Andet multimedie
bentjuul 3670
At scanne i Acrobat og Photoshop (et sprg.~
Fra : Peter Andersen

Dato : 20-06-09 21:41

Hej

Jeg sidder og døjer med at scanne noget farvegrafik som skal ende i en PDF
fil der ikke må fylde mere end nødvendigt, skal være til download fra nettet
og til at udskrive på en A3 printer. Det er nogle store diagrammer.

Problemet er at jeg kan ikke finde ud af den bedste måde at gøre det på:
Scanner jeg det direkte i Acrobat får jeg et udmærket brugeligt resultat der
fylder næsten intet (2MB for en A4 side scannet i 600dpi farve).
Scanner jeg de samme i Photoshop fylder det 100MB og ligemeget hvad jeg gør
kan jeg ikke få det ned i størrelsen når jeg gemmer det i PDF format, selvom
jeg downsampler til 300dpi og minimum kvalitet kommer jeg ikke i noget nær
nærheden af det som det fylder direkte scannet i Acrobat.

Jeg er nød til at have det igennem Photoshop for at samle to 2 stk A4
scanninger til A3, derfor kan jeg ikke barescanne det i Acrobat, men at ende
med en PDF fil på fx. 100-150MB for en eneklt A3 side er for meget.

Hvad kan jeg gøre og hvad er det for noget magi Acrobat kan lave som ikke
kan eftergøres i Photoshops PDF export? det er tydeligt at se at scanningen
i Acrobat ser anderledes ud end den gjort i Photoshop. Det er som om Acrobat
har en meget mere dynamisk måde at lægge sort, grå og farve på og især
størrelsen af de enkelte pixel ændrer sig.

Peter

Fra : Rado

Dato : 21-06-09 12:18

On Sat, 20 Jun 2009 22:40:53 +0200, "Peter Andersen"
<noname@noadress.com> wrote:

> [...]
>jeg downsampler til 300dpi og minimum kvalitet kommer jeg ikke i noget nær
>nærheden af det som det fylder direkte scannet i Acrobat.

Har du prøvet istedet at gemme den redigerede file i et billedformat i
Photoshop og så konvertere den til PDF i Acrobat?

Her er f.ex. en A4 600 DPI farvescanning, den rå scanning fylder 93 MB
i BMP format. Konverterer jeg den direkte til PDF i "Standard
Quality" i PDF Creator får jeg en fil på 2.4 MB:

http://zantra.dk/temp/SAVE0070-stand.pdf

(den er iøvrigt noget galt med farverne når jeg åbner den direkte i
IE8 (Adobe Reader plugin) her hos mig - ved ikke hvad der er galt, men
åbner jeg den i den selvstændige Adobe Reader, eller i Firefox, er den
OK...)

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Peter Andersen

Dato : 21-06-09 16:19

Rado wrote:

> [...]
> i BMP format. Konverterer jeg den direkte til PDF i "Standard
> Quality" i PDF Creator får jeg en fil på 2.4 MB:

Ja. Hvis jeg går ind i Acrobat og laver en Create from... > File og vælger
et 150MB farvebillede så får jeg uden at skulle svare på noget en 6MB pdf
fil. Exporterer jeg så tiff billedet fra den får jeg en 100MB tiff fil.
Man kan godt se at der ligger noget jpeg komprimering i billedet men det er
forbavsende lidt og ikke nær noget jeg kunne gøre efter i phosthop.

Men har jeg nogle indstillinger i Acrobat for hvordan den skal behandle den
billedfil jeg åbner?

Det er stadig en gåde for mig hvorfor der er forskel på at exportere til en
pdf i photoshop, udskrive til en pdf writer, og nu altså gemme som billedfil
og åbne lade acrobat selv konvertere ud fra dens egne undstillinger. Alle
tre måder giver forskellige resultater selvom man er opmærksom på
komprimeringen og downsamplingen af grafik osv.

Peter

Fra : Peter Andersen

Dato : 21-06-09 16:25

Peter Andersen wrote:

> [...]
> vælger et 150MB farvebillede så får jeg uden at skulle svare på noget
> en 6MB pdf fil. Exporterer jeg så tiff billedet fra den får jeg en

Det mærkelige er så, at hvis man laver samme nummer med en JPG fil så får
man ingen yderligere komprimering. Tvært imod, en 51MB JPG blev til en 56MB
PDF.

Peter

Fra : Peter Andersen

Dato : 21-06-09 18:27

Nu har jeg lige opdaget at der i Acrobat ligger en "Optimize scanned PDF" og
der ligger hemmeligheden i hvad Acrobat gør filerne når man scanner dem. Så
funktionen kan køres ved importerede billeder fra fx. Photoshop.
Selv med alt sat til OFF får jeg en 6,23MB PDF fil, så den har altså en
eller anden grundlæggende måde den behandler billeder/grafik på.

Peter

Fra : Rado

Dato : 22-06-09 07:32

On Sun, 21 Jun 2009 17:19:15 +0200, "Peter Andersen"
<noname@noadress.com> wrote:

>Men har jeg nogle indstillinger i Acrobat for hvordan den skal behandle den
>billedfil jeg åbner?

Det er nogle år siden jeg brugte den (version 6) så jeg husker det
ikke præcist, men jeg mener der var nogle indstillinger for
kompressionsgrad.