Højrekliks menu
Fra : Ukendt

Dato : 18-06-09 19:29

Hej,

ER der nogen der kender en god højrekliks menu til et link, som kan bruges
til sådan noget her:

Højrekliksmenu: VIS (index.asp?id=1)
Rediger (editpage.asp?id=1)

Højrekliksmenu: VIS (index.asp?id=2)
Rediger (editpage.asp?id=2)
og så videre
--
Anders Mikkelsen
www.designagroup.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-06-09 21:05

Anders Mikkelsen skrev:
> Hej,
>
> ER der nogen der kender en god højrekliks menu til et link, som kan
> [...]

Hvad med:

http://www.harelmalka.com/rightcontext/

Jeg aner ikke, om den er "accessible", men hvis det bare er til privat
brug, er det jo heller ikke så vigtigt. Firefox viser menuen - men også
den indbyggede menu, hvilket måske kan blive lidt irriterende. Måske kan
man udbygge det.

Google-search:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=custom+right+click+menu+javascript&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

MVH
Rune Jensen

--
Møde 2009 for deltagere af webdesigngrupperne
http://webdesigngruppen.dk/

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-06-09 21:23

Rune Jensen formulerede torsdag:

> [...]
> er det jo heller ikke så vigtigt. Firefox viser menuen - men også den
> indbyggede menu, hvilket måske kan blive lidt irriterende. Måske kan man

Bare for at commentere - siden har 22 fejl, som alle kommer af at der
anvende JScript og ikke javascript - der defineres nye attributer til
tags.
Højreklikseventen hedder oncontextmenu, så vidt jeg husker. Vil man
bruge den til noget andet, er fremgangsmåden at fange dette event, og
forhindre visningen af den normale menu, og med javascript gøre noget
andet.
Det indebærer at cleare eventen efter brug, men inden den normale menu
vises. Hvis hukommelsen ikke svigter endnu en gang, gøres det
forskelligt i forskellige browsere - hvilket formentlig er grunden til
at den vises i FF. Det givne link er ret specifikt rettet mod IE.
(Harel Malka)
Jeg mener en gang at have set mulighed for at tilføje noget til context
menuen, men det er så længe siden at jeg hverken kan huske hvordan
eller hvor.

I øvrigt er jeg enig med Jørgen : Don't mess with my browser!

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-06-09 21:49

Birger Sørensen skrev:

> I øvrigt er jeg enig med Jørgen : Don't mess with my browser!

Det er jeg også, helt klart, men det er til privat brug (så vidt jeg kan
læse), så skal jeg jo ikke bruge det, og så er det vel fint nok. Jeg har
også private sider, som er vildt grimme i koden og ikke-valide, men når
ingen andre ser dem eller skal se dem, nåhjah...

Iøvrigt var jeg slet ikke klar over, der bliver lavet sider i dag med
Jscript, er det ikke noget fake-Javascript-MS-specifikt? Nok bedre at
finde noget rigtigt JS, trods alt. Også hvis man senere vil udbygge.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-06-09 08:41

Den 18-06-2009, skrev Rune Jensen:

> [...]
> Jscript, er det ikke noget fake-Javascript-MS-specifikt? Nok bedre at finde
> noget rigtigt JS, trods alt. Også hvis man senere vil udbygge.

Jamen - jeg så ikke efter nogen datoer. Måske er det ikke fra i dag :oÞ

Har en gang lavet noget med en chat, hvor en admin kunne højreklikke
navne (chat-deltagere), for udvælgelse til specielle handlinger (sætte
som co-admin eller smide ud, f.eks.).
Funktionerne godt nok med "knapper" - men valget af person med
højreklik.
Venstreklik bruges til PM også for almindelige brugere, så det var
spærret - derfor løsning med højreklik for PM'er. Var så til gengæld
nødt til at spærre højreklik for almindelige brugere.
Anyways for en almindelig bruger ..

function NoClick( ev) {
   if ( window.event) {
      event.returnValue = false;
      }
   else {
      ev.stopPropagation();
      ev.preventDefault();
      }
   }

Forhindrer yderlige brug af eventen, i både IE og FF.
Jeg ved ikke om det gør som forventet i Opera. Og det er nok her Melka
springer over det lave gærde..

Admin kalder en anden funktion på oncontextmenu - denne anden starter
med at kalde NoClick(), og udfører derefter hvad den skal. (Sætte
brugernavn i en anden box).
Og det er så her spørgeren Anders, skal sættes sine link i en div eller
noget andet, som derefter skal vises. Det er vist ikke vanskeligere,
end at hvis man kan lave et CMS, kan man også finde ud af det.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-06-09 05:13

Birger Sørensen wrote:

> Jeg mener en gang at have set mulighed for at tilføje noget til context
> menuen, men det er så længe siden at jeg hverken kan huske hvordan
> eller hvor.

Du husker ikke helt forkert.
Jeg har siden IE4 haft en højreklik med 'validate this page'.
Den tager den aktuelle URI og smider til w3's validator.

Hvor jeg fandt den husker jeg dog ikke, og bruger FF til den slags.

Om det kan lade sig gøre (sikkerhedsmæssigt) i nyere IE'ere ved jeg heller
ikke.

Stig Johansen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 19-06-09 13:00

I IE8 kan det gøres fra "Developer Tools" (tryk F12).
Ikke lige højreklik men det tager ikke meget længere.

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-06-09 18:30

Jens Peter Karlsen wrote:

> I IE8 kan det gøres fra "Developer Tools" (tryk F12).
> Ikke lige højreklik men det tager ikke meget længere.

Fandt lige oprindelsen:
<http://htmlhelp.com/tools/widgets/>
Der er tale om, nærmest en installation, og min højreklik menu har jeg
bygget om til at køre w3's validator i stedet for den indbyggede.

Men i forhold til OP's spørgsmål, så ligger funktionaliteten der (hvis det
er IE-only).

Stig Johansen