BIOS fejl Via MG med Via CPU
Fra : Nederbasse

Dato : 01-06-09 20:03

Hej

Jeg har en lille pc med Via mb og Via CPU som kommer med denne fejl når den
bliver tændt:

CMOS checksum error - Defaults loaded
Warning CPU has been changed
Please re-enter CPU settings in the CMOS setup and remember to save before
quiting

Jeg kan ikke finde nogle CPU settings i BIOS som er en Phoenix bios

Jeg kan finde L2 cache og det er alt

Hvad skal jeg se efter?

Jeg har ingen manual

Nederbasse

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-06-09 20:38

On Mon, 1 Jun 2009 21:03:02 +0200, "Nederbasse" <mapslit@gmail.com>
wrote:

> [...]
>quiting
>
>Jeg kan ikke finde nogle CPU settings i BIOS som er en Phoenix bios

Prøv at nulstille CMOS'en ved at flytte reset jumperen
frem-og-tilbage. Det er ofte løsningen på den type obscure
problemer....

>Jeg har ingen manual

Lyder som et VIA Epia bundkort - I så fald kan manualen findes på
http://www.viaarena.com/

Hvis du vil ha' mere kvalificeret hjælp. så skal vi ha' dentificeret
bundkortet. Mon ikke der står et type nummer på bundkortet ?
Alternativt kan teksten fra BIOS opstarts siden hjælpe os på vej...

<mlr>

Fra : Nederbasse

Dato : 01-06-09 21:11

> [...]
> bundkortet. Mon ikke der står et type nummer på bundkortet ?
> Alternativt kan teksten fra BIOS opstarts siden hjælpe os på vej...

Du har ret, det er et EPIA M(L) MB jeg fandt en gammel Everest rapport på
den

CMOS checksum error - Defaults loaded ... er teksten som står på skærmen
når jeg vil starte den

Trykker jeg på F1 starter den booter den men HD'en har en del fejl

Nederbasse

Fra : Nederbasse

Dato : 02-06-09 18:54

SNIP

> [...]
> bundkortet. Mon ikke der står et type nummer på bundkortet ?
> Alternativt kan teksten fra BIOS opstarts siden hjælpe os på vej...

BIOS har været nulstillet uden resultet
se http://neder.dk/bios_error.jpg

Lars

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-06-09 19:17

On Tue, 2 Jun 2009 19:53:54 +0200, "Nederbasse" <mapslit@gmail.com>
wrote:

>BIOS har været nulstillet uden resultet
>se http://neder.dk/bios_error.jpg

Ok...

Men så kan det jo næsten kun være batteriet til CMOS'en der er løbet
tør. Det psser også fint med checksumfejlen. Den missede jeg lige i
føste omgang, hvor jeg kun fokuserede på CPU fejlmeldingen...
- Smut lige forbi tanken eller døgneren og køb et nyt batteri...

Hvis ikke det løser problemet, må der være et hardware problem på
bundkortet....

<mlr>