Menu collapse - ikke drop down
Fra : Paul S

Dato : 24-05-09 10:42

Hej
Jeg har uden held ledt efter et eksempel på en fast menu, der
vises i siden og som lukker op for undermenuen når en rod-punkt
klikkes.

Struktur:
Item 1
Item 2
- Item 2.1
- Item 2.2
Item 3
- Item 3.1
- Item 3.2
Item 4

Start udseende:
Item 1
Item 2
Item 3
Item 4

klik på Item 2
Item 1
Item 2
- Item 2.1
- Item 2.2
Item 3
Item 4

klik på Item 3
Item 1
Item 2
Item 3
- Item 3.1
- Item 3.2
Item 4

Er der nogen, der har et eksempel eller kan fortælle hvordan man
gør det ?

mvh Paul S

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-05-09 11:03

Efter mange tanker skrev Paul S:
> [...]
>
> klik på Item 2
> Item 1
> Item 2
> - Item 2.1
> - Item 2.2
> Item 3
> Item 4
>
> klik på Item 3
> Item 1
> Item 2
> Item 3
> - Item 3.1
> - Item 3.2
> Item 4
>
> Er der nogen, der har et eksempel eller kan fortælle hvordan man

Drop down, popup, collapse, foldeud...
Jeg er ikke lige sikker på, at der er den helt store forskel.
Prøv at se på Jørgen Farum Jensens udmærkede sider
http://webdesign101.dk/
http://webdesign101.dk/navigation/

Du kan få unde-menuer til at gemme sig og vise sig ved enten hover
eller klik.
Hvis man vil bruge hover, kan det konstrueres med css.
Hvis man vil have at den besøgende skal klikke for at se undermenuen,
skal man bruge en eller anden form for clientside scripting - aka
javascript.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-05-09 15:35

Birger Sørensen skrev:

> [...]
> Jeg er ikke lige sikker på, at der er den helt store forskel.
> Prøv at se på Jørgen Farum Jensens udmærkede sider

Eller mere præcist
http://webdesign101.dk/xhtml/navigation/listemenuer/

Det er godt nok en oldgammel sag, men den kan vel
bruges som proof of concept.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Martin

Dato : 24-05-09 20:02

Paul S wrote:
> Hej
> Jeg har uden held ledt efter et eksempel på en fast menu, der
> vises i siden og som lukker op for undermenuen når en rod-punkt
> klikkes.

[SNIP menu]

> Er der nogen, der har et eksempel eller kan fortælle hvordan man
> gør det ?

Hvis du kalder dem for fx.

<ul class="level1">
<li>Punkt 1
<ul class="level2">
<li>Punkt 1.1</li>
<li>Punkt 1.2</li>
</ul>
</li>
<li>Punkt 2</li>
<li>Punkt 3</li>
<ul class="level2">
<li>Punkt 3.1</li>
<li>Punkt 3.2</li>
</ul>
</li>
</ul>

Så kan denne måske bruges

$(function() {
var menu = 'div#menu';
$(menu + ' ul.level2').addClass('hideme');
$(menu + ' ul.level2 li.selected')
    .parent()
    .show()
    .parent()
    .addClass('selected');

$(menu + ' ul.level1 li:has(ul)')
.mouseover(function() {
    $(menu + ' ul.level2')
       .hide();
       $(this)
       .mouseover(function() {
          return ;
       })
       .children()
       .show();
})
});

Kræver jquery
http://jquery.com/

1: Dog så fjerner undermenuen sig ikke når musen er væk
2: Ovenstående er med mouseover, men hvis du ændrer "mouseover" til
"click" istedet, så virker det med klik
3: Et eksempel kan ses her
<http://aarhof.eu/newsgroup/clientside/levelmenu/>