkelte beskeders visningstidspunkt.
>
> Ved ikke om dette er umuligt.. håber jeg ikke det er :(

Du skal over i noget med at definere et dobbelte array.

Det kan man ikke, men man kan vist nok gøre sådan:

var shows = Array();
shows[0] = mkShowElm( 'besked00', tid00);
shows[1] = mkShowElm( 'besked01', tid01);
osv... hvor tid00 er den tid besked00 skal vises
);

function mkShowElm( txt, t) {
this.tekst = txt;
this.tid = t;
}

funktionen der skifter skal så rettes nogenlunde sådan :
var next = 0;
function setText() {
if ( shows[next]) {
document.getElementById( 'div').innerHTML = shows[next].text;
setTimeout( 'setText', shows[ next].tid);
next++;
}
else {
next = 0;
setText();
}
}

Ikke testet, heller ikke checket med doc - det er muligvis også JScript
specifikt...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-06-09 01:53

Birger Sørensen har bragt dette til os:
> [...]
> }
> }
>
> Ikke testet, heller ikke checket med doc - det er muligvis også JScript

Det er sent...

function mkShowElm( txt, t) {
this.tekst = txt;
this.tid = t;
return this;
}

måske skal der også stå
shows[0] = new( mkShowElm( 'besked00', tid00));

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ace

Dato : 24-06-09 02:29

Birger Sørensen wrote:

> Det er sent...

Ja for søren da.. havde slet ikke set, at den var blevet så mange :)

> [...]

<script type="text/javascript">
var shows = Array();
shows[0] = new( mkShowElm( 'besked00', tid00));
shows[1] = new( mkShowElm( 'besked01', tid01));

function mkShowElm( txt, t) {
this.tekst = txt;
this.tid = t;
return this;
}

[...]

.. den kommer desværre med samme fejlmeddelelse, men kan nu se at den skriver:"
'tid00' er ikke defineret ".
.. skal jeg i stedet for tid01 ændre til 1000, eller hvordan skal tiden
defineres?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-06-09 02:43

Ace formulerede spørgsmålet:

> [...]
> skriver:" 'tid00' er ikke defineret ".
> . skal jeg i stedet for tid01 ændre til 1000, eller hvordan skal tiden

tid00 (og de andre) skal være den tid du vil have den tilsvarende tekst
til at blive stående. Et tal.
tallet er i millisekunder - 1000 svarer til 1 sekund.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ace

Dato : 24-06-09 02:13

Birger Sørensen wrote:

> Ikke testet, heller ikke checket med doc - det er muligvis også JScript
> specifikt...

Det gør ikke så meget hvis det kun er begrænset til JScript..

Umiddelbart lader du til at være med på hvad det er det drejer sig om :)

Håber det er sådan her det skal sættes sammen:
<head>
<script type="text/javascript">
var shows = Array();
shows[0] = mkShowElm( 'besked00', 3000);
shows[1] = mkShowElm( 'besked01', 5000);

function mkShowElm( txt, t) {
this.tekst = txt;
this.tid = t;
}

[...]

Testen af scriptet, i den seneste version af IE, viser imidlertid intet
resultat.. men giver en fejlmeddelelse hvori der står "Stack overflow at
line: 22".
Aner desværre bare ikke hvad det betyder :(

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-06-09 02:40

Ace skrev den 24-06-2009:

> [...]
> line: 22".
> Aner desværre bare ikke hvad det betyder :(

Det er fordi new mangler. Der skal stå sådan :

var shows = Array();
shows[0] = new mkShowElm( 'besked00', 3000);
shows[1] = new mkShowElm( 'besked01', 5000);

(uden new oprettes ikke et object, og begge entries vil være tomme. Det
giver et overflow, fordi setTxt() bliver ved med at kalde sig selv.)

til gengæld, skal det så være nok at skrive
function mkShowElm( txt, t) {
this.tekst = txt;
this.tid = t;
}
(altså uden return this;)

hvis du bytter
if ( shows[next]) {
med
if ( next < shows.length) {
akulle fejlen gå væk, så længe der er are et element i arrayet - og du
har to her, så det burde være godt nok.
Til gengæld vil du få fejl når du forsøger at hente teksten, hvis
elementet er tomt. At løse det kræver endnu en if, og det er lidt som
at vælge det mindste af to onder.
Igen - brug new, og elementerne er ikke tomme, og der skulle ikke være
problemer. Så kan du bruge den if du syntes ser pænest ud

Birger

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ace

Dato : 24-06-09 02:54

Birger Sørensen wrote:

> [...]
> Igen - brug new, og elementerne er ikke tomme, og der skulle ikke være
> problemer. Så kan du bruge den if du syntes ser pænest ud

Kunne godt være man skulle få lidt søvn og kigge på det i morgen med friske
øjne :)

<head>
<script type="text/javascript">
var shows = Array();
shows[0] = new mkShowElm('besked00', 3000);
shows[1] = new mkShowElm('besked01', 5000);

function mkShowElm(txt, t) {
this.tekst = txt;
this.tid = t;
}

var next = 0;
function setText() {
if ( next < shows.length) {
[...]

.. med scriptet stående som det gør her, dukker der som du rigtig nok siger,
ikke nogle fejlmeddelelser op.. men i div'en står der nu blot undefined, og
altså ikke besked00.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-06-09 09:36

Ace formulerede onsdag:
8X
> function mkShowElm(txt, t) {
> this.tekst = txt;
> this.tid = t;
> }
>
> var next = 0;
> function setText() {
> if ( next < shows.length) {
> document.getElementById( 'div').innerHTML = shows[next].text;
> [...]

God morgen.
Prøv med

document.getElementById( 'div').innerHTML = shows[next].tekst;

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-06-09 09:51

<head>
<script type="text/javascript">
var shows = Array();
shows[0] = new mkShowElm( 'besked00', 3000);
shows[1] = new mkShowElm( 'besked01', 5000);
shows[2] = new mkShowElm( 'Så virker det', 2000);
shows[3] = new mkShowElm( 'Så du det?', 500);

function mkShowElm(txt, t) {
   this.tekst = txt;
   this.tid = t;
   }

var next = 0;
function setText() {
   if ( next < shows.length) {
[...]

Virker i IE8 og FF.
HTML'en validerer ikke, men scriptet kører.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ace

Dato : 24-06-09 10:07

Birger Sørensens klarsyn affødte:
> [...]
> </head>
>
> Virker i IE8 og FF.
> HTML'en validerer ikke, men scriptet kører.

Go'morgen Birger, og tusind tak for din store hjælp :)
Dit script fungerer perfekt, og jeg forsikrer dig om at du
selvfølgelig vil komme til at stå som creator af scriptet når det
tages i brug.
*thumbs up*

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-06-09 10:25

Ace:
> [...]
> Dit script fungerer perfekt, og jeg forsikrer dig om at du
> selvfølgelig vil komme til at stå som creator af scriptet når det

Selv tak.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-06-09 01:30

Martin formulerede spørgsmålet:

> <script>
> var next = 0;
> function setText() {
> if ( shows[next] ) {
> document.getElementById('div').value = shows[next];
> } else {
> next = 0;
> setText();
> }
>
> setTimeout('setText', 1000);
>
> }

vil så være overflødigt i den oprindelige kode.
(og next skal tælles op)
Ellers vil der være dobbelt onload assignment. Og det vil vist være den
oprindelige der vinder - eller også er det omvendt. Noget med defer, og
hvårnår scripts køres...
Den oprindelige vil for øvrigt kun virke i IE, da div ikke kendes i de
andre. Teknikken med at et element kendes i script på dets id, er
specifik for JScript. I javascript skal (DOM-)funktionen
document.getElementById(); anvendes.
Den oprindelige kode mangler desuden en god mængde ; for at kunne
kaldes pæn.

Birger

http://bbsorensen.dk