Andet multimedie
bentjuul 3670
Toning ... Overgang .. Eller ?
Fra : Ukendt

Dato : 18-06-09 21:05

Hvis jeg har et billede som i den ene side skal have en overgang til en
farve - en baggrundsfarve på en hjemmeside.

Hvilket program kan det ? Gerne "hobbyprogrammer" - har adgang til paint.net
nu men kan ved ikke hvad funktionen hedder.

Det skulle gerne være sådan at man kunne lave hele overgangen på hele den
ene siden af 1 omgang.

Mvh. Allan

Fra : Rado

Dato : 20-06-09 07:16

Er det det her du mener:

http://zantra.dk/temp/transp

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-09 15:31

> Er det det her du mener:
>
> http://zantra.dk/temp/transp

Ja det er lige præcis det jeg mener.
Hvad hedder funktionen - eller hvordan laver man det ?

Mvh. Allan

Fra : Rado

Dato : 21-06-09 02:00

On Sat, 20 Jun 2009 16:31:26 +0200, "Allan M" <allan at allanm dot dk
¤#> wrote:

>Ja det er lige præcis det jeg mener.
>Hvad hedder funktionen - eller hvordan laver man det ?

Det kaldes "transparency" eller "gradient", afhængig af hvilket
program der er tale om. I Paint.NET hedder det gradient - du kan se
her hvordan du laver effekten:

http://zantra.dk/temp/paintnet-gradient/index.html

Du kan også bruge GIF i stedet for PNG (nogle, især ældre, browsere
kan have problemer med PNG), men her får du så kun 256 bit
farvedybde. Her skal du først oprette et nyt layer bagved billedet med
samme farve som baggrunden på websiden, og så herefter lave en
gradient på det layer der indeholder billedet. Jeg har tilføjet en GIF
udgave så du kan se forskellen:

http://zantra.dk/temp/transp