Bjergkæder på månen i solskin
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-06-09 09:48

I nat ved tretiden, da jeg var oppe at kigge på Jupiter,
kom jeg til at se på den aftagende måne, som stod lidt
længere til venstre. Det så ud som om der var et par
"tråde", som rakte ind over den mørke halvdel af månen.
Dette fænomen har jeg aldrig set så tydeligt før.

Det viste sig at være bjergkæderne på højrekanten af
Mare Imbrium: Montes Caucasus, Montes Alpes og
måske også lidt af Montes Apenninus, hvis toppe blev
belyst af solen, selvom bjergkæderne allerede lå i skyggen.

Jeg fandt dette billede på Wikipedia, som viser lidt af
fænomenet:
http://es.wikipedia.org/wiki/Archivo:HalfMoon.jpg

Her er et link, som viser placeringen af de omtalte
bjergkæder:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Imbrium_map.png

Har nogen af jer erfaringer med lignende eller andre
iagttagelser?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-06-09 11:36

> [...]
> bjergkæder:
> http://en.wikipedia.org/wiki/File:Imbrium_map.png
>
> Har nogen af jer erfaringer med lignende eller andre

Nej - egentlig ikke, men måske skulle man prøve med en
kikkert.
Bagsiden er speciel interessant på en anden måde, man kan
bruge den til at måle Jorden albedo. Om få år kan man validere
klimamodellerne og få opklaret, om CO2-teorien er korrekt.

Per A. Hansen

Fra : N. Foldager

Dato : 19-06-09 17:06

Herluf Holdt:

> Har nogen af jer erfaringer med lignende eller andre iagttagelser?

Ja, det er ikke bestemt ikke et ualmindeligt fænomen. Det sker jo hver
14 dag, når solen går ned på dét sted, hvor du så det, og selvfølgelig
på mange andre højdedrag. Og jo hver 14 dag på lidt andre steder, når
solen står op.

Fænomenet er med til at give en god 3D-oplevelse af Månen. Især hvis
man følger fænomenet over nogle timer.

Det er lettest, når Månen er i tiltagende; altså ved solopgang på det
ønskede sted. For så kan man finde en lille hvid plet så langt inde i
mørket som muligt. Det må da være et relativt højt bjerg. Og man kan
så følge det, til det bliver fuldt belyst. Dermed ser man også en
masse nye detaljer.

Ved aftagende måne (solnedgang) er det sværere, for da kan man ikke
uden forberedelse forudsige hvilke belyste dele, der vil holde længst
ind i mørket.

Man kan more sig med at beregne bjerghøjder ved at tage tid på
fænomenet.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-06-09 10:24

N. Foldager skrev bl.a.:
> [...]

> du så det, og selvfølgelig på mange andre højdedrag. Og
> jo hver 14 dag på lidt andre steder, når solen står op.

Jeg takker alle for input og gode råd.

Jeg glæder mig allerede til nætterne omkring næste halvmåne.
Det var jo netop på grund af de lyse nætter, som for tiden
begrænser megen anden amatørastronomi, at jeg gav mig til
at rette den "håndholdte" mod vores egen måne.

Det ser ud til at månens højeste bjergtoppe netop befinder
sig i Montes Apenninus-bjergkæden i den sydøstlige kant
af Mare Imbrium. De andre bjergkæder i nærheden, Montes
Caucasus og Montes Alpes ser også ud til at have nogle
ret høje toppe.

Her er et link til et billede, hvor månens "Kaukasusbjerge"
ligger lidt inde i mørket til højre, næsten som jeg så det
forleden. (Ved klik kan billedet forstørres):
http://www.wonderplanets.de/Mond/2002/Mosaik_271102_Big.jpg

--
Herluf :·)

Fra : Pep

Dato : 20-06-09 07:03

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> --
> Med venlig hilsen Herluf Holdt
> Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere

Iøvrigt er efteråret (sept.) det bedste tidspkt. på året
at betragte månen i sidste / 3.kvarter,
hvis man ikke ønsker at sidde oppe hele natten.
Da har den nemlig sin tidligste opgang,
og er højere placeret på himlen for os nordboere.
Den befinder sig da (for dén fase) højest på ekliptika,
dvs. tangerer jordens nordlige vendekreds.
Per