AO
Fra : Inger Lise

Dato : 07-06-09 08:30

Er her nogen der ved om AO er nede?
Jeg kan godt logge ind, men får bare sorte firkanter når jeg vil læse siden.
Jeg vil godt finde ud af om det er hos mig problemet ligger.

Hilsen
Inger Lise

Fra : Ralph Hørberg

Dato : 07-06-09 08:38

"Inger Lise" <iholmstrup@nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> siden.
> Jeg vil godt finde ud af om det er hos mig problemet ligger.

Hej

Ja, AO har været nede siden torsdag eftermiddag.
Kommer nok først op at køre igen mandag, når der møder nogen igen.

Ralph Hørberg

Fra : Hugh Watkins

Dato : 07-06-09 08:41

Ralph Hørberg wrote:
> [...]
>
> Ja, AO har været nede siden torsdag eftermiddag.
> Kommer nok først op at køre igen mandag, når der møder nogen igen.

the image server is down again and again

and their technicians do not work at weekends

Hugh W

Fra : Inger Lise

Dato : 07-06-09 08:56

Tak for svarene. Jeg må så bare vente

Hilsen
Inger Lise

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 08-06-09 08:22

I det mindste er de åbenbart vendt tilbage til deres pind her mandag morgen,
for sitet er spærret, så de sidder nok og læser brugernes mails.
Fra undertegnedes er det ikke lige frem roser de får . . . .

Det preller desværrer nok bare af på dem. )

Flemming Svendsen.

Fra : Robert Piil

Dato : 08-06-09 08:56

Flemming Svendsen skrev:

> I det mindste er de åbenbart vendt tilbage til deres pind her mandag morgen,
> for sitet er spærret, så de sidder nok og læser brugernes mails.
> Fra undertegnedes er det ikke lige frem roser de får . . . .

Det var da en utrolig negativ ingangsvinkel. Kender du de vilkår de har
for drift af siden? Ved du om de lever op til det der forventes af dem
der bevilget pengene? Ved du om der er sammenhæng mellem hvad der
bevilges og hvad der forventes?

> Det preller desværrer nok bare af på dem. )

Forhåbentlig, men al erfaring viser at den slags feedback som regel gør
produktiviteten mindre.

--
Robert Piil

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 08-06-09 12:03

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bevilget pengene? Ved du om der er sammenhæng mellem hvad der bevilges og

Jeg ved ikke hvad de har råd til, men det er langt fra første gang dette
sker.
Så kan de jo passende lade roserne gå videre til de rette.

> Forhåbentlig, men al erfaring viser at den slags feedback som regel gør
> produktiviteten mindre.

Den erfaring har jeg ikke, og jeg ved ikke hvor du har den fra.

Men kig ind på siden med brugerrådsreferater: :

På et brugerrådsmøde 24. april 2009 gjorde Per Agerbæk opmærksom på en måde
man kunne meddele fejl på, og formanden ville se på forslaget, men er der
sket noget?

Jeg kan i hvertfald ikke få øje på det. Nu har vi juni.

Neden under står at "på Hanne Stegemüllers foranledning bliver ruden med
fejl udvidet!"

Disse medelelser er altid mere end yderst sparsomme, og som regel forældede.
Heller i denne omgang fandt man noget man kunne kloges af.

Hele pærevællingen foranledediger blot at DIS bliver oversvømmet med
spørgsmål om problemet som ingen brugere kan svare på.

Prøv at læse tråden i DIS
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?2,554702,page=1
F. Svendsen.

Fra : Robert Piil

Dato : 08-06-09 12:28

Flemming Svendsen skrev:

> Den erfaring har jeg ikke, og jeg ved ikke hvor du har den fra.

Min baggrund er 10 år med drift af store IT-installationer (langt større
end Statens arkiver).

> Men kig ind på siden med brugerrådsreferater: :

Hvad har det med at gøre, at tingene går ned en helligdag, og der ikke
er folk på arbejde før mandag?

Uanset hvormange fejlmeldinger der kommer, så nytter det jo ikke meget
før der er folk på arbejde. Uden at kende forholdene i detaljer, så er
jeg ret sikker på at bemanding i weekend/helligdage er et økonomisk
problem, som det ikke hjælper ret meget at klø sig i nakken over, hvis
ikke der følger penge med.

--
Robert Piil

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-06-09 15:44

Robert Piil <piil@nospam.dk> skrev Mon, 08 Jun 2009 13:27:55 +0200

>Hvad har det med at gøre, at tingene går ned en helligdag, og der ikke
>er folk på arbejde før mandag?

Siden gik *ikke* ned en helligdag. Den gik ned allerede om eftermiddagen
dagen før grundlovsdag.

Og man må vel iøvrigt forvente, at i en biks af den størrelse er der
mindst een af medarbejderne der har adgang til siden hjemme fra.

Måske kunne han ikke rette fejlen, men han kunne dog i det mindste lægge
en besked til brugerene. For det var jo 'kun' dataserveren der var gået
ned, selve siden kørte jo hele tiden.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 08-06-09 16:09

UPS - - - Nedenstående gik forkert, mange gange UNDSKYLD!!

> [...]
> ret sikker på at bemanding i weekend/helligdage er et økonomisk problem,
> som det ikke hjælper ret meget at klø sig i nakken over, hvis ikke der

Tjahh - - og sådan kunne man blive ved, og ovenstående har du da ret i, men
fakta er at rigtig mange bliver fustrerede og har ingen tålmodighed.
Ligefrem bemanding er slet ikke nødvendigt - vi brugere ville stille os
glade og tilfredse hvis man blot ville lægge en besked som f. ex: "Vi
beklager vi har et nedbrud, vi forsøger at rette fejlen hurtigst muligt."

Det kan vel ikke koste alverden?
Og de er på ferie, ja, men meddelelsen kunne såmænd lægges på sitet fra en
hvilken som helst opkoblet computer fra et hvilket som helst sted på kloden.

Hvis AO nu havde en aftale, at man meddelte nedbrudet til en bestemt
e-postadresse, så kunne skiltet sættes på siden i løbet af to minutter, og
"vagten" kunne gå ud i solen og nyde det til hverdagen begynder igen.

Det ville sikkert være nemt at finde en person hos DIS der ville påtage sig
dette for en slik ) hos DIS er der til stadighed moderator på.

Men nu er der jo hul igennem, og så må vi håbe det holder en tid.

Flemming Svendsen

Fra : Robert Piil

Dato : 08-06-09 18:33

Flemming Svendsen skrev:

> [...]
> glade og tilfredse hvis man blot ville lægge en besked som f. ex: "Vi
> beklager vi har et nedbrud, vi forsøger at rette fejlen hurtigst muligt."

Frustrationen kan jeg sagtens sætte mig ind i, man skal bare ikke bilde
sig ind, der kommer noget positivt ud af at give den luft.

> Det kan vel ikke koste alverden?
> Og de er på ferie, ja, men meddelelsen kunne såmænd lægges på sitet fra en
> hvilken som helst opkoblet computer fra et hvilket som helst sted på kloden.

Det er altså ikke alle steder man kan få folk til at arbejde gratis,
selvom det er nok så små opgaver man beder dem om.

> [...]
>
> Det ville sikkert være nemt at finde en person hos DIS der ville påtage sig
> dette for en slik ) hos DIS er der til stadighed moderator på.

Der kan sikkert være nogle politiske grunde til at man ikke ønsker at
blande frivillige ind i det.

> Men nu er der jo hul igennem, og så må vi håbe det holder en tid.

Ja, det er noget sværere at bevare pessimismen når tingene virker.

--
Robert Piil

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-06-09 16:22

Robert Piil <piil@nospam.dk> skrev Mon, 08 Jun 2009 09:56:20 +0200

>Det var da en utrolig negativ ingangsvinkel. Kender du de vilkår de har
>for drift af siden?

Kære Robert Phil: Kender du i det hele taget selv ret meget til AO.?

Kender du alle de problemer der har været i tidens løb.?

Kender du de frustrationer hundredvis af brugere er efterladt i når
serveren er nede i flere dage i træk - og der ikke kommer en lyd fra
AO.?

Ellers skulle du måske orientere dig lidt i den retning, før du korekser
folk der har fulgt Ao lige fra starten.

Prøv at gå ind på siden:
http://www.dis-danmark.dk/forum/list.php?2

og læs tråden "Fejl omkring AO - juni 2009 -", med mere end 100 indlæg
bare fra de sidste 3-4 dage. Så vil du opdage, at Flemming ihvertfald
ikke står alene med sin holdning.

--
mvh, A:\Feldborg
http://hammerum-herred.dk/

Fra : Robert Piil

Dato : 08-06-09 18:30

Arne Feldborg skrev:

> Kære Robert Phil: Kender du i det hele taget selv ret meget til AO.?

Jeg ved ikke om det er en spydighed eller en fejl, men mit navn staves
altså Piil.

> Kender du alle de problemer der har været i tidens løb.?

Jeg har kun hørt om dem her fra gruppen, og jeg havde indtrykket at
problemerne var langt størst for en tre-fire år siden, og at problemerne
siden har været sporadiske i den sammenhæng. Jeg er ikke selv vildt
aktiv, så jeg kan ikke huske at have oplevet problemer.

> Kender du de frustrationer hundredvis af brugere er efterladt i når
> serveren er nede i flere dage i træk - og der ikke kommer en lyd fra
> AO.?

Jeg har hørt dem omtalt ind imellem, og jeg ved godt fra mit job at det
er uendeligt vigtigt at informere om fejl - og mht. brugertilfredshed
måske endda endnu vigtigere at rette dem. Vi er slet ikke uenige om at
der er rigelig plads til forbedringer.

> [...]
>
> og læs tråden "Fejl omkring AO - juni 2009 -", med mere end 100 indlæg
> bare fra de sidste 3-4 dage. Så vil du opdage, at Flemming ihvertfald

Jeg følger ikke med på dis-danmark, men det overrasker mig ikke. Det jeg
reagerede mod, var forventningen om at der skulle komme noget positivt
ud af (hvad jeg opfattede var) en smædemail til AO omkring problemerne.

Jeg er helt bevidst om at det er ganske naturligt at lade sine
frustrationer få afløb, men man skal ikke bilde sig ind at der kommer
noget positivt ud af det - specielt ikke hvis det er almindelige
IT-arbejdere der sidder i den anden ende af den mail.

Jeg vælger at se AO som en fantastisk service (når den virker) og glæde
mig over det - på trods af det kunne være bedre.

Til dine forslag om have adgang til siden hjemmefra, så kræver det jo at
man enten har en medarbejder der vil arbejde gratis eller at man
aflønner en for at have vagt. Jeg ved godt at det kan lyde kostbart for
slægtsforskere der har lagt mange frivillige arbejdstimer i at
tilvejebringe nogle af de data der er tilgængelige, men ikke desto
mindre er det nok ikke noget urealistisk scenarie, med mit kendskab til
- ellers meget samvittighedsfulde of dygtige - IT-folk.

--
Robert Piil

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-06-09 19:00

Robert Piil <piil@nospam.dk> skrev Mon, 08 Jun 2009 19:30:09 +0200

>Jeg har kun hørt om dem her fra gruppen,

Gruppen her er stort set død, og hvis du kun har dine informationer
herfra, så er det jo sagens natur begrænset hvor meget du har kunnet
følge med i udviklingen.

Dit angreb på Flemming var efter min mening helt ude af proportioner,
især da når du hverken kender den aktuelle situation eller det konkrete
indhold af hans mail til AO.

Folks frustrationer skyldes *ikke* den manglende adgang, men den
manglende information om en fejl der denne gang strakte sig over 4 dage.

Når folk kan komme ind på siden, kan vælge amt og sogn osv., men ingen
billeder får hjem tror de uværgeligt, at det er en fejl på deres eget
system - og det er det der udløser de mange indlæg, hvor folk ber om
hjælp til at finde fejlen.

Uanset hvad du måtte mene om week-end arbejde, så kan man i dagens
Danmark ikke være ansat som ansvarlig it-medarbejder i et større
foretagende uden at have een eller anden form for vagtordning - som jo
naturligvis kan udføres fra et hvilket som helst sted i landet fra en
bærbar computer med mobilt internet adgang.

Fra : Robert Piil

Dato : 08-06-09 19:36

Arne Feldborg skrev:

> Dit angreb på Flemming var efter min mening helt ude af proportioner,
> især da når du hverken kender den aktuelle situation eller det konkrete
> indhold af hans mail til AO.

Angreb er måske nok at overfortolke mit indlæg. Det eneste jeg skriver
der kan opfattes i den retning, er at jeg synes det er en meget negativ
indgangsvinkel til problemet.

Det behøver jeg da ikke have den store specifikke viden for at mene. Nu
har du oplyst mig, og jeg mener stadig det er en ufrugtbar måde at give
udtryk for sin utilfredshed på.

> Folks frustrationer skyldes *ikke* den manglende adgang, men den
> manglende information om en fejl der denne gang strakte sig over 4 dage.

Hvis nu der ikke er penge til at have bemanding i weekenden, hvad er det
så lige de skulle kunne gøre ved det?
(Lige det ved jeg så ikke noget konkret om, men det er da en plausibel
forklaring, med mit overfladiske kendskab til offentlig IT-drift).

> [...]
> billeder får hjem tror de uværgeligt, at det er en fejl på deres eget
> system - og det er det der udløser de mange indlæg, hvor folk ber om

Det kan jeg sagtens følge - der er vi er slet ikke uenige. Der burde
være information til brugerne.

> [...]
> naturligvis kan udføres fra et hvilket som helst sted i landet fra en
> bærbar computer med mobilt internet adgang.

Hvis der ikke følger penge med til en vagtordning, er der ikke mange af
mine medarbejdere, der ville løfte en finger. Om det er mennesker som
jeg mener er både meget ansvarlige og kompetente. Noget helt andet er så
at hvis vi leverede den service til vores kunder, så ville de hurtigt
bede om en pris på at få etableret overvågning, hvis ikke de kunne kræve
det i den eksisterende aftale.

Er problemet ikke, at SA ikke vil ofre de penge en vagtordning koster?
Det kan man så brokke sig over, men der skal man nok ikke gå efter dem,
der står for driften af siden.

Nå, jeg kan mærke jeg falder mere og mere over i rollen som forsvarer
for SA, og det var slet ikke meningen. Jeg har dog - en måske naiv - tro
på at de folk der driver IT der, gør det bedste dig kan, indenfor de
rammer de har. Hvorfor skulle de dog ikke det.

Det jeg opponerede imod var at nogen kan tro på at der kommer noget
positivt ud af at skælde IT-folk ud over systemerne ikke er stabile. Det
tror jeg ikke på der kan.

--
Robert Piil

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-06-09 23:07

Robert Piil <piil@nospam.dk> skrev Mon, 08 Jun 2009 20:36:28 +0200

>Det behøver jeg da ikke have den store specifikke viden for at mene. Nu
>har du oplyst mig, og jeg mener stadig det er en ufrugtbar måde at give
>udtryk for sin utilfredshed på.

Ja. Det er ufrugtbart, at klandre folk for deres omtale af en situation
du ikke havde sat dig ind i, og for at skrive en mail hvis indhold du
ikke kendte.