Hvorfor folder alle menuer sig ikke ud?
Fra : Kurt G

Dato : 02-06-09 21:47

Jeg har prøvet at ændre lidt på en af Jørgen Farums menuer fra en af hans
bøger, nemlig denne her:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/figur16-21.html

Det eneste, som jeg har gjort er at tilføje nogle flere menupunkter samt
fjerne en linie i css-en, så menuen bliver lodret.
Men kun de første 5 menupunkter folder sig ud, det er det antal menuer, som
var i den oprindelige menu.
Se mit forsøg her:
http://www.guldbaek.net/MenuTest/index.htm

Er der noget kode et sted i javaskriptet, der sætter antal af menupunkter?

Mvh Kurt

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-06-09 22:10

Kurt G skrev:
> [...]
> http://www.guldbaek.net/MenuTest/index.htm
>
> Er der noget kode et sted i javaskriptet, der sætter antal af menupunkter?
Nej, ved hver mouseover skal undermenuen vises. Men i den
konstruktion skal de jo også flyttes til højre.
Jeg kan ikke lige se, hvor fejlen ligger. Og i det
hele taget er der ingen grund til at bruge JavaScript
pg en hulens masse inline event handlers.

http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks06.html

er meget nemmere at lave forklaringen er i artiklen
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Kurt G

Dato : 05-06-09 13:09

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg kan ikke lige se, hvor fejlen ligger. Og i det
> hele taget er der ingen grund til at bruge JavaScript
> pg en hulens masse inline event handlers.

KLIPPET

Mit problem med denne menu er, at den folder ud til højre.
Da 'kunden' meget gerne vil have rammer, da menuen så ikke forsvinder,
kommer denne menu til at fylde alt for meget i bredden. Derfor vil jeg gerne
have den omtalte menu til at virke rigtigt.
Når man ser den i FP2003's "Eksempel", virker den OK.

Mvh Kurt

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-06-09 16:42

Kurt G skrev:

> [...]
> have den omtalte menu til at virke rigtigt.
> Når man ser den i FP2003's "Eksempel", virker den OK.

Jeg aner ikke hvad "FP2003's eksempel" er for noget,
men en menu skal selvfølgelig virke i en browser.

Det er heldigvis lykkes mig at glemme stort set alt
om rammer - det er simpelthen så dødt. Det er overhovedet
ikke noget problem at konstruere en webside med en
menu, der altid er synlig. Jeg synes også du for nylig
har fået råd fra Erik Ginnerskov om dette.

Men tilbage til sagen, du har forsøgt at lave
en JavaScript-drevet navigationsbjælke
om til et lodretstillet menupanel. Derfor gav jeg dig
et link til et menupanel. Hvis det er en frame i et
frameset skal den frame vel bare ha' et højere z-index
end den eller de øvrige frames?

Det princip, jeg beskriver i
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks06.html

kan næsten uden videre laves om til en navigationsbjælke, se
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks09.html

Og som sagt - drop de der frames: begge disse menuer kan
uden videre fikseres i forhold til browservinduet.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Kurt G

Dato : 05-06-09 17:41

> [...]
> et link til et menupanel. Hvis det er en frame i et
> frameset skal den frame vel bare ha' et højere z-index

Jeg ved ikke, om det virker i frames.

> [...]
>
> Og som sagt - drop de der frames: begge disse menuer kan
> uden videre fikseres i forhold til browservinduet.

OK!

Men uanset frames/ikke frames, så forstår jeg ikke, ar menuen kun folder ude
på halvdelen af menuerne!

Mvh Kurt

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-06-09 23:45

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Hvis det er en frame i et
> frameset skal den frame vel bare ha' et højere z-index
> end den eller de øvrige frames?

z-index virker ikke i forhold til frames, det kan kun på positionerede
elementer.

En af ulemperne ved frames er, at en foldeud-menu skal have den nødvendige
plads i sin egen ramme - plads, der så permanent er fratrukket pladsen til
sidens indhold.

Er menuen i stedet indsat med ssi, kan udfoldningen sættes til midlertidigt
at dække over noget af indholden.

http://www.html-faq.dk/2009.asp

Erik Ginnerskov

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-06-09 17:29

Erik Ginnerskov skrev:

> z-index virker ikke i forhold til frames, det kan kun på positionerede
> elementer.

Jeg gider ikke en gang efterprøve det, men alligevel:
Er du sikker? Når jeg er i tvivl fordi jeg i sin
tid har brugt menusystemer (HV-menu og Peter Belesis)
hvor undermenuerne kun foldes ud over en frame-kant...

(Yes, jeg har lavet sites med frames Men det
var i et andet århundrede...)

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-06-09 20:30

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Er du sikker? Når jeg er i tvivl fordi jeg i sin
> tid har brugt menusystemer (HV-menu og Peter Belesis)
> hvor undermenuerne kun foldes ud over en frame-kant...

Jeg har ikke set et fungerende eksempel på, at det kunne lade sig gøre.

Jeg har et eksempel, i frames:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/frame.htm

Og samme menu ude af framesettet:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fmenu.asp

I førstnævnte kan man lige ane venstre kant af undermenupunkterne til første
menupunkt i hovedmenuen. I andet eksempel ses undermenuen fint.

> (Yes, jeg har lavet sites med frames Men det
> var i et andet århundrede...)

Ditto - en gang i forrige årtusinde.

Erik Ginnerskov

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 11-06-09 21:41

http://www.milonic.com/menu/frames/
--
Kerim

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-06-09 18:17

Kerim Ellentoft wrote:

> http://www.milonic.com/menu/frames/

OK, ved hjælp af store komplicerede javascripts kan det åbenbartla' sig gi'
sig. Men skal vi ikke glemme det og komme videre med framesfrit design.

Erik Ginnerskov