Invers af funktion ala y=sin(k*x)
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 18-06-09 00:15

Jeg har lavet nogle forsøg med et accelerometers værdi i forhold til
vinklen mod jorden, og mine resultater kan approksimeres med flg. formel:

Y=SIN(((PI/2)/90)*X)*62

Y er værdien jeg måler og X er den aktuelle vinkel.

Jeg ville gerne kunne lave den modsatte udregning, men er lidt i tivlv
om hvordan jeg laver den.

Jeg kan få det ned til

K=(PI/2)/90
Y/62=SIN(K*X)

men kan ikke lige umiddelbart finde en formel for hvordan arcsin bruges
ved SIN(K*X) ?

Nogen ideer? På forhånd tak

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-06-09 01:08

"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> K=(PI/2)/90
> Y/62=SIN(K*X)
>
> men kan ikke lige umiddelbart finde en formel for hvordan arcsin bruges

x = asin(y/62)/k

Mvh
Martin

Fra : Michael Knudsen

Dato : 18-06-09 03:47

On Jun 18, 1:14 am, Esben von Buchwald <find....@paa.google> wrote:

> men kan ikke lige umiddelbart finde en formel for hvordan arcsin bruges
> ved SIN(K*X) ?

Funktionen arcsin er den omvendt funktion af sin. Anvender du den på
begge sider af

y = sin(kx),

får du

arcsin(y) = kx,