Javascript operators
Fra : Rune Jensen

Dato : 23-06-09 20:49

Hej.

Meget enkelt spørgsmål:

Hvad er forskellen på henhvoldsvist

= og !=
== og !==
=== og !==

som operatorer i javascript..?

Det eneste, jeg kan gennemskue er, at ! må betyde "not", men derefter?

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-06-09 21:03

Rune Jensen forklarede den 23-06-2009:
> [...]
> === og !==
>
> som operatorer i javascript..?
>
> Det eneste, jeg kan gennemskue er, at ! må betyde "not", men derefter?

= er en assignment operator
a = 4;

== er en sammenligning, og betyder lig med
!= er en sammenligning, og betyder forskellig fra

=== og !== er også sammenligning, men uden type konvertering - altså de
to oprander, skal være af samme type for at === kan være sand
Jeg var ikke klar over at de sidste fantes i js 8-o
De anvendes i php hvor visse funktioner kan returnere både tal og
værdien falsk, som konverteret ikke kan skelnes.

https://developer.mozilla.org/en/Core_JavaScript_1.5_Reference#Operators

Der skulle du kunne finde svar - og forklaring - på det du spørger om,
og lidt til

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-06-09 21:31

Birger Sørensen skrev:

> = er en assignment operator
> a = 4;

Ja, det er klart..

> == er en sammenligning, og betyder lig med
> != er en sammenligning, og betyder forskellig fra

Bare for at være sikker, for forskellen på ét og to = tegn har altid
forvirret ;)

> === og !== er også sammenligning, men uden type konvertering - altså de
> to oprander, skal være af samme type for at === kan være sand

Som hvis man sammenligner tal med tekst? Men hvad er så to = tegn? der
er en note nedenunder og et link, jeg henviser til..

> Jeg var ikke klar over at de sidste fantes i js 8-o

Det er fra denne diskussion om Javascript genererede sider, som jeg
forsøger at følge, men det er vildt højt niveau, både XSLT, JSON og jeg
skagidigskajeg ;)
http://www.version2.dk/artikel/11301-aspx-jsp-og-php-er-doedt-lav-hele-dit-website-i-javascript

Specielt de sidste par indlæg eller tre, diskuterer de operatorer...

> [...]
>
> https://developer.mozilla.org/en/Core_JavaScript_1.5_Reference#Operators
>
> Der skulle du kunne finde svar - og forklaring - på det du spørger om,

Mange tak, Birger, den er tilføjet, og så må jeg læse den ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-06-09 21:57

Rune Jensen sendte dette med sin computer:

Interssant. Læste indlægget, men har ikke tålmodighed til at følge med
i diskussionen, lige nu.
Har det også lidt sådan, at jeg slår op hvis jeg skal bruge noget jeg
tror findes, men ikke lige er sikker på hvad det måske hedder eller
hvordan det skrives.
Så er der plads til andre ting i RAM'en også B-)

> Mange tak, Birger, den er tilføjet, og så må jeg læse den ;)

Den kan også bruges til opslagsværk. Hvis man som jeg har begrænset
RAM.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin

Dato : 24-06-09 00:26

Rune Jensen wrote:

> [...]
>
> Som hvis man sammenligner tal med tekst? Men hvad er så to = tegn? der
> er en note nedenunder og et link, jeg henviser til..

a = 1; // integer
b = '1'; // tekst

alert ( b === a ); // false

a = 1;
b = 1;
alert ( c === d ); // true

a = true;
b = 1;
alert ( a == b ); // true
alert ( a === b ); // false

a = false;
b = 0;
alert ( a == b ); // true
alert ( a === b ); // false

Alle true/falses vil blive lige modsat hvis der bruges != og !==

Fra : Rune Jensen

Dato : 24-06-09 10:38

Martin skrev:

> a = 1; // integer
> b = '1'; // tekst
>
> alert ( b === a ); // false
>
> a = 1;
> b = 1;
> alert ( c === d ); // true

Dem er jeg så småt ved at lære, og efterhånden kan jeg da se logikken i
forkellen på ét og to =

> a = true;
> b = 1;
> alert ( a == b ); // true
> alert ( a === b ); // false
>
> a = false;
> b = 0;
> alert ( a == b ); // true
> alert ( a === b ); // false

Jep. Jeg kan godt se det, jeg tror endda jeg forstår det, men jeg skal
lige tænke den igennem, så jeg også kan huske det ;)

Det svarer vidst også til, hvad Mozilla skriver, at tre = er en strict
udgave af to =

Det var måske lige det med type, som forvirrede i starten, ikke lige et
ord, jeg bruger til hverdag. Men det er så den som fortæller, om det er
f.eks. tekst eller numerisk.

> Alle true/falses vil blive lige modsat hvis der bruges != og !==

Mange tak for svarene fra både dig og Birger. Det er rigtig brugbare svar.

;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen