Hvor finder jeg et Micro-ITX kort med Sock~
Fra : Ivar

Dato : 16-06-09 20:31

Jeg har en sød lille HP, der ikke vil mere. Jeg skal bruge et
nyt bundkort. Det originale er dette kort fra Asus
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=en&cc=us&docname=c00910076&dlc=en

Problemet er at det er Micro-ITX, altså kun 19 x 17 cm og med
en Athlon 64. Hvor finder jeg et der passer fysisk?

Ivar Magnusson

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-06-09 22:45

Ivar wrote:

> Problemet er at det er Micro-ITX, altså kun 19 x 17 cm og med en Athlon
> 64. Hvor finder jeg et der passer fysisk?

Der er et udvalg her (mini-ITX boards med AM2)
<http://linitx.com/viewcategory.php?catid=208&pp=137,208>

Mini-ITX er ikke billigt, slet ikke det ret beskedne AM2 segment. MÃ¥ske
skulle du overveje at skifte CPUen mens du er i gang?

--
Jesper Lund

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-06-09 07:17

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> crashed Echelon writing

> Problemet er at det er Micro-ITX, altså kun 19 x 17 cm og med
> en Athlon 64. Hvor finder jeg et der passer fysisk?

ITX og ATX er jo en standard, så mon ikke ethvert Micro-ITX burde passe.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ivar

Dato : 17-06-09 16:00

Bjarke Andersen skrev:

> så mon ikke ethvert Micro-ITX burde passe.

Jo, et går jeg da ud fra. Problemet er at jeg har kun
fundet Micro-ITX med Atom eller mindre processorer.
Nu vil jeg kigge på Jespers link, det var sådan noget jeg
søgte.

Ivar Magnusson

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-06-09 21:03

Ivar wrote:

> Jo, et går jeg da ud fra. Problemet er at jeg har kun fundet Micro-ITX
> med Atom eller mindre processorer. Nu vil jeg kigge på Jespers link, det
> var sådan noget jeg søgte.

Btw, det hedder mini-ITX ikke micro-ITX.
<http://en.wikipedia.org/wiki/Mini-itx>
Jeg kan godt se at HP skriver micro-ITX, men det er forkert. Deres board
er også lidt atypisk ved at det er 19cmx17cm, mens mini-ITX er 17cmx17cm.
Det bør ikke betyde noget i praksis da det nye board bare er lidt
smallere, og skruehullerne ser ud til at passe med den korrekte mini-ITX
standard.

Hvis man vil bruge CPUer til LGA775 eller AM2 sockets, skal man efter min
mening have meget gode grunde til at vælge mini-ITX boards i stedet for
micro-ATX. Mini-ITX har langt højere priser og ringere udvalg. Det
primære marked for mini-ITX er Intel Atom og VIA C3/C7/Nano boards i
strømbesparende setups (min home server er 1.2 GHz fanless VIA C7).

--
Jesper Lund

Fra : Ivar

Dato : 18-06-09 20:15

Jesper Lund skrev:

> Hvis man vil bruge CPUer til LGA775 eller AM2 sockets, skal man efter min
> mening have meget gode grunde til at vælge mini-ITX boards i stedet for
> micro-ATX.

Micro-ATX er for stort til den computer jeg vil reparere.
Det er til en HP s3040 som denne:
http://www.trustedreviews.com/images/article/inline/5072-IMG7013s.jpg

Jeg forestillede mig blot at skifte bundkortet, og så være kørende
igen.
Men det er problematisk, der ikke noget nyt, der lige passer.

Ivar Magnusson

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-06-09 21:42

Ivar wrote:

> Jeg forestillede mig blot at skifte bundkortet, og så være kørende igen.
> Men det er problematisk, der ikke noget nyt, der lige passer.

Er det et problem at mini-ITX boards er 2 cm smallere end det som sidder
i maskinen? SÃ¥ vidt jeg kunne se passede skruehullerne?

--
Jesper Lund