Spinat og indhold af jern
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-05-09 15:02

Hej alle

Det var nu ikke fordi vi blev propfodret med spinat da jeg var
barn, men vi fik det da af og til, og min mor omtalte det høje
indhold af jern i spinat som en god ting.

Nu læser jeg om Skipper Skræk i den engelske Wikipedia følgende:

    Early references to spinach in the Fleischer cartoons and
    subsequently in further stories of Popeye are attributed to
    the publication in 1870 of a study by Dr. E von Wolf which,
    because of a misprint, attributed to spinach ten times its
    actual iron content.[citation needed] The error was
    discovered in 1937 but not widely publicized until T.J.
    Hamblin wrote about it in the British Medical Journal in
    1981.

Er der nogen der ved om det er rigtigt? Eller nogen der ved noget
sikkert om spinats jernindhold?

--
Bertel

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 28-05-09 18:39

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>     1981.
>
> Er der nogen der ved om det er rigtigt? Eller nogen der ved noget

Det kunne du jo nok selv have fundet? Fx
http://www.vegetarforening.dk/omveg/detaljer/jern.htm

Men spis nu ikke for meget!

--
Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-05-09 20:06

Niels P Sønderskov skrev:

> Det kunne du jo nok selv have fundet?

Mit primære spørgsmål gik på sandhedsværdien af artiklen.

Hvis den er rigtig, og tallet 4,5 g/100 g på den side du henviste
til, også er rigtigt, så burde ernæringsfolk da i sin tid da vel
nærmest have advaret imod at spise spinat. Man kan dø af
jernforgiftning.

--
Bertel

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 28-05-09 21:00

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> til, også er rigtigt, så burde ernæringsfolk da i sin tid da vel
> nærmest have advaret imod at spise spinat. Man kan dø af

Ja, det er formentlig stærkt overvurderet, men heldigvis for
spinatynderne ser det ud til at oxalsyren modvirker optagelsen noget.

--
Niels

Fra : Rado

Dato : 31-05-09 11:13

On 28 May 2009 17:38:54 GMT, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com>
wrote:

>Men spis nu ikke for meget!

Nej man bliver tung i maven af alt det jern.

Men vil man lider af ekstrem jernmangel, så kan man jo bare æde en bil
(selvom det nok kræver en mave af stål):

http://www.guinnessworldrecords.com/records/amazing_feats/unusual_skills/strangest_diet.aspx

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Per A. Hansen

Dato : 29-05-09 08:45

> [...]
>
> Nu læser jeg om Skipper Skræk i den engelske Wikipedia følgende:
> Er der nogen der ved om det er rigtigt? Eller nogen der ved noget

Jernindholdet i spinat - og andre planter - afhænger ikke blot af jordens
indhold af jern, men i højere grad om jordens pH (surhedsgrad).
Jeg har set både jernmangel og jernforgiftning på planter, der gror under
ekstreme forhold - på meget sur jord, hvor der er meget tilgængeligt
jern og plantens jernindhold stiger - og på meget kalkrig jord.

I iltrige lag er jernet iltet til ferri-forbindelser (rødler), under aerobe
forhold dannes
ferroforbindelser (blåler).
Et overskud af jern i kroppen vil udskilles gennem leveren, da kroppen har
en mekanisme, der genbruger jern når hæmoblobin nedbrydes i leveren
(galden -
rubin <-> bilirubin).
Altså er det voksestedet og jordbundens beskaffenhed, der betyder noget for
spinats og andre planters jernindhold.
Men spinats jernindhold er ikke alarmerende stort - hvede indeholder fra ca
30-55
mg jern/kg, bønner indeholder fra ca. 30 til 90 mg jern/kg.
Ca. 5 % af det jernet er biotilgængeligt.
Dagligt indtag for kvinder ligger i omegnen af 60 mg jern/dag - mænd kan
nøjes med ca. 25 mg/dag i følge
WHO.

Man må nok regne med, at det er indholdet af oxalsyre i spinat, der er den
største gene.
Hvis du satser på at få muskler som Skipper Skræk er der langt mere
effektive
midler til rådighed - her skal man så helst undgå dopingkontrollen.

Per A. Hansen