Hvorfor er køleribber sorte ?
Fra : Per

Dato : 29-05-09 17:11

Hej NG !

Hvorfor er køleribber bagpå fx. en stabiliseret strømforsyning som oftest
sorte og ikke hvide eller blanke ?

mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-09 18:12

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej NG !
>
> Hvorfor er køleribber bagpå fx. en stabiliseret strømforsyning som oftest
> sorte og ikke hvide eller blanke ?

For optisk at tage sig ud af mindst muligt. Køleribber er jo ikke noget man
praler med, men må leve med som et nødvendigt onde.

Køleribberne på CPUkølerne i en computer er derimod næsten aldrig sorte, men
står i rå metal - Kobber eller aluminium.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Per

Dato : 29-05-09 18:15

Frodo Nifinger wrote:

> For optisk at tage sig ud af mindst muligt. Køleribber er jo ikke
> noget man praler med, men må leve med som et nødvendigt onde.

Dvs. Man går på kompromis mht. køleevne i forhold til udseende ?

Sort optager jo varmen fra lys meget mere end lyse farver - så hvis
køleribben står i sollys er det ikke så godt, som hvis det var en
hvid/metalisk køleribbe ?

mvh. Per

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 29-05-09 19:35

"Per"
> Sort optager jo varmen fra lys meget mere end lyse farver - så hvis
> køleribben står i sollys er det ikke så godt, som hvis det var en
> hvid/metalisk køleribbe ?

Et sort legeme udsender mere energi pr. sekund end et hvidt legeme, hvis de
begge har samme temperatur (som er over omgivelsernes temperatur).

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-05-09 20:33

Regnar Simonsen skrev:

> Et sort legeme udsender mere energi pr. sekund end et
> hvidt legeme, hvis de begge har samme temperatur (som er over
> omgivelsernes temperatur).

Så burde man jo male alle radiatorer sorte. Jeg troede
faktisk at det var omvendt.

Hvad så med køleribber i totalt mørke? Er farven ikke
ligegyldig der?

--
Herluf :·)

Fra : Morten

Dato : 30-05-09 09:08

> Så burde man jo male alle radiatorer sorte. Jeg troede
> faktisk at det var omvendt.

Helt korrekt. Det er dog vist de færreste der synes at sorte radiatorer er
specielt kønne. Og hvis det er dit eget anlæg betyder det såmænd ikke
alverden, for varmer du med x antal Wh, så afgives de bare lidt hurtigere
ved sorte radiatorer, mens de ved vide lidt langsommere, men det udlignes
lidt ved en højere temperatur.

Har du derimod fjernvarme og måler på radiatoren - ja, kan du leve med den
sorte farve, så kan du faktisk "spare" noget varme dér, da du så vil kunne
så samme mængde energi ud af den ved lavere temperatur (tilbageløbsvandet
får dermed lavere temperatur).

> Hvad så med køleribber i totalt mørke? Er farven ikke
> ligegyldig der?

Nej, der er samme effekt. Et sort legeme er bedre til at afgive og modtage
strålevarme end et hvidt.
Hemmeligheden ligger i den infrarøde del af spektret, som man ikke kan se,
men derimod mærke som strålevarme.

Mvh
Morten

Fra : Max

Dato : 30-05-09 12:40

Hej Morten

> Har du derimod fjernvarme og måler på radiatoren - ja, kan du leve
> med den sorte farve, så kan du faktisk "spare" noget varme dér, da du
> så vil kunne så samme mængde energi ud af den ved lavere temperatur

Hvis man har fjernvarme og kaloriemåler på, hvilket der er det eneste
rigtige, ja så hjælper den fidus nu ikke.

--
Mvh Max

Fra : Ivar

Dato : 30-05-09 13:23

Max skrev:

> Hvis man har fjernvarme og kaloriemåler på, hvilket der er det eneste
> rigtige, ja så hjælper den fidus nu ikke.

Hvorfor er det, det eneste rigtige?

Ud fra en energi-betragtning, vil det optimale vil være, at
returvandet er maksimalt afkølet, så man ikke skal bruge energi
på at pumpe mere vand rundt end nødvendigt.
Kaloriemålere er ikke motiverende for dette.

Ivar Magnusson

Fra : Max

Dato : 30-05-09 13:59

Hej Ivar

> Kaloriemålere er ikke motiverende for dette.

Nu kan kaloriemålere jo andet end bare måle kalorier,
så hvis vi skal snakke energi politiske korrekt, ja så
kan de såmændt godt vinde alligevel.

--
Mvh Max

Fra : Ivar

Dato : 30-05-09 14:15

Max skrev:

> Nu kan kaloriemålere jo andet end bare måle kalorier,
> så hvis vi skal snakke energi politiske korrekt, ja så
> kan de såmændt godt vinde alligevel.

Du svarede ikke på spørgsmålet om, hvorfor kaloriemålere
er det eneste rigtige.

Ivar Magnusson

Fra : Max

Dato : 30-05-09 14:48

Hej Ivar

> Du svarede ikke på spørgsmålet om, hvorfor kaloriemålere
> er det eneste rigtige.

Fordi de gør at jeg betaler præcist for det jeg bruger.

--
Mvh Max

Fra : Ivar

Dato : 30-05-09 15:12

Max skrev:

> Fordi de gør at jeg betaler præcist for det jeg bruger.

Så skal du skrive, at det er det eneste rigtige udfra et
millimeter-demokratisk synspunkt. For ud fra et energi-effektivt
synspunkt, er det ikke ideelt.

Ivar Magnusson

Fra : Max

Dato : 30-05-09 17:31

Hej Ivar

> Så skal du skrive, at det er det eneste rigtige udfra et
> millimeter-demokratisk synspunkt. For ud fra et energi-effektivt
> synspunkt, er det ikke ideelt.

Jeg går ud fra at dem jeg har valgt til at styre fjernvarmeværket
tager sig af de energieffektive.

--
Mvh Max

Fra : Klaus G.

Dato : 04-06-09 06:39

> Så skal du skrive, at det er det eneste rigtige udfra et
> millimeter-demokratisk synspunkt. For ud fra et energi-effektivt
> synspunkt, er det ikke ideelt.
Og DER fik du så fyret din lille sætning afsted, som du havde brygget på i
snart to timer... Kom dog videre menneske!

--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-09 20:58

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev:

> Ud fra en energi-betragtning, vil det optimale vil være, at
> returvandet er maksimalt afkølet, så man ikke skal bruge energi
> på at pumpe mere vand rundt end nødvendigt.
> Kaloriemålere er ikke motiverende for dette.

Hvorfor ikke?

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 31-05-09 21:23

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvorfor ikke?

Som eksempel kan vi blive ved trådens emne. En der betaler pr. kalorie
vil ikke være økonomisk motiveret for at optimere sine radiatorer.
Han vil blot lade varmeværket pumpe det ekstra vand rundt.

Ivar Magnusson

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-09 22:14

> [...]

> vil ikke være økonomisk motiveret for at optimere sine radiatorer.
> Han vil blot lade varmeværket pumpe det ekstra vand rundt.

Åh ... jeg tænkte ikke på kaloriemålere i en præcis betydning.
Her i ejendommen har vi målere der måler varmen på radiatoren.
Der giver det pote at holde temperaturen nede, og det slår også
igennem på returvandet.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-06-09 07:13

Morten wrote:
> [...]
> kunne så samme mængde energi ud af den ved lavere temperatur
> (tilbageløbsvandet får dermed lavere temperatur).

Gælder det også, hvis ens varmeforbrug måles via en fordampningsmåler?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Morten

Dato : 02-06-09 17:36

> Gælder det også, hvis ens varmeforbrug måles via en fordampningsmåler?

Ja, for de fungerer (lidt) som de elektroniske jeg tænker på (selvom de er
lidt mere retfærdige på andre punkter).

Ja, det vil også kunne give noget, da radiatoren igen ikke skal være helt så
varm for at kunne afgive samme mængde energi til omgivelserne. Og da måleren
har direkte kontakt med radiatoren har den altid samme temperatursom
radiatoren og jo lavere temperatur, jo lavere fordampning.

Men hvis radiatoren står et sted hvor solen skinner lige ind på den kan
regnestykket dog godt blive lidt komplext, for er radiatoren sort ja, så
varmes den jo temmelig meget mere af solen og dermed også måleren.

De elektroniske, der måler forskellen mellem bagsiden (mod radiatoren) og
forsiden lider vel lidt af samme problem i sol-tilfældet, da den jo ikke kan
skelne hvorfor radiatoren er temmelig varm, men blot konstatere det. Man
kunne selvfølgelig give den med samme maling som radiatoren og dermed give
den samme termiske profil og dermed mindre forskel mellem for og bagside ved
udefra kommende strålevarme, men hvor du (mig bekendt) er fri til at male
din radiator (relevant med varme fra andre steder end egen installation) i
den farve du ønsker er jeg ikke så sikker på dem der administrerer måleren
er så glad for du maler den. Og det gælder naturligvis kun de elektroniske.
Fordampningsmålere er det vel nærmest ubetydeligt, da størstedelen af varmen
til fordampning jo alligevel kommer fra radiatoren når den står i solen.

Mvh
Morten, der har tænk på om det vil kunne svare sig at lave en lille
installation af blæsere med meget lav hastighed (og dermed ingen støj) over
radiatoren, men er usikker på hvornår strømregningen æder besparelsen (dog
må man jo huske på at strømmen til blæserne jo faktisk også går til
opvarmning) :)

Fra : Hans Jensen

Dato : 03-06-09 15:37

Morten skrev:

> [...]
> over radiatoren, men er usikker på hvornår strømregningen æder
> besparelsen (dog må man jo huske på at strømmen til blæserne jo faktisk
Solceller der driver blæserne er svaret vel ? ! :)

Personligt er jeg glad for jeg bor et sted for varmeafregning sker ved
at temparaturforskellen mellem det indløbende vand og det udløbende
måles istedet :)

Fra : Morten

Dato : 03-06-09 21:40

> Solceller der driver blæserne er svaret vel ? ! :)

Jojo, men der så lige den hage at så kører de jo kun når der er sol med
mindre vi indregner omkostninger til batteri. Og når solen skinner er der jo
mindst brug for det, da man må formodes at ville holde så konstant
temperatur som muligt.

Og dels koster de noget i indkøb modsat blæsere og små strømforsyninger man
kan "få smidt i nakken" alle steder hvor folk/venner/en selv/alle
mulige/osv. smider elektronikaffald ud. Hvis man da ikke ligefrem selv er
leverandør f.eks. en ting der går i stykker, så virker mange ting jo i den
alliegevel ;)

Men det er nok ikke alverden med strøm hvis man vælger nogle fornuftige
blæsere og strømforsyninger og som sagt skal de ikke køre ret hurtigt. Selv
en stille luft betyder rigtig meget - noget som mange PC-fabrikanter
desværre overser - jeg har med stor succes dæmpet praktisk talt alle mine
stationære PC'er og de har holdt fint. Uden køling - brandvarme - med svag
luftstrøm ja, lidt varmere end ved fuld knald, men en temperatur
komponenterne sagtens burde tåle - og det viste sig jo også at holde i
praksis, de kørte i årevis mange timer om dagen.
Og det er jo et meget godt illustrativt eksempel og forsøg i praksis på
effekten ved blæserne. PC'en afsætter samme effekt uanset om luften strømmer
stille og roligt eller kun ved konvektion og over tid skal den af med samme
varme uanset - ellers stiger temperaturen jo uendeligt. Men hvor den uden
svag luftstrøm skal blive temmelig varm for at få et afsæt, der svarer til
strømforbruget, så skal den med svag luftstrøm ikke blive ret varm for at få
samme afsæt.

> Personligt er jeg glad for jeg bor et sted for varmeafregning sker ved at
> temparaturforskellen mellem det indløbende vand og det udløbende måles
> istedet :)

Hehe ;)

Tror nu det er de færreste der gider male dem sorte og/eller lave blæsere,
så de er nu ikke så uretfærdige igen. Der er jo også dem, der går den
modsatte vej og monterer radiatorskjulere. De bidrager positivt til andres
regnskaber.
I hvert fald hvis man som mig bor et sted, hvor foreningen har eget
varmeanlæg og man derfor hæfter forholdsmæssig i bebyggelsens samlede
forbrug og ikke pr. absolut afregning til ét eller andet fjernvarmeanlæg.

Mvh
Morten

Fra : Ivar

Dato : 29-05-09 20:29

Frodo Nifinger skrev:

> [...]

> Køleribberne på CPUkølerne i en computer er derimod næsten aldrig sorte, men
> står i rå metal - Kobber eller aluminium.

Nej, sorte køleplader afgiver bedre strålingsvarme end blanke.
Sorte køleplader er ikke bedre til at afgive varme til luft, derfor
bruges de normalt ikke der, hvor der er blæsere.

http://homepages.which.net/~paul.hills/Heatsinks/HeatsinksBody.html#4.8

Ivar Magnusson

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 30-05-09 11:49

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> writes:

> Nej, der er samme effekt. Et sort legeme er bedre til at afgive og
> modtage strålevarme end et hvidt.
> Hemmeligheden ligger i den infrarøde del af spektret, som man ikke kan
> se, men derimod mærke som strålevarme.

Så der ville være store penge i en hvid maling der var "sort" i kun
den infrarøde del af spektret :)

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen

Fra : Morten

Dato : 02-06-09 08:49

> Så der ville være store penge i en hvid maling der var "sort" i kun
> den infrarøde del af spektret :)

Jep, men problemet er at det er slet ikke så nemt som det lyder!

Mvh
Morten

Fra : Kim Christensen

Dato : 31-05-09 14:21

On 30 Maj, 18:30, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Ivar

> Jeg går ud fra at dem jeg har valgt til at styre fjernvarmeværket
> tager sig af de energieffektive.

Her hvor jeg bor (Sønderborg) har man lavet et kompromis: Der betales
for aftaget energi -vi måler det i GJ ;) dvs temperaturen på
returvandet bliver målt. Stiger temperaturen på returvandet til et
gennemsnit over 30 grader C skal forbrugeren betale en sanktion for
manglende afkøling af vandet.
Det kan bringes til at fungere, selv med hvidmalede radiatorer.

Hilsen Kim

Fra : Ivar

Dato : 31-05-09 21:27

Kim Christensen skrev:

> Stiger temperaturen på returvandet til et
> gennemsnit over 30 grader C skal forbrugeren betale en sanktion for
> manglende afkøling af vandet.

Det er normalt for dem der betaler pr. kalorie, at de skal
mindst have en vis afkøling af vandet. Men opnår man det, kan
man være ligeglad med om man kan gøre det bedre.

Ivar Magnusson

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 01-06-09 07:34

Per wrote:
> Hej NG !
>
> Hvorfor er køleribber bagpå fx. en stabiliseret strømforsyning som
> oftest sorte og ikke hvide eller blanke ?
>
> mvh. Per

Hej Per

Det er ligemeget hvilken menneskesynlig (ca. 400-700nm) farve en
køleplade har.

Det der derimod er vigtig er hvilken "farve" kølepladen har ved
Termisk-IR, MIR (langbølget infrarød varmestråling):

Termisk-IR, MIR, varmestråling:
http://da.wikipedia.org/wiki/Infrar%C3%B8d_str%C3%A5ling
Citat: "...
MIR, termisk-IR (5–30 um)
....."

Sorteloxeret aluminium er vist "tilfældigvis" noget "sortere" ved
termisk-IR, MIR frekvenser/bølgelængder end ubehandlet aluminium (en
yderst tynd Al2O3-(korund)hinde).

http://da.wikipedia.org/wiki/Korund

-

Hvis kølepladen bliver sat i solen, vil den bedste overflade være én som
reflekterer synligt lys (ca. 400-700nm) og NIR (kortbølge infrarød
stråling 0,7-5 um) - og som let kan udsende og modtage MIR, termisk-IR
(5–30 um).

-

F.eks. har en klapperslange har to termisk-IR, varmestrålingsfølsomme
organer i hovedet. Så den er skabt til varmblodede byttedyr.

http://www.britannica.com/EBchecked/topic/591718/thermoreception/64741/Thermoreceptors-in-vertebrates
Citat: "...
Thermoreceptors in vertebrates » Reptiles and amphibians
Rattlesnakes and pit vipers in the subfamily Crotalinae have a pair of
facial pits—sense organs on the head lying below and in front of the
eyes that function as highly sensitive thermoreceptors. True boas in the
family Boidae also have pits...
....."

/Glenn