Hjælp til forklaring af diagram østrogen v~
Fra : ___P.Sir

Dato : 16-06-09 12:28

Ref.: Denne tegning -
http://www.emu.dk/gym/fag/bi/uvm/fagkons/eksamensopgaver/2002-6-1.pdf -
scroll ned til fig. 4.

Nogen der kan hjælpe med en forklaring af dette diagram (svar på spørgsmål
B)?
(Prøver at hjælpe datteren med en opgave).

Preben

Fra : wx

Dato : 16-06-09 16:33

"___P.Sir" <remove_ps@granvista.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> B)?
> (Prøver at hjælpe datteren med en opgave).

Det hører vel ikke hjemme i en slægtforskningsgruppe?
Jeg føler dog med dig - 1000-vis af forældre med teenagere sidder og sveder
over ungernes opgaver; helt så'en var det ikke i gamle dage.
Men ak, selv med en fortid med "kloning" er det lidt svært at forstå
tegningen.

1: Man får cellen til at producere østrogenreveptorer ved at indsætte et
pladsmid (et cirkulært DNA-stykke, hvori man har "indsplejset" genet for
østrogenreceptoren). Det er altså plasmid a.

2: Når der tilføres østrogen, binder dette sig til receptorerne, som altså
er lavet af gærcellen selv, ud fra de frønne dna-sekvenser i pladsmid a, dvs
ud fra det klonede gen.

3: Men så kommer vi til pladsmid b, og her kniber dte for mig at forstå,
hvad der sker ved det blå dna-stykke. Meningen må imidlertid være, at ved at
proteinkomplekset østrogen-østrogen-receptor binder sig til de lysebå
dna-sekvenser på plasmid b initieres transkriptionen (dvs. oversættelsen til
mRNA) af genet med den afskyelige lilla farve, således at dette frembringer
et genprodukt, som vi får oplyst er et enzym.

4: Og så ER det så snedigt, at dette enzym katalyserer omdennelsen af et
ufarvet stof (substrat) til et farvet stof - så gærkkulturen skifter farve,
øjensynligt til gult.

Så'en forstår jeg det altså. Tror jeg nok.

Men altså, det har ikk' en sk'' med slægtforskning at gøre - *G*

Fra : ___P.Sir

Dato : 16-06-09 17:31

"wx" <wx@voteagainst.eu> skrev i en meddelelse

> [...]
> øjensynligt til gult.
>
> Så'en forstår jeg det altså. Tror jeg nok.
>
> Men altså, det har ikk' en sk'' med slægtforskning at gøre - *G*

Tak for hjælpen.
Og undskyld - havde ikke lige bemærket det var slægstforskning,
Preben

Fra : Hugh Watkins

Dato : 16-06-09 18:43

___P.Sir wrote:
> [...]
> B)?
> (Prøver at hjælpe datteren med en opgave).

just google the keywords in the question

genmodificerede gærceller

work done in Carlsberg labs and Novo Nordisk

also use a dictionary

Hugh W